Datorspēle jaunākā skolas vecuma bērnus izglītos veselības mācībā

Nule kā laista klajā datorspēle „Veselībnieks”. Šajā jaunākā skolas vecuma bērniem paredzētajā viktorīnas tipa spēlē ir desmit tematiskās sadaļas ar 450 jautājumiem. Par to sagatavošanu rūpējušies veselības aprūpes speciālisti un studējošie. Piemēram, sadaļu par uzturu izstrādājusi uztura speciāliste Lolita Vija Neimane ar saviem studentiem Rīgas Stradiņa universitātē, savukārt par datorspēles izveidi rūpējušies Ekonomikas un kultūras augstskolas studiju programmas „Datorspēļu dizains un grafika” studējošie un programmas direktors Kaspars Šteinbergs. 

Veselības mācībai veltītā datorspēle sniedz divējādus labumus. Pirmkārt, tā ir bijusi iespēja dažādu jomu studējošajiem gan datorspēles izstrādē, gan jautājumu sagatavošanā pielietot savas teorētiskās zināšanas. Tāpat šī spēle palīdzēs jaunākā skolas vecuma bērniem apgūt ar veselības mācību saistītus tematus. Spēles izstrāde bijis izaicinājumus, pastāstīja Ekonomikas un kultūras augstskolas studiju programmas „Datorspēļu dizains un grafika” direktors Kaspars Šteinbergs. 

Tapusi datorspēle "Veselībnieks"Kristaps Feldmanis

    "Mūsu studējošie un arī programmas absolventi bija iesaistīti spēles tehniskās un mākslinieciskās puses izveidē," sacīja Šteinbergs. "Principā visa ideja, kādai spēlei vajadzētu vizuāli izskatīties un tehniski strādāt, visi programmēšanas jautājumi, 3D modeļi, - tie bija mūsu studējošo darbi. Galvenie izaicinājumi bija saprast, kā strādāt ar satura veidotājiem, jo mēs strādājām atsevišķās komandās. Tad bija testēšana. Pirmajā reizē ļoti daudz kļūdu bija, tad mazāk un mazāk un cerēsim, ka šoreiz viss gludi noritēs."

    Spēles satura galvenā redaktore ir ģimenes ārste Linda Šauriņa. Viņa norāda, ka

    grūtākais bijis radīt spēli, kuras saturs nav pārāk sarežģīts un ir interesants bērniem.

    "To jautājumu būtība ir tādas pamata lietas, kas mums visiem būtu jāzina, bet kaut kādu iemeslu dēļ mēs to nezinām, jo skolai liekas, ka iemācīs vecāki, vecākiem liekas, ka iemācīs skola," saka Šauriņa. "Bet skolā diemžēl jau vairākus gadus nav veselības mācības un tagad paaudze, kas ir izaugusi bez veselības mācības, audzina savus bērnus un sēž Bērnu slimnīcas uzņemšanas nodaļā, jo nezina, ko darīt ar augstu temperatūru. Viņi sauc neatliekamo palīdzību, jo nezina kā nosist temperatūru. Viņus var saprast, jo viņus vada bailes par sava bērna veselību, bet, ja būtu lielāka izpratne par to, kā strādā cilvēka ķermenis, bailes būtu mazākas un rindas pie ārstiem un uzņemšanu nodaļās būtu mazākas."

    Uztura tematam veltīto sadaļu izstrādājusi Rīgas Stradiņa universitātes lektore, uztura speciāliste Lolita Vija Neimane. Roku rokā ar viņu jautājumu izstrādē darbojušies universitātes studenti. Tā studentiem bijusi laba iespēja pielietot savas zināšanas.

    "Par sāli, par cukuru, kāpēc augļi un dārzeņi jāēd, kāpēc ūdens jādzer," spēles saturu ieskicē Neimane. "Par holesterīnu. Pamata, pamatu lietas. Bija jādomā, lai bērnam būtu interesanti un būs interesanti, kā bērni tiks galā, vai nebūs par grūtu, jo arī, gatavojot testa jautājumus augstskolā, tas vienmēr ir ļoti sarežģīti."

    Ar muzikālu sveicienu spēles atklāšanā uzstājās Jāzepa Mediņa Rīgas 1. mūzikas skolas zēnu kora dalībnieki. Tieši viņiem bijusi iespēja būt spēles pirmajiem izmēģinātājiem. Viņi to vērtē kā izglītojošu.

    Spēle piedāvā ne tikai jautājumus un atbildes, bet arī dažādus interesantus faktus.

    Tas palīdzējis bērniem uzzināt ko jaunu.

    Spēles izstrādātāji cer, ka sadarbībā ar valsts iestādēm, izdosies to iekļaut arī mācību saturā. Spēli atzinīgi vērtē arī Valsts izglītības satura centra mācību satura speciāliste Sandra Falka, kura norāda, ka spēle tapusi, konsultējoties ar viņiem.

    "Viņi bija atnākuši pie mums un iepazīstināja ar ideju, kā tas viss iet kopā ar mācību saturu," paskaidroja Falka. "Vai tas ir pietiekami vai otrādi – kas tur būtu jāpapildina izstrādes laikā. Viņi ir papildinājuši ar mūsu idejām, ieteikumiem."

    Tomēr Falka norāda, ka tas nav nekas izglītības saturā nebijis. Pirms vairākiem gadiem bija interaktīvi diagnosticējoši pārbaudes darbi, kurus varēja izpildīt skolēns pie datora.

    Tomēr, vai izglītības saturu pirmo klašu skolēniem kādreiz papildinās arī spēle „Veselībnieks”, šobrīd vēl pateikt nevarot. To rādīs laiks.

    Veselība
    Dzīve & Stils
    Jaunākie
    Interesanti