Zīmulis vai pildspalva? Kas labāk palīdz bērnam veidot skaistu rokrakstu?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Dalās domas par to, kādu rakstāmo bērnam rakstītmācīšanai labāk izvēlēties – zīmuli, pildspalvu vai pat tintes pildspalvu. Latvijā nav regulu, kas noteiktu, kādu rakstāmo izvēlēties mācību iestādēs, nav arī pētījumu, kas kāda rakstāmā īpašības izceltu īpaši. Dažas skolas priekšroku dod zīmuļiem, citviet izvēlas pildspalvas. Abām izvēlēm ir savi plusi un mīnusi.

Mūsu pirmklasnieku vecmāmiņas noteikti atceras, ka viņu skolas laikā glītrakstīšanas stundās rakstīja ar tintes pildspalvu, jo uzskatīja, ka tieši ar tintes pildspalvu bērns iemācīsies rakstīt glīti un darba procesā būs īpaši uzmanīgs, lai kāds tintes traips nejauši nenopil uz lapas. Savukārt lodīšu pildspalvas tika kritizētas, uzskatot, ka tās bojā rokrakstu, jo bērnam nav tik ļoti jākoncentrējas uz rakstīšanu.

Šobrīd daudzviet pasaulē bērnudārzos un skolu mazākajās klasēs bērni raksta tikai ar zīmuli, dažviet var izvēlēties pildspalvu vai zīmuli. Piemēram, Amerikas skolās mazākajās klasītēs bērniem atļauts rakstīt tikai ar zīmuļiem. 

Pie mums nav vienotu prasību rakstāmo izvēlē, katra mācību iestāde var izvēlēties, kādus rakstāmos izmantot.

Kas labs/slikts rakstīšanai ar zīmuli?

Galvenais ieguvums – iespēja uzrakstīto izdzēst, ja ir nepareizi vai neglīti uzrakstīts. Tātad iespēja labot to, ko pats bērns uzskata par nepilnīgi izdarītu vai apzinās, ka spēj izdarīt labāk.

Mācīšanās ir process, kurā bez kļūdīšanās neiztikt, labot kļūdas ir mācību procesa daļa.

Sliktais ir tas, ka zīmuļi ir jāuzasina. Protams, tas nav nekas liels, bet maza bērna uzmanība asināšanas laikā būs novērsta no mācību procesa, bērns nespēs saklausīt skolotāju vai aizmirsīs iesākto.

Tomēr tam nevajadzētu radīt ilgtermiņa problēmas; sakārtot savas rakstāmlietas pirms stundas, paņemt rezerves zīmuli – to bērns iemācīsies ātri.

Kas labs/slikts rakstīšanai ar pildspalvu?

Labi, ka pildspalvas nav jāuzasina. Daži speciālisti pie pildspalvas pozitīvās izvēles pieskaita vieglu rakstīšanu, pildspalva pa papīru slīd viegli, bērnam nav jāpiepūlas. Īpaši tagad, kad pildspalvas piedāvā ļoti plašā klāstā un kvalitātē.

Slikti, ka bērnam nav iespējams izdzēst ar pildspalvu uzrakstīto, kas dažās situācijās rada lieku stresu.

Īpaši satraucošas šādas situācijas ir ļoti centīgiem skolēniem, kuri pieraduši visu izdarīt nevainojami.

Kreiļiem rakstīšana ar pildspalvu var sagādāt lielākas problēmas nekā labročiem. Kreiļi rakstīšanas procesā ar roku tūlīt pārvelk uzrakstītajam, raksts var izsmērēties un izskatīties neglīti. Tas var apbēdināt bērnu, jo viņš ir ļoti centies, bet darbs ir saķēpāts.

Ko saka likums par zīmuļu vai pildspalvu izvēli mācību iestādēs?

Valsts izglītības satura centra Vispārējās izglītības satura nodrošinājuma nodaļas vadītāja Ineta Upeniece portālam lsm.lv teica, ka nav regulu, kas aizliegtu skolā bērniem rakstīt ar zīmuli vai liktu izvēlēties tikai pildspalvas. Mācību procesā var izvēlēties – zīmulis vai pildspalva, vai abi. Pārbaudes darbos gan ir atļauts rakstīt tikai ar pildspalvu.

Ineta Upeniece uzskata, ka svarīgākais, kam mācību iestādēs jāpievērš uzmanība, ir bērna roku sīkās muskulatūras darbība, lai bērns mācētu rakstāmo pareizi satvert, tā veidojot glītu rokrakstu, bet, ar ko rakstīt, to izvēlas pēc patikas.

Jūrmalas Alternatīvajā skolā pirmās un otrās klases skolēni raksta ar zīmuli. Trešās klases otrajā pusē bērni sāk rakstīt ar pildspalvu, no ceturtās klases ar pildspalvu raksta visi skolēni. Ja bērna rokas muskulatūra ir nostiprinājusies, skolēns labi prot turēt rokā rakstāmo, ar pildspalvu var sākt rakstīt arī agrāk. Skolā katram mazāko klašu bērnam ir zīmuļu asināmais un vairāki zīmuļi. Rezerves zīmuļi ir arī pieejami klasē.

Jūrmalas Alternatīvās skolas pirmās klases skolotāja Liene Jankovska portālam lsm.lv stāsta, ka mazākajās klasēs rakstīt ar zīmuli ir skolas apzināta izvēle.

To dara  tāpēc, ka bērna rokraksts vēl veidojas, rakstot nākas daudz labot, ir švīkojumi, tāpēc darbs var iznākt sašvīkots un nekārtīgs.

Ir labi, ja bērns pats pamana, ko var izdarīt labāk vai ko izdarījis nepareizi, to izdzēš un izlabo. Skolotāja arī uzskata, ka rakstīt ar zīmuli mazam bērnam ir vieglāk, jo tas labāk slīd pa papīru.

Pedagoģe, Latvijas privāto pirmsskolu biedrības  un “KreaKids” vadītāja Daina Kājiņa saka, ka bērnudārzos bērni mācās, gūstot prieku no sasniegumiem un labiem darbiem, tāpēc izvēlas tādus rakstāmos, kāds katram patīk labāk. Dainas Kājiņas dēls mācās Valda Zālīša sākumskolā 1. klasē, kur raksta ar zīmuli, un dara to ar prieku. Bērns, saprotot, ja izdarītais nav pietiekami labi veikts, ja varēja labāk, to var izmainīt, izdzēšot un uzrakstot no jauna.

Tāpat rakstīšana ar zīmuli labi ietekmē rokrakstu un vairo centību, secinājusi mamma, vērojot bērna progresu.

Nav pamatojuma tam, kāds rakstāmais veido skaistāku rokrakstu, visticamāk, rokrakstu ietekmē vairāki faktori, rakstāmā izvēle ir viens no tiem.

Var tikai aicināt pieaugušos respektēt bērnu izvēli. Arī pieaugušie izvēlas tādus rakstāmrīkus, kas kāda iemesla dēļ patīk vislabāk, – kāds zīmuli, cits vislabprātāk raksta ar tintes pildspalvu.

 

Raksta pirmpublikācija portālā LSM.LV 2017. gada 4. februārī.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti