Ģimenes studija

Lielākie pieskata mazos: vai tas var būt bērna pienākums vienmēr

Ģimenes studija

Bērni un pieaugušie: vai bērnu ienākšana ģimenē dara laimīgus pieaugušos

Vai bērniem arī vasarā jāmācās, vai jāvelta emocionāli uzlādējošai atpūtai?

Vai bērniem vasarā arī vajag mācīties? Spriež speciālisti

Bērniem arī vasarā jāturpina mācīties, citādi zināšanas aizmirstas un ir grūtības atgriezties skolas režīmā, “Ģimenes studijā” uzsvēra sākumskolas pedagoģe Annija Vilnīte. Vasara ir laiks, kad akadēmiskās zināšanas savienot ar reālo dzīvi, parādot bērniem, kur skolā apgūtais noder ikdienā, ieteica Pusaudžu resursu centra speciāliste un mamma Romija Krēziņa.

Vilnīte norādīja, ka bērniem ir jāmācās, lai arī atzina, ka daudzi viņas kolēģi iebilst šim viedoklim: "Laika periods ir pietiekami garš. Iedomājieties, ja pieaugušais trīs mēnešus aizietu atvaļinājumā un pēkšņi atgrieztos un jums liktu iekļauties iepriekšējā rutīnā, tas visiem sagādā problēmas. Tieši tāpat jūtas bērni, ir grūtības viņiem.”

Skolotāja skaidroja, ka bērni vasarā aizmirst iegūtās zināšanas, atgriežoties skolā, jūtas apjukuši, ir lielas problēmas, ja mājās nav bijis režīma.

"Ja ir bijušas pamata zināšanas ar rakstīšanu, lasīšanu, matemātiku, tas viss izplēn, to atstāj aizmugurē, lielākoties pievēršamies datorspēlēm un televizoram. To ikdienā nepraktizē un tas aizmirstas," vērtēja Vilnīte.

"Es gribētu prasīt, kam nav jāmācās? Arī pieaugušajiem ir jāmācās, visu mūžu ir jāmācās, tāpat arī bērniem ir jāmācās," uzsvēra Krēziņa. 

"Ģimenes studija"

Izgaismo pieredzi un viedokļus par aktuālām ģimenes attiecību, veselības un izglītības tēmām.

Klausies podkāstā sev ērtā laikā un šādās lietotnēs -Spotify, Apple, Google . Jauna epizode katru darba dienu. Epizodes garums 50 minūtes.

"Es gan vairāk skatos, ka vasara ir laiks, kur attīstām dzīves prasmes, socializēšanās prasmes vairāk, mazāk akadēmiskās lietas. Tā pati lasīšana, rēķināšana jau praktiski dzīvē kopā ar vecākiem ir izdarāma, un var redzēt, kur šīs akadēmiskās lietas savienojas kopā ar īsto dzīvi,” viņa skaidroja. 

Tāpat Pusaudžu resursu centra speciāliste norādīja, ka ir liela daļa bērnu, kam vecāki nevar nodrošināt vasarā kvalitatīvi pavadīt laiku, lai apgūtu nepieciešamās prasmes. Tad skolas režīms, skolas vide arī vasaras mēnešos nav sliktākais, kas varētu notikt.

Runājot tieši par pusaudžu vecuma bērniem, kurus varbūt ir grūtāk motivēt uz mācīšanos, Krēziņa ieteica mudināt jauniešus vasarā vairāk attīstīt talantus, kas padodas, bet kam nesanāk veltīt pietiekamu uzmanību skolas laikā.

Tāpat jauniešiem var pajautāt pašiem, viņi vēlas gatavoties skolai un apgūt to, kas nesanāk, vai mācīties to, ko ir vēlme attīstīt nākamajā līmenī? 

“Patiesībā jau, ja domājam par tādu mācīšanos, abas divas šīs lietas būs vienlīdz izaicinošas, un nebūs tā, ka mācīties kaut ko patīkamu ir baigi viegli, tāpat labs skolotājs tevi vienmēr izaicinās, un tas, iespējams, būs pat vēl grūtāk,” viņa vērtēja. 

Vilnīte piebilda, ka, ja jau sākumskolā bērnam tiks iemācīts, ka mācīties var būt interesanti un jautri, un izskaidrots, kāpēc ir jāmācās, būs mazāk problēmu motivēt viņu arī, kad tiks sasniegts pusaudžu vecums. 

Skolotāja piekrita, ka ir svarīgi skolā iegūtās zināšanas sasaistīt ar ikdienu, piemēram, mācīt bērnam, kā saskaitīt naudu par kafiju, kā saskaitīt saņemto atlikumu, izlasīt ceļa zīmes vai norādes un tamlīdzīgi. 

Bloga "Es pats" veidotāja un piecu bērnu mamma Viktorija Ozola dalījās ar savas ģimenes pieredzi, kurā ir divi skolēni. Viņa stāstīja, ka ir izveidots zināms rāmis arī vasaras brīvlaikam, ka bērni zina, ka katru dienu nedaudz ir jāpalasa, ir jāparisina uzdevumi. 

Ir vienošanās – ja vasarā ir 12 nedēļas, varētu izlasīt 12 grāmatas, taču kādas, bērni no vecāku piedāvātajām izvēlas paši. Tāpat katru dienu ir viena maza lapiņa ar desmit piemēriem matemātikā, kas arī jāatrisina. 

“Tas nav nekas daudz, tas aizņem piecas, desmit minūtes, bet viņi ir patrenējuši šo savu prasmi, piemēram, reizrēķinu. Tādas lietas, kas ir jāzina automātiski, kāpēc tās nepatrenēt?” norādīja Ozola.

Noderīgi resursi lasīšanas, rakstīšanas un rēķināšanas uzlabošanai ir atrodami arī LSM.lv sadaļā “Bērnistaba”, pastāstīja LSM.lv vecāku un bērnu satura redaktore Ināra Antiņa: 

“Ja mēs runājam ar profesionāliem pedagogiem, viņi vienmēr saka, ka ir jūtamas zināšanu izmaiņas septembrī tādēļ, ka ir bijis posms, kurā zināšanas aktīvi nav pielietotas. Vasaras mēnešu laiku varētu uzskatīt par vecāku pienākumu vai vecāku ziņā atstātu zināšanu kustināšanu,” viņa norādīja.  

LSM.lv “Bērnistaba” ir drošs interneta palīgs vecākiem, bet, ja vecāki nevēlas, lai bērns vasarā pavada laiku pie viedierīcēm, ir pieejami arī izprintējami materiāli un ieteikumi aktivitātēm.

“Bērnistabā” atrodamas piecas sadaļas – video un audio sadaļas, spēļu un zīmējumu sadaļas un “izzini” sadaļa, kurā vienkopus apvienots viss saturs par burtiem, lasīšanu, cipariem un rēķināšanu. Ir pieejamas gan spēles, gan video un audio materiāli, gan dažādi uzdevumi. Platformā ir daudz darbu, ko var veikt arī pieaugušie un skolas vecuma bērni, kuri var pārbaudīt savas zināšanas dažādos jautājumos. 

Vecākiem ir iespēja doties arī uz LSM.lv sadaļu “Vecāki un bērni”, kurā apkopotas dažādas idejas, kā bērniem mācīt burtus, ciparus, kādas spēles kopīgi spēlēt, ir publicēti arī izdrukājami materiāli. Tāpat var atrast materiālus arī par citām interesantām un noderīgām tēmām, ja lasīšana un rakstīšana jau ir apgūta, piemēram, dažādus materiālus par augiem, dzīvniekiem, došanos dabā, veselīgu uzturu, higiēnu. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt