Ģimenes studija

Lielīšanās kļūst par problēmu, kad bērns sāk noniecināt citus

Ģimenes studija

Vecāki šķiras: Lemjot par bērna aprūpes tiesībām, tētis bieži ir zaudētājs

Sāksies bērnudārzu vadītāju kvalitātes vērtēšana. Eksperti būs kolēģi

Šogad sāks vērtēt bērnudārzu vadītāju profesionalitāti. Kāds tam mērķis?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Pirmo reizi Latvijas vēsturē šogad sāk pirmsskolas izglītības iestāžu vadītāju profesionālās darbības vērtēšanu. To ierosināja Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OESD) eksperti, lai valsts iesaistītos pirmsskolas izglītības kvalitātes vērtēšanā. Vērtēšana tiek uzsākta šogad, vērtējot 30 pirmsskolu mācību iestāžu vadītājus.

Iesakām pašiem mazākajiem!

Iesakām pašiem mazākajiem!

Mīļie vecāki, mēs esam radījuši drošu un radošu platformu zinātkāriem pirmsskolas vecuma bērniem - LSM Bērnistaba!

Bērnistabā ir interesanti un attīstoši uzdevumi, spēles, filmas, eksperimenti, zīmēšana, vakara pasaciņa un daudz kā cita.

 

Latvijas Radio raidījumā “Ģimenes studija” saruna par to, ko mainīs bērnudārzu vadītāju profesionalitātes vērtēšana, kā tā notiks, kādi ir vērtēšanas kritēriji.

Izglītības kvalitātes valsts dienesta vadītāja Inita Juhņēviča skaidro, ka par izglītības iestāžu kvalitāti valsts uzņemas atbildību. No šī gada pirmo reizi vērtēs arī pirmsskolas iestāžu vadītājus. Piecgadīgo un sešgadīgo izglītošana ir valsts atbildība, tā ir obligāta un valsts apmaksāta, bet līdz šim par šīs izglītības kvalitāti valsts neinteresējas tik daudz, cik pašvaldības - to norādījuši OESD eksperti, līdz ar to tika pieņemts lēmums sākt vērtēt pirmsskolas iestāžu vadītāju darbu.

Kā notiks pirmsskolas iestāžu vadītāju vērtēšana?

Tiks vērtēts vadītāja darbs un ieguldījums mācību iestādē, jo vadītājs atbild par visu pirmsskolas izglītības iestādē.

Profesionālās darbības izvērtēšana nav pārbaude.

Šis ir vērtēšanas process, jo procesa metodes ir intervijas un sarunas. Tas ir izvērtēšanas un atbalsta process, ne sodīšanas process.

Pirmais līmenis - vadītāja pašvērtējums.

Otrais  līmenis – pašvaldības vai dibinātāja vērtējums.

Trešais  līmenis – valsts komisija trīs cilvēku sastāvā novērtē vadītāja darbu. Eksperti ziņojumā iekļaus nepieciešamos uzlabojumus un ekspertu rekomendācijas.

Gala ziņojumus un mācību iestādes vadītāja pašvērtējumu publiskos mācību iestādes mājaslapā.

Pērn par pirmsskolas izglītības iestādēm Izglītības kvalitātes valsts dienestā saņemtas 75 sūdzības, tas ir 15% no visu sūdzību skaita. Visbiežāk sūdzās par pedagogu nespēju komunicēt ar bērniem, par bērnu drošību mācību iestādē.

Privāto bērnudārzu asociācijas vadītāja Daina Kājiņa pērn mācījusies par eksperti, viņa uzskata, ka ideja un projekts nav slikts. “Mani uztrauc projekta realizācija un izpildījums. Vērtēšana sāksies ar vadītāja pašvērtējumu, kas sastāv no 10 kompetencēm. Vadītāji paši izvēlēsies piecas kompetences, kuras atrādīt ekspertiem. Es vēlētos, lai šis pasākums būtu jēgpilns. Svarīgi, lai par šo vērtēšanu zinātu arī vecāki - vadītāju pašvērtējums būs tīmeklī redzams.

Vadītājs arī ir atbildīgs par bērnu laimīgu bērnību, jo vadītājs atbild par visu, kas notiek mācību iestādē.

Vadītājs noteikti savā iestādē dara visu iespējamo tik labi, cik vien var. Tagad komisija to novērtēs, ja būs nepieciešams, dos rekomendācijas."

Kāda jēga vērtēšanai?

Uzraudzība pirmsskolai ir liela, bieži institūcijas nonāk pretrunā, tagad redzēsim kopveselumu, iespējams, ka vadītāju vērtēšana parādīs lietas, kuras jāuzlabo valstī kopumā.

Galvenais, lai vērtēšana nepārvēršas par dokumentu kalnu ražošanu.

Lai runātu par kvalitatīvu iestādi, jāatceras, ka to nevar celt, vairojot birokrātiju. Vajadzētu būt tā, ka katra darbība vai dokumenta veidošana ir jēgpilna, lai izvērtētu kvalitāti.

“Vērtēšana būs laba iespēja parādīt, kas izglītības iestādē ir izdarīts, jo par labām lietām arhīvā neviens neko neatstāj. Vērtēšana arī dos iespēju redzēt to, kas nākotnē notiks ar mācību saturu,” domā pirmsskolas vadītāja Vineta Jonīte.

Vērtēšana, kura notiek reizi sešos gados, var nebūt tik kvalitatīva kā pašvērtējums, ko veic katru gadu.

Inita Juhņēviča  uzsver, ka, uzsākot šo vērtēšanas procesu, pirmsskolās ieviesīs pašvērtēšanu, ko iestāžu vadītāji varēs darīt kopā ar kolektīvu.

Kas būs eksperti?

Šis nav pārbaudes process, eksperti būs nevis Izglītības kvalitātes valsts dienesta darbinieki, bet praktiķi, arī vispārējo izglītības iestāžu darbinieki (ja skolās ir pirmsskolas izglītības grupiņas, kuriem būs iegūts sertifikāts par vērtēšanas prasmēm, beidzot kursus).

Šobrīd ir skaidri zināmi pirmsskolas iestāžu vadītāju vērtēšanas kritēriji un procedūra, pērn ir notikuši kursi ekspertiem.

Pašvaldības iesniedz pirmsskolas izglītības iestāžu vērtēšanu grafiku, šogad vērtēšanai pieteikušās apmēram 30 pirmsskolas mācību iestādes. Vērtēšanu sāks aprīlī.

Šai vērtēšanai būs izzinošs un ieteikumus saturošs raksturs, bet, ja vadītājs neatbildīs amatam, tad pašvaldībai viņš būs jāatbrīvo no darba, to nosaka likumdošana.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti