Nevēdinātās telpās mazinās skolēnu kognitīvās spējas, tāpat slikta gaisa kvalitāte pastiprina infekcijas iespējas, klepojot, šķaudot gaisa pilienu veidā infekcijas risks var būt augsts, uzsver Rīgas Stradiņa universitātes Darba drošības un vides veselības institūta vadošā pētniece Žanna Martinsone.
Mācību iestādes energoefektivitātes kontekstā daudz siltināja, bet ne vienmēr padomāja par ventilācijas sistēmām, tā mazinot gaisa kvalitāti, uzsver Martinsone.
Praksē redzams, ka ventilācijas sistēmas nav vienkārši “nolasāmas”, īpaši tad, ja ir viena uz visu skolu, jo tās nevar pielāgot katrai klasei, bet labākā gadījumā to var pielāgot kādai ēkas daļai. Tāpat ir pieredze, ka sistēma uzrāda sliktu gaisa kvalitāti, prasot nepieciešamību klasi vēdināt pat četras reizes mācību stundā.
Rīgas Franču Liceja direktores vietnieks administratīvi saimnieciskajā jomā Didzis Gaismiņš raksturo situāciju savā skolā – skolā ir ventilācijas iekārtas, kuras uzstādītas kopā ar siltumregulāciju katrā klasē. Jaunajā ēkā iekārtas būs sasaistītas ar CO2 mērītāju.
IZM Struktūrfondu departamenta vecākais eksperts Edgars Lore uzsver, ka katra mācību iestāde jaunajā mācību gadā saņems CO2 mērīšanas iekārtas. Iekārtas ne tikai uzrādīs rādījumu, bet arī uzkrās datus. Pati ierīce ir svarīga mācību telpā skolotājam, tiklīdz pārsniegti mērījumi, skolotājam ir jārīkojas – jāizvēdina telpas.
Veselības inspekcijas sabiedrības veselības departamenta vadītāja Solvita Muceniece pauž, ka efektīvākais gaisa kvalitātes uzraudzīšanas veids ir indikators katrā klasē, lai arī skolēni var sekot līdzi mērījumam un regulāri izvēdināt telpas. Lielākā daļu skolu nav ventilācijas sistēmu. Problēmas ir arī lielās pilsētas skolās, kuras atrodas blakus aktīvai transporta kustībai.
Didzis Gaismiņš raksturo situāciju savā mācību iestādē – logu atvēršana atkrīt, īpaši vienā skolas pusē, vienīgā iespēja – var mainīt ventilācijas sistēmu filtrus. Jaunākām ventilācijas mašīnām ir iespēja daudz precīzāk noteikt gaisa kvalitāti. Skolā ir katrā stāvā sadalītas ventilācijas zonas.
Edgara Lores ieteikums jaunajam mācību gadam – atgriežoties skolā, kur pagaidām nav vēdināšanas sistēmas, ir jāveic telpu vēdināšana, līdz iekārtas tiks uzstādītas.