Rīta Panorāma

«Citāda Daile» - Cēsu pilsētas Mākslas skolas skolēnu izstāde

Rīta Panorāma

Intervija ar Emīlu Jakrinu par Deglava tilta stāvokli

Kā samazināt cukura daudzumu ikdienā?

Kā samazināt cukura daudzumu ikdienā?

Pārāk cukuroti produkti ir viens no aptaukošanās iemesliem. Viena bulciņa un limonādes glāze katru dienu, un pēc brītiņa jūtams, ka sāk veidoties  tauku kārtiņa. Pasaules Veselības organizācijas eksperti iesaka dienā uzņemt ne vairāk kā piecas tējkarotes cukura. Kā izvairīties no pārlieku daudz cukura uzņemšanas ikdienā?

Cukurs jeb ogļhidrāts ir ļoti labs enerģijas avots. Tomēr, ja to lieto par daudz, sākas veselības problēmas. 

"Ja šīs kalorijas netiek izmantotas, tās pārvēršas taukos, veicina aptaukošanās risku, kas lielā mērā ir saistīts ar sirds un asinsvadu slimību attīstību un arī cukura diabēta risku," stāstīja Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) speciāliste Sanda Terela.

"Saldumiem, ogļhidrātiem piemīt kaut kas līdzīgs kā alkoholam un nikotīnam – tieksme.

Arī tādiem kā mums, slaidiem večiem, es nerekomendēju sākt kleksēt lielos daudzumos ogļhidrātus. Var rasties tieksme, sāks arvien vairāk lietot, un arī slaidajam organismam ogļhidrātu būs par daudz, un tie pārvērtīsies par taukiem," norādīja gastroenterologs Anatolijs Danilāns.

Cukurs ietekmē arī ādas un zobu veselību. Fitnesa treneris un viens no raidījuma "Gudrs vēl gudrāks" vadītājiem Kaspars Ozoliņš pastāstīja, ka cukura mājās viņam nav: "Cukuru kā tādu mājās vispār neturu. Pietiek ar medu vai mammas vārītajiem ievārījumiem. Bulciņas, kūciņas protams garšo, bet tam ir savs laiks. Ja tās ēd ikdienā, tad jau aiziet galējībās." 

Kaspars ievārījumu un medu var atļauties lietot regulāri uzturā tikai tāpēc, ka aktīvi sporto. Tie ir ļoti cukuroti produkti. Bet cik tad daudz parasts, veselīgs cilvēks ikdienā cukuru drīkst uzņemt?

"Jaunākās atziņas no Pasaules Veselības organizācijas ieteikumiem ir vēl vairāk censties samazināt uzņemto cukura daudzumu, proti, nepārsniegt piecas tējkarotes cukura dienā," norādīja Slimību profilakses un kontroles centra  speciāliste Terela.

Daudzi rūpnieciski ražoti produkti satur cukuru, un ar tiem ļoti ātri varam uzņemt ikdienā nepieciešamo devu. Piemēram, augļu sulās un nektāros esošais cukurs uzsūcas aknās, padarot tās taukainas. Labāk ēst svaigus augļus, tad problēmu nebūs. Bieži vien daudz cukura mēdz būt arī jogurtos, brokastu pārslās, pat kečupā, par bulciņām un limonādēm nemaz nerunājot. 

"Mazam bērnam divlitrīga limonādes pudele ir puse mēneša cukura deva," uzsvēra Rīgas Stradiņa universitātes studiju programmu "Uzturs" un "Uzturzinātne" vadītāja Lolita Neimane.

Tādēļ veikalā ir vērts pētīt produktu iepakojumus. Ja uz tā norādīts, ka produkts 100 gramos satur vairāk par desmit gramiem cukura, tad tādu labāk neiegādāties. Uz iepakojuma jāpievērš uzmanībā arī tādām vielām kā saharoze, glikoze, fruktoze, cukura sīrups un dekstroze.

0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
Veselība
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti