Sociāli emocionālās prasmes var iemācīties tāpat kā lasīšanu - izstrādāta programma "Garīgās veselības veicināšana skolās”

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Programma "Garīgās veselības veicināšana skolās" ir veidota starptautiska pētījuma ietvaros un Latvijā zinātniski pārbaudīta 2020./2021. mācību gadā, kas sakrita ar Covid-19 pandēmijas ierobežojumiem izglītībā visa mācību gada garumā. Ar iegūtajām atziņām par programmas lietderību, par pandēmijas ietekmi uz bērniem un skolotājiem varēs iepazīties konferencē “Garīgās veselības veicināšana skolās”.

Visus interesentus aicina piedalīties konferencē “Garīgās veselības veicināšana skolās” 2021. gada 19. oktobrī no 10.00 līdz 14.30. Konferencē iepazīstinās ar programmas materiāliem, ziņos par programmas rezultātiem un skaidros konkrētus soļus, kā rīkoties vecākiem, skolotājiem un izglītības politikas veidotājiem, lai izmantotu esošos resursus pandēmijas negatīvo seku mazināšanai.

Konference tiks straumēta LSM.lv, reģistrēties konferencei "Garīgās veselības veicināšana skolās" var šeit.

ĪSUMĀ:

  • Nereti bērni ar labām intelektuālām spējām nerealizējas un negūst panākumus dzīvē  nepietiekami attīstītu sociāli emocionālo prasmju dēļ.
  • Labāk attīstītas sociāli emocionālās prasmes veicina garīgo veselību un aizsargā no dažādu emocionālu un uzvedības problēmu veidošanās riska.
  • Ir pierādīts, ka sociāli emocionālās prasmes var iemācīties tāpat kā lasīšanu, rakstīšanu un rēķināšanu.
  • Vislabākie rezultāti ir sagaidāmi tad, ja prasmes jau maziem bērniem tiek mācītas gan izglītības iestādē, gan ģimenē.

 

Emocionālo prasmju nepieciešamība

Mēs visi zinām, ka nereti bērni ar labām intelektuālām spējām nerealizējas un negūst panākumus dzīvē tieši nepietiekami attīstītu sociāli emocionālo prasmju dēļ. Dzīvē bez labām akadēmiskajām zināšanām bērnam ir vajadzīgas prasmes atpazīt savas emocijas, pārvaldīt tās, saprast saikni starp domām, emocijām un uzvedību, saprasties ar visdažādākajiem cilvēkiem, arī tādiem, kas mums nepatīk, risināt konfliktus, pieņemt atbildīgus lēmumus. Nozīmīga loma ir arī dzīvesspēkam jeb psiholoģiskajam sīkstumam, kas palīdz tikt galā ar dzīves izaicinājumiem, piemēram, vecāku šķiršanos, tuvu cilvēku nāvi vai sadzīvošanu ar hronisku slimību.

Labāk attīstītas sociāli emocionālās prasmes veicina garīgo veselību un aizsargā no dažādu emocionālu un uzvedības problēmu veidošanās riska, piemēram, trauksmes un depresijas, sociālas norobežošanās, atkarības vielu lietošanas, riskantas uzvedības, pārmērīgas interneta lietošanas.

Ir pierādīts, ka sociāli emocionālās prasmes var iemācīties tāpat kā lasīšanu, rakstīšanu un rēķināšanu. Vislabākie rezultāti ir sagaidāmi tad, ja prasmes jau maziem bērniem tiek mācītas gan izglītības iestādē, gan ģimenē.

Tāpēc ir izstrādāta programma "Garīgās veselības veicināšana skolās",

kura balstās uz trīs vaļiem: sociāli emocionālo prasmju attīstīšanu, dzīvesspēka veicināšanu un uzvedības problēmu mazināšanu.

Programma ir izstrādāta Latvijas Universitātē starptautiskā zinātniskā projektā sadarbībā ar zinātniekiem, praktiķiem un izglītības politikas veidotājiem no Itālijas, Horvātijas, Grieķijas, Portugāles, Rumānijas un Maltas. Programma ir speciāli veidota Latvijas kultūrvidei, nevis pārņemta no citām valstīm.

Kas par programmu “Garīgās veselības veicināšana skolās” jāzina vecākiem?

  • Programma ir paredzēta visiem bērniem un skolēniem no 3 līdz 18 gadu vecumam. Bērnudārzā un skolā pedagogi regulāri vada īpašas nodarbības/klases stundas bērnu sociāli emocionālo prasmju un dzīvesspēka attīstīšanai un uzvedības problēmu mazināšanai. Skolotājiem ir rokasgrāmatas ar gataviem nodarbību plāniem.
  • Ir izveidotas arī dažādiem vecumiem atbilstošas bērnu un skolēnu rokasgrāmatas par šīm pašām tēmām, lai mājās kopā ar vecākiem vai patstāvīgi turpinātu skolā apgūto prasmju nostiprināšanu.
  • Viens no programmas materiāliem ir rokasgrāmata vecākiem garīgās veselības veicināšanai ģimenē. Šī viegli lietojamā praktiskā rokasgrāmata sniedz vecākam atbalstu četros galvenajos bērna audzināšanas aspektos: kā izrādīt bērnam mīlestību ikdienā, kā efektīvi pieskatīt un disciplinēt, kā būt labam paraugam savam bērnam un kā vecākam veiksmīgāk sadarboties ar izglītības iestādi. Lasot praktiskos ieteikumus, vecāki var pārbaudīt, ko viņi jau veiksmīgi dara, un smelties jaunas idejas garīgās veselības veicināšanai ģimenē.
  • Jums ir tiesības noskaidrot, vai jūsu bērna izglītības iestādē tiek īstenota vai plānota īstenot kāda no sociāli emocionālās mācīšanās vai garīgās veselības veicināšanas programmām. Lai bērni iegūtu no šādām nodarbībām, tās ir jāvada sistemātiski un visā izglītības iestādē.

Pētījums par bērnu un pusaudžu garīgo veselību pandēmijas laikā

Pandēmijas laikā tika veikts unikāls pētījums par bērnu un pusaudžu garīgo veselību. Kādi ir zinātnieku secinājumi par programmas “Garīgās veselības veicināšana skolās” efektivitāti Latvijā?

Programma "Garīgās veselības veicināšana skolās" ir zinātniski pārbaudīta 2020./2021. mācību gadā, kas sakrita ar Covid-19 pandēmijas ierobežojumiem izglītībā visa mācību gada garumā. Tādēļ iegūtas atziņas ne tikai par programmas lietderību, bet arī par pandēmijas ietekmi uz bērniem un skolotājiem.

  • Labāk attīstītas bērnu sociāli emocionālās prasmes jau pirmsskolā saistās ar lielāku iesaisti mācību procesā un mazākām uzvedības problēmām. Tātad jau agrīna vērība bērnu sociāli emocionālo prasmju attīstīšanai ir atslēga uz augstāku mācību motivāciju un pozitīvāku uzvedību.
  • Šī programma daļēji spējusi neitralizēt pandēmijas negatīvo iespaidu, attīstot pusaudžu sociāli emocionālās prasmes. Pusaudži, kas piedalījās programmā, gada beigās uzrādīja augstākus rādītājus virknē sociāli emocionālo prasmju, salīdzinot ar saviem vienaudžiem, kas programmu vēl tikai apgūs (kas programmā nepiedalījās). Šis efekts visvairāk parādījās tieši zēnu grupā.
  • Laikā no 2020. gada oktobra līdz 2021. gada maijam 11–16 gadus veci pusaudži norāda, ka ir piedzīvojuši nozīmīgu kāpumu grūtībās koncentrēties, nosēdēt mierā, skaidri domāt un apdomāties pirms rīcības. Šis saasinājums izteikti parādās tieši meiteņu grupā. Tāpat meitenes uzrāda kritumu attiecību prasmēs, piemēram, sadarbībā ar vienaudžiem. Tas nozīmē, ka pandēmijas laiks ar attālināto mācību procesu ir liedzis iespēju iegūt pieredzi, kas ir kritiski svarīga šajā vecumposmā.
  • Pedagogi vērtē, ka pēc sistemātiskām garīgās veselības veicināšanas programmas nodarbībām ir pieaugusi bērnu un skolēnu mācību motivācija.
  • Skolēni paši novērtē, ka visvairāk ir uzlabojušās viņu spējas tikt galā ar stresa pilnu un traumatisku pieredzi, kā arī viņi labāk regulē savu uzvedību un emocionālo pašsajūtu.

Par programmu ”Garīgās veselības veicināšana skolās”

Latvijā starptautisko zinātnisko ''Erasmus+'' projektu “Garīgās veselības veicināšana skolās” īsteno Latvijas Universitāte profesores Baibas Martinsones vadībā un partnerībā ar Siguldas novada pašvaldību. Projekta mērķis ir izstrādāt pierādījumos balstītu garīgās veselības veicināšanas programmu izglītības iestādēm un izstrādāt rekomendācijas izglītības politikas veidotājiem. Garīgās veselības veicināšanas pieejas efektivitāte tika pārbaudīta arī Itālijā, Horvātijā, Grieķijā, Portugālē un Rumānijā, kas ir projekta partnervalstis. Programmas saturā ir sociāli emocionālo prasmju attīstīšana, dzīvesspēka veicināšana un aktivitātes emocionālu un uzvedības problēmu riska mazināšanai.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti