Vai tas ir normāli?

Seksuālā vardarbība: vai zināšanas par šī vardarbības veida novēršanu ir pietiekamas

Vai tas ir normāli?

Vēlme kaut ko mainīt sava ķermeņa veidolā: vai tas vienmēr uzlabo dzīves kvalitāti

Miega kvalitāte: kā dzīves paradumi ietekmē miegu

Ārste: Gulēt garas diendusas veselam pieaugušam cilvēkam nav ieteicams

Dienas laikā veselam pieaugušam cilvēkam pieļaujams gulēt līdz pusstundai, un tikai tad, ja tas ļoti nepieciešams, Latvijas Radio raidījumā "Vai tas ir normāli" norādīja ārste psihiatre, medicīnas doktore Natālija Bērziņa, skaidrojot, ka īpaši nav ieteicams gulēt vairākas stundas dienas laikā, jo tas var ietekmēt miegu, kā arī pēc pamošanās var rasties smaguma sajūta galvā un ķermenī.

"Parasti mēs cenšamies miegu dabūt ilgāku, aiziet gulēt ātrāk, gulēt ilgāk, izgulēties brīvdienās, nelikt modinātāju un gulēt, cik iespējams, bet šīs stratēģijas nav produktīvas," uzsvēra Bērziņa. 

Ja cilvēks mēģina gulēt ilgāk vai iet gulēt ātrāk, tas samazina miega spiedienu, kas uzkrāts dienas laikā, viņa skaidroja.

Bērziņa norādīja: "Līdz ar to miegs nebūs tik produktīvs, jo spiediens nebūs tik liels. Kā arī cilvēki mēdz mēģināt palikt gultā, pēc iespējas nekustēties, neatvērt acis, gaidīt miegu, bet, ja mēs esam gultā un cenšamies aizmigt, tas strādā otrādi – mēs nevaram."

Bieži vien cilvēki, kam ir grūtības aizmigt naktī, cenšas izgulēties pa dienu, guļot pusdienlaiku, taču tas nav ieteicams, norādīja psihiatre. Dienas laikā var gulēt līdz pusstundai tad, ja tas ir akūti nepieciešams, piemēram, šoferiem. 

"Īpaši jāizvairās no gulēšanas vairākas stundas dienas laikā.

Pirmkārt, tas samazina miega spiedienu, bet, otrkārt, mēs ieguļam dziļā miega fāzē, no kuras atmosties ir smagāk, un pamostamies ar smagu galvu, ar grūtībām saprast, kas notiek, ar smagu ķermeni," skaidroja Bērziņa. 

Viņa piebilda, ka izņēmums ir cilvēki, kam ir smagas saslimšanas vai norit atlabšanas periods. Ārste norādīja, ka miega kvalitāti būtiski ietekmē arī alkohols, smags ēdiens un smēķēšana pirms miega:

"Vai arī visa darīšana gultā, – kad gultā lasām, mācāmies, strādājam pie datora un vēl pa starpu tam visam mēs tur guļam.

Mums gulta vairs neasociējas ar miegu, bet ar to, ka visu ko darām tur, ka tā vairs nav vieta, kur atpūšamies un guļam."

Alkohola lietošanu pirms miega arī nelielās devās psihiatre neatbalsta. "Ja mēs iedzeram nelielu devu alkohola, tam sākotnēji, ņemot vērā intoksikāciju, ir viegls sedatīvs efekts, ko visdrīzāk katrs cilvēks, kurš alkoholu ir lietojis, kādā brīdī ir varējis sajust," viņa atzina. 

"Interesantākais ir pēc tam, jo alkohols sabojā un padara ļoti fragmentētu jeb ļoti dalītu, ar īsām pamošanās reizēm, REM [miegs ar ātrajām acu kustībām – red.] un dziļo miegu. Tātad miegs ir virspusējs, tas nav viendabīgs, un ir daudz pamošanos," uzsvēra Bērziņa. 

"Vai tas ir normāli?"

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt