Sadaļas Sadaļas

Literatūre/sākumskola

Literatūre/sākumskola. Rakstniece Inese Paklone

Literatūre/sākumskola

Literatūre/sākumskola. Juris Zvirgzdiņš un Inguna Cepīte

Literatūre/sākumskola. Lauris Gundars

Stāstnieks, kurš pieraksta savus stāstus. Lauris Gundars «Sveiks, Vali!»

Rakstnieka Laura Gundara grāmatā “Sveiks, Vali!” mazmeita Spindzele jautā savam vectēvam Valim, kāpēc viņš tai māca sveicināties, bet pats to nedara. Vaļa atbilde ir tik neveikla, ka abi saprot – ir bijis pēdējais laiks ar šo tikt galā: gan iemācīt Valim sveicināties, gan arī saprast, vai vispār to kādam vajag?

Lai izziņas piedzīvojumos varētu iesaistīties ikviens interesents, veicinātu bērnu lasītprasmi un palīdzētu iepazīt mūsdienu latviešu bērnu grāmatas un autorus, LSM.LV pēc katras no “Literatūre/Sākumskola” epizodēm dalīsies ar publikācijām, kurās atradīsiet katram raidījumam radītu metodisko materiālu ar uzdevumiem vecākiem un bērniem.

 

Valis un spindzelīgā Spindzele

Lauris Gundars sacer lugas, kino un seriālu scenārijus, ir teātra režisors un ļoti labprāt stāsta stāstus lieliem un maziem – rakstot grāmatas. Lauris parasti nevienam to nesaka, bet nekad un nemaz nav gribējis rakstīt, jo tas licies ļoti garlaicīgi. Arī tagad viņš tikai pieraksta savus stāstus, jo Lauris ir stāstnieks. Un to taču māk ikviens! Mazāka lieluma un vecuma cilvēkiem Lauris ir izstāstījis vienu ļoti lielu stāstu un vairākus īsākus.

Ļoti lielā stāsta nosaukums ir “Ķipars Pipars” (2008) un tā ir skaļi kopā lasāma grāmata jeb tāda grāmata, kuru lielākiem jālasa priekšā saviem mazākajiem. Īsāka “Ķipara Pipara” versija nereti klausāma “Latvijas Radio” pirmajā programmā. Īsākie stāsti ir pašu mazāko cilvēku lasāmi – tās ir trīs grāmatas par vecotēvu, ko mājinieki sauc par Vali lielo ūsu dēļ, un viņa mazmeitu Spindzeli, jo viņa ir ļoti spindzelīga. Pirmais stāsts ir “Sveiks, Vali!” (2017), otrais “Vaļa balss” (2018), bet trešais “Valis ir atpakaļ” (2020).

Grāmata "Sveiks, Vali!" vēsta par dažādajiem pārpratumiem un situācijām, kas rodas mazajai meitenei cenšoties satuvināt savu kautrīgo vectēvu ar ārpasauli, no kuras viņš ir norobežojies. Spindzeles sveicināšanās treniņā tiek iesaistīti ne tikai cilvēki, bet arī mājas un trolejbusi, no kuriem vectēvs tik ļoti nekautrējas, svarīga loma ir arī Spindzeles aizņemtajiem vecākiem, ar kuriem kopā viņa pavada maz laika. Grāmata tulkota un izdota Šveicē, Krievijā, Korejā. Tā saņēmusi Baltvilka balvu.

Vērtē lasītāji no Valkas Jāņa Cimzes ģimnāzijas

 

“Man patika grāmata, jo tur bija daudz notikumu. Visinteresantākais bija tas, ka Spindzelei un Valim iestājās ledus laikmets. Patika, ka Spindzele mācīja Valim sveicināties,” stāsta 2. klases skolniece Evelīna.

“Grāmata bija interesanta, viegli lasīt. Tajā bija daudz interesantu notikumu,” stāsta stāsta 2. klases skolniece Diāna.

“Man patika grāmata, jo tā bija smieklīga un jautra. Visvairāk man patika Valis. Interesantākais notikums bija tad, kad Spindzele aizgāja no mājām un sekoja Valim uz parku. Tur viņa ieraudzīja, ka Valis satiekas ar vienu tanti. Spindzele pēkšņi aizmiga, bet tad, kad pamodās, teica, ka grib satikt Vali. Pēkšņi kaut kas aizgrāba viņas roku un Spindzele teica, ka tikai Valis viņu tā var samīļot. Un izrādījās, ka tas arī bija Valis,” stāsta stāsta 2. klases skolniece Elza.

"Visvairāk man patika ilustrācijas. Tās radīja jautrību. Visinteresantāk bija tad, kad Spindzele aizgāja no mājas. Grāmata ir par draudzību, tāpēc tā dod pamācības," stāsta 2. klases skolnieks Valters.

 

Fragments no grāmatas

Tas notika vienā saulainā dienā, kad Spindzele vairs nevarēja izturēt. Viņa ir no tiem cilvēkiem, kas vispirms cenšas paši kaut ko saprast un jautā tikai tad, kad vairs nevar izturēt paši savu nesaprašanu.

– Vali, kāpēc tu nesveicinies? – Spindzele tai saulainajā dienā neizturēja.

Kad viņa neiztur, tad viņu vairs kādu laiku nevar apturēt, un Spindzele Valim izstāstīja pilnīgi visu, ko viņa tai brīdī nesaprata. Gan to, ka viņai tiek mācīts sveicināties vienmēr un visur, pat stūra veikalā dusmīgo pārdevēju un zobu poliklīnikas ļaudis, gan par to, ka viņa to labi māk un dara, kaut iesākumā nemaz negribēja, bet Valis ir teicis, ka vajag gan. Un arī sava vecuma cilvēkiem viņa vienmēr saka „Sveiks, es esmu Lote!”, kas esot pieklājīgi. Un vēl daudz ko citu Spindzele Valim atgādināja, lai beidzot vēlreiz pajautātu, kāpēc tad Valis pats nedara to, kas tik labs un pareizs.

– Vali, kāpēc tu nesveicinies? – otro reizi Spindzele pajautāja drusku sirsnīgāk, jo pēc pirmās jautāšanas Valis bija nedaudz tā kā sadudzis, tā kā apdzisis.

 

Kā sveicināties un kam to vajag?

Grāmatas “Sveiks, Vali!” autors Lauris Gundars kopā ar pētnieku grupu no Valkas Jāņa Cimzes ģimnāzijas raidījumā “Literatūre / Sākumskola” šoreiz pētīja sveicināšanās paradumus gan Latvijas pusē, gan Igaunijas pusē. Kā atņemt sveicienus un dot sveicienus? Kā saprast sveicināšanos un kam to vispār vajag?

Sveicināšanās paradumus izzināt tomēr ir ļoti būtiski, tāpēc raidījuma epizodes metodisko materiālu ar darba lapām un uzdevumiem sagatavojis rakstnieks Lauris Gundars un metodiķe Inese Lāčauniece. Materiālā atrodams Anetes Meleces ilustrāciju motīvs, ko papildinājusi māksliniece Lāsma Olte. Metodiskais materiāls izmantojams kā palīglīdzeklis mācībām skolām, kā arī vecākiem un bērniem.

 

Dokumenti

Lauris Gundars. Darba lapas

Lejuplādēt

2.11 MB

 

 

 

 

 

Esiet gatavi jauniem izaicinājumiem arī nākamnedēļ, kad rakstnieki Juris Zvirgzdiņš un Inguna Cepīte piedzīvojumā vedīs Pļaviņu novada ģimnāzijas bērnus. Jaunie literatūristi izzinās grāmatu “No Rīgas līdz Rīgai. Tobiass un Tama lielajā Eiropas bibliotēku ceļojumā” ar Tobiasu un Tamu galvenajās lomās.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vecāki un bērni
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt