Ar Latvijā tapušiem elektrodivriteņiem pārvietosies policisti un pastnieki

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Rīgā ir daudz divriteņu - gan jauni, gan lēti, gan sarūsējuši. Fiksīšu braucēja un Latvijas čempione Hristina LTV raidījumam "Vides fakti" zina stāstīt par velomodi galvaspilsētā, savukārt elektrodivriteņu izgudrotājs grasās pārvadāt policistus un pastniekus.

Viens no videi draudzīgākajiem pārvietošanās līdzekļiem ir divritenis. Slinkākie, kuri negrib mīt pedāļus, piespieduši izgudrotājus izdomāt elektrovelosipēdu.

"Kad 90.gadu sākumā kalnu divriteņi parādījās Latvijā, bija tāds bums un cilvēki domāja, ka jāpērk ritenis ar milzīgiem protektoriem un resnām riepām. Praktiski, pa pilsētu braucot, tādi nav vajadzīgi," saka portāla veloriga.lv redaktors Romāns Meļņiks.

Ar krīzes iestāšanos ienāca ļoti daudz holandiešu divriteņi un jauna velosipēdu mode. Parādījās vairāk dažādības un katrs atrada savu segmentu.

"Ir saliekamo riteņu fani, ir fiksīšu fani, ir veclaiku divriteņu fani, ir kalnu divriteņu fani, ir šosejnieku fani, ir ļoti dažādas riteņu kategorijas un katrs sev atrod savu," turpina Meļņiks.

Pilsētā saliekamais ritenis ir ērts, vieta zem darba galda tam vienmēr atradīsies. Arvien vairāk uz ielām var redzēt velosipēdus, kas izskatās paknapi. Tiem nav itin nekā, pat bremžu, bet modīgi.

"Fiksītis ir ritenis, kuram nav brīvgaita, tu nevari apstāties, tu nevari beigt mīt pedāļus, tev ir jāmin nepārtraukti, kamēr rati kustās," pastāstīja Latvijas čempione "Mini Drome" disciplīnā Hristina Šatalova. Viņa kā kustības "She Fix" pārstāve lietišķi pastāstīja, kā apstādināt šādu velosipēdu:

"Svars ir jāliek uz priekšu un ar kājām jāspiež atpakaļ. Ar vienu kāju tu cel pedāli, ar otru tu spied atpakaļ, principā tā, kā mēģinot braukt atmuguriski."

Velosipēds ir radies 19.gadsimtā Eiropā, to skaits pasaulē vairāk nekā uz pusi pārsniedz citu transportlīdzekļu skaitu. Kopš pirmajiem velosipēdiem to dizains ir krietni pamainījies un katrs var atrast sirdij tuvāko.

"Man ir četri riteņi un es pēc garastāvokļa izvēlos, ar kuru braukt," par modeļa un stila izvēli saka Hristina: "Es domāju, ka turpināsies mode pārveidot visu veco. Ņemt kaut ko jau eksistējošu un izdomāt citu pielietojumu. Viss pārāk strauji attīstās, jo, ja fiksīšu mode sākās jau pat septiņus gadus atpakaļ, tad es jau jūtu, ka kaut kas cits jau nāk vietā."

Foto: "Vides fakti"

Sastrēgumi pilsētās un degvielas cenu pieaugums, kā arī slinkums liek radīt un piedāvāt ko jaunu. Velosipēds paliek, bet tehnoloģiju laikmetā tiek īstenotas jaunas idejas.

Eiropā elektrovelosipēdu vēsture sniedzās jau 20.gadsimta beigās. Par to sīkāk stāsta elektrovelosipēdu pārdevējs Jurģis Zālītis:

"Mēs virzām to, laiLatvijā taisītu elektrovelosipēdu, kas aizvieto automašīnu, aizvieto naftas importu, un Latvijā paliek lielāks pienesums. Mēs pilsētā varam pārvietoties ātrāk, efektīvāk un tīrāk, neatstājot aiz sevis skaņu un piesārņojumu. Mēs varam nobraukt vidēji 40-60 kilometrus ar vienu uzlādi. Ātrums vidēji ir 25-30 kilometri stundā."

Uzvalkā uz darbu var doties ar elektrodivriteni nesasvīstot. Starp citu, braucot ar auto 100 kilometru, degviela izmaksā ap 10 eiro, plus vēl auto novietošana, bet, veicot šo pašu attālumu ar elektroriteni, izmaksas samazinās līdz 15 centiem. Vien jārēķinās ar uzlādes laika trim stundām.

"Šis velosipēds ir lietojams ne tikai transportēšanai un priekam, bet arī izmantojams darbam, jo mēs redzam, ka ar šiem velosipēdiem varētu braukt policisti un pasta darbinieki," turpina Zālītis.

Pasta darbinieku dzīvi elektrovelosipēds varētu krietni atvieglot. Starp citu, tas bez piepūles un pedāļu mīšanas aizvedīs arī no Siguldas uz Turaidu, pieveicot Gaujas senlejas stāvo ceļu.

"Šobrīd mēs esam panākuši to, ka tiek sagatavoti velosipēdi Jūrmalas pašvaldības policijai, Smiltenes policijai un Auces novada pašvaldības policijai. 2015.gadā interesi varētu izrādīt arī pārējās pašvaldības," par policijas interesi stāsta eletrovelosipēdu tirgotājs Zālītis.

Tādējādi nākotne kļūst par tagadni un arī pagātne tiek ietērpta modīgā stila aksesuārā. Par velomodes un kultūras attīstību Latvijā nevar sūdzēties.

Foto: "Vides fakti"

"Modīgi un gaumīgi ir tas, ka tu esi piedomājis, kā tu izskaties kopā ar savu riteni, kā tu esi saskaņojies," saka veloriga.lv redaktors Romāns Meļņiks un priecājas par katru riteņbraucēju: "Mēs visi esam forši, mēs noteikti visi esam forši. Ja tu brauc ar riteni, tad tu esi mūsējais, vienalga ar kādu riteni."

Velosipēds ieņem arvien lielāku lomu mūsu ikdienas dzīvē. Tas vairs nav tikai pārvietošanās līdzeklis, bet gan stils un mode. Atliek vien izvēlēties divriteni, kāpt tam virsū, braukt un priecāties, ka esi videi draudzīgs.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti