Sadaļas Sadaļas

Bērniem liegtajos enerģijas dzērienos – pārmērīga cukura un kofeīna deva

Tā dēvēto enerģijas dzērienu galvenā sastāvdaļa ir kofeīns – viela, kas stimulējoši iedarbojas uz centrālo nervu sistēmu un sirds un asinsvadu sistēmu. Vairumam šo dzērienu sastāvā ir tik daudz kofeīna, cik  piecās līdz astoņās standarta izmēra kafijas tasītēs.

Kofeīns uzmundrina un paaugstina darba spējas uz trim līdz četrām stundām. Bet tā rezultātā paātrinās vielmaiņa, organisms izsmeļ savas rezerves un var notikt organisma pārslodze.

Papildus jau tā lielajai kofeīna devai enerģijas dzērienu saturā ir arī pārmērīgs daudzums cukura un atļauto stimulējošo augu vielas. Piemēram – guarāna, kas ir dabīgs kofeīna avots. Viens grams guarānas satur vidēji 40 miligramus kofeīna. Tātad – vēl papildu kofeīna deva.

Kofeīna ietekmi uz sirdi pastiprina enerģijas dzērienā esošais taurīns – brīvas formas aminoskābe, ko ražo arī cilvēka organisms. Dabisks taurīns problēmas nesagādā, bet ārstus satrauc sintētiski ražotā taurīna pievienošana dzērieniem, jo, kā noskaidrots pētījumos, sintētiskais taurīns veicina ainsspiediena paaugstināšanos, rada insulta draudus, krampjus un sirds slimības.

Tāpat vienā skārdenē ir arī daudz B grupas vitamīnu – to deva dubultīgi var pārsniegt dienā ieteicamo vitamīnu devu, un arī tādēļ var rasties nervozitāte un paātrināta sirdsdarbība.

Jau ziņots, ka Saeimas deputāti ceturtdien, 21.janvārī, atbalstīja Enerģijas dzērienu aprites likuma grozījumus, kas paredz aizliegumu pārdot šos dzērienus jauniešiem vecumā līdz 18 gadiem. Šis aizliegums stāsies spēkā šā gada 1.jūnijā. Likuma grozījumi izskatīšanai Saeimā nonāca jau pirms aptuveni trim gadiem.

Lai pārliecinātos par enerģijas dzērienu pircēju vecumu, tirgotājam būs jāpieprasa uzrādīt dokumentu. Turklāt enerģijas dzērieni veikalu plauktos būs jānovieto savrup no citiem pārtikas produktiem, lai tos viegli varētu identificēt. Būs jāizvieto arī norāde, kas vēsta par augsto kofeīna saturu dzērienā un brīdina, ka tas nav ieteicams bērniem un grūtniecēm.

Tāpat šos dzērienus aizliegts reklamēt elektronisko plašsaziņas līdzekļu raidījumos un presē, kuras mērķauditorija ir jaunāka par 18 gadiem. Reklāmā būs jābūt brīdinājumam par šādu dzērienu pārmērīgas lietošanas negatīvo ietekmi.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Veselība
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt