Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīcā (RAKUS) vasarā ik dienu nonāk vairāki cilvēki, kuri guvuši traumas, pārvietojoties ar elektriskajiem skrejriteņiem.
Slimnīcas Neatliekamās medicīnas un pacientu uzņemšanas klīnikas vadītājs Aleksejs Višņakovs pastāstīja: "Pārsvarā ir sejas kaulu, galvaskausa un galvas smadzeņu traumas, bet ir bijuši arī gadījumi, kad brauc ar lielāku ātrumu, un nākas cilvēkam operēt, piemēram, vēderu, jo ir liesas plīsums vai nopietni krūšu kurvja ievainojumi, kuri jāārstē ķirurģiski."
Līdzīga aina ir Bērnu klīniskajā universitātes slimnīcā (BKUS). Līdz jūlija beigām te nonākuši 54 bērni – par 12 vairāk nekā pērn.
BKUS virsārste Renāte Snipe norādīja:
"Labākajā gadījumā, iespējams, tie ir izsisti zobi, un ir jāšķiras no daudziem desmitiem tūkstošiem [eiro], lai tos implantētu. Kādu brīdi tas ir tikai kosmētisks defekts, bet sliktākā gadījumā tās var būt sekas uz visu dzīvi."
Nomas elektriskie skrejriteņi tagad pieejami vairākās Latvijas pilsētās. Lai cīnītos ar agresīviem braucējiem, kopbraukšanas platforma "Bolt" ieviesusi pārgalvīgas braukšanas rādītāju. Skrejriteņi aprīkoti ar sensoriem, kas ļauj analizēt lietotāju paradumus.
"Bolt" skrejriteņu operāciju speciālists Latvijā Valts Marga skaidroja, ka skrejriteņi piefiksē, piemēram, braukšanu divatā uz viena skrejriteņa, strauju bremzēšanu, izslīdēšanu un sadursmi, kā arī nepiemērotu skrejriteņa novietošanu. Ja lietotājs neievēro noteikumus, viņš vispirms saņem pirmā līmeņa aizrādījumu. Ja tas tiek ignorēts, tad nāk otrā līmeņa aizrādījums, un skrejriteņa braukšanas ātrums tiek samazināts līdz 15 kilometriem stundā.
Ja arī pēc šī ierobežojuma braucējs turpinās apdraudēt savu un citu satiksmes dalībnieku drošību, tad uz nedēļu tiek ierobežota lietotāja piekļuve skrejritenim. Ja arī pēc tam paradumi netiek mainīt, tad piekļuvi skrejriteņiem var liegt pat uz gadu.
"Bolt" divu mēnešu statistika Rīgā liecina, ka 1. līmeņa aizrādījumu saņēmuši aptuveni 2000 lietotāju, kas ir aptuveni 1% no kopējā skaita. 2. līmeņa aizrādījumu, proti, braukšanas ātruma samazināšanu saņēmuši aptuveni 300 cilvēki, kas ir 0,2% no kopējā lietotāju skaita, bet 3. līmeņa aizrādījumu jeb braukšanas aizliegumu saņēmuši 150 lietotāji.
Lai mazinātu smagu traumu risku, Satiksmes ministrija rosina noteikt obligātu ķiveru lietošanu nepilngadīgiem elektroskrejriteņu vadītājiem. Šī prasība varētu stāties spēkā no nākamā gada.
"Nav tā, ka iestājoties 18 gadiem, mūsu galvaskauss kļūst no titāna. Nē, kāds viņš mums ir piecpadsmit, sešpadsmit gados, tāds viņš mums ir pieaugušo vecumā," vienlaikus norādīja BKUS virsārste. Tikmēr Satiksmes ministrijā neuzskata, kā ķiveres pieaugušajiem būtu nepieciešama kā obligāta prasība. Ministrijas arguments ir – tai neesot mērķis uzlikt sabiedrībai neizpildāmas normas.