Sadaļas Sadaļas

Pārtikas revidents

Alus someljē lauž dažādus ar alus baudīšanu saistītus mītus

Pārtikas revidents

Kuru maizi visvairāk bija iecienījuši senie latvieši?

Kāpēc veidojas «alus vēderiņš» un kā alus patiesībā ietekmē mūsu veselību?

Kā veidojas «alus vēderiņš»?

Tā dēvēto “alus vēderiņu” veicina nevis alus, bet tā kombinācija ar dažādiem ēdieniem, LTV raidījumam “Pārtikas revidents” skaidroja dietologs Atis Tupiņš.

Alus lielākoties satur maz kaloriju, skaidroja Tupiņš.

“Ja to kalorisko vērtību izanalizē, tad vismaz trīs ceturtdaļas vai četras piektdaļas nāk no etilspirta un cukuriem. Katrā ziņā viena glāze vai divas – tas nav tas, kas dos milzīgu svara pieaugumu. Alus parasti ir rūgts, ja vien neskaita ķiršu garšas un citus modernos alus veidus, bet principā tas veicina apetīti. Un ir ļoti svarīgi, ar ko to apmierina,” stāstīja dietologs.

Lai arī alū ir samērā maz kaloriju, tas satur tādas vielas kā fitoestrogēni un etilspirts, kas var veicināt tauku uzkrāšanos tieši vēdera zonā jeb var veidoties tā sauktais “alus vēderiņš”.

Tupiņš stāstīja, ka fitoestrogēni var veicināt sievišķā tipa aptaukošanos, turklāt pārlieks alkohola patēriņš var nomākt arī testosterona sintēzi organismā.

“Tā proporcija tā mainās, ka tiešām var sēklinieki samazināties. Tā tas tiešām ir arī novērots, un tā tas notiek. Krūtis sāk veidoties un arī aptaukošanās tieši vēdera rajonā,” kā alus var ietekmēt vīriešus, skaidroja Tupiņš.

Tiesa, ja alu patērē mērenās devās, tas var arī nedaudz uzlabot veselības stāvokli.

Tupiņš skaidroja, ka par mērenu devu uzskata 30 gramus absolūtā alkohola dienā, kas, pārrēķinot uz vidējo alus stiprumu, ir 250–500 mililitri dzēriena: “Šādās devās, bet ne vairāk, lietojot alu, samazinās trombu veidošanās risks – sirds infarkts vai smadzeņu infarkts. Alcheimera slimība mazinās, diabēts mazinās, vesela virkne tādu reālu ieguvumu. Arī, ja rēķina bioķīmiskā līmenī, kopējais holesterīna līmenis tiek mazināts, diglicerīna līmenis tiek mazināts.”

Sabiedrībā alu nereti dēvē par “šķidro maizi”, taču dietologs stāstīja, ka šo dzērienu ar pārtikas produktiem salīdzināt nevajadzētu: “Tas ir absolūti pārspīlēti, tā nav “šķidrā maize”. Ir tīri mieži, un varbūt tad līdz ar to tas tiek tā pārnests. Bet tā uzturvērtība, kas saistās ar labumiem pašā graudā, kas ir maizītē, tie nav salīdzināmi lielumi.”

Arī B vitamīna alū ir krietni mazāk nekā, piemēram, maizē. Alus arī satur raugu, taču dietologs ieteica labāk izvēlēties medicīnisko raugu, kas patiesībā ir gatavots no tā paša alus rauga.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Veselība
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt