Latvijas Radio raidījumā „Ģimenes studija” sarunā par bērna stājas problēmām piedalās Rīgas Stradiņa universitātes asociētā profesore Silvija Umbraško, Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas viesdocente Inese Ļubinska, fizioterapeites Diāna Silantjeva un Dace Bērtule.
Silvija Umbraško piedalījusies pētījumā, kurā konstatēts, ka skoliotiska stāja ir 20% sākumskolas bērnu un 41% vidusskolēnu.
Skoliotisku stāju nevar likvidēt, bet var apturēt.
Tautas valodā saka „apaļās muguras” – nelielas stājas problēmas, tādas ir ap 40% sākumskolas bērnu. Sākumā stājas problēmas ir tikai vizuāli pamanāmas, bet, ilgstoši sēžot nepareizi, problēmas rodas ar iekšējiem orgāniem un lielajiem asinsvadiem. Galva un kakls visu laiku ir uz leju, netiek pienācīgi apasiņotas smadzenes, kas rada virkni problēmu ilgākā laika posmā.
Ja vecāki pamana bērnam nepareizu stāju, jāapmeklē fizioterapeits.
Speciālisti saka, ka nepareizu stāju veicina mūsu dzīvesveids, ieradumi, galvenais iemesls ir ilgstoša nepareiza sēdēšana.
Nepareiza stāja ir asimetrisks muskuļu noslogojums. Sēdēšana un staigāšana ir ieraduma kustības, ko var koriģēt.
Protams, var būt arī pārmantota stāja, kad bērnam ir nosliece uz nepareizo stāju.
Vecāki redz, veido un seko līdzi bērna attīstībai, lai bērns saņemtu pilnvērtīgu uzturu un sabalansētu slodzi. Tāpat vecākiem jāņem vērā, kādas blaknes ir sporta veidiem vai citām nodarbēm, ar kurām nodarbojas bērns, piemēram, vijoļspēlei, kas arī ir asimetriska.
Galvenais – iemācīties pareizi sēdēt un nodrošināt pareizu sēdvietu, piemērotas mēbeles.
Pareiza sēdēšana nozīmē - abi elkoņi uz galda, gaismai jābūt no kreisās puses, grāmatai un burtnīcai tieši pretī. Bieži bērni domā, ka sēž pareizi, bet poza ir nepareiza, pieaugušajiem jāpievērš uzmanība bērna sēdēšanas pozai, ja nepieciešams, jāaizrāda.
Primārais audzinātājs tomēr ir ģimene, tad visi pārējie. Ja vecāki iemāca bērnu tīrīt zobus un mazgāt rokas, kāpēc pareizas sēdēšanas iemācīšana būtu neiespējama?