Rīta Panorāma

Telefonintervija ar Tieslietu ministru (JKP) Jāni Bordānu

Rīta Panorāma

Intervija ar Latvijas Infektoloģijas centra galveno ārsti Baibu Rozentāli

Kā uzlabot psihisko veselību un labklājību skolās?

Skola kā vieta personības attīstībai. Konferencē iepazīstinās ar garīgās veselības veicināšanas programmu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

2020./2021. mācību gadā Siguldas izglītības iestādēs zinātniski pārbaudīta programma “Garīgās veselības veicināšana skolās”. Par tās efektivitāti, iegūtajām atziņām un izstrādātajiem materiāliem bērniem, vecākiem un skolotājiem, stāstīs konferencē. Tajā tiks skaidroti arī konkrēti soļi, kā rīkoties vecākiem, skolotājiem un izglītības politikas veidotājiem, lai izmantotu esošos resursus pandēmijas negatīvo seku mazināšanai garīgās veselības jautājumos.

Konference “Garīgās veselības veicināšana skolās” notiks 2021.gada 19. oktobrī no 10.00 līdz 14.30. Tā tiks straumēta LSM.lv.

Projekta vadītāja, Latvijas Universitātes profesore Baiba Martinsone uzsver: “Konference ir paredzēta visiem. Vecākiem būs konkrētas idejas par to, ko darīt mājās, lai veicinātu garīgo veselību ģimenē. Pedagogiem - par to, kā strādāt ar šo programmu un mazināt pašiem savus izdegšanas riskus. Izglītības politikas veidotājiem - cik tas ir ļoti svarīgi, ka patiesībā tādi skolas vides veidošanas aspekt ir absolūti neatņemama mūsdienu skolas ikdienas sastāvdaļa.”

“Skola nav tikai par zināšanām, bet skola ir arī par personības attīstību,” stāsta Baiba Martinsone. “Mēs esam izveidojuši programmu, kas pēc būtības ir pilnībā gatavi nodarbību plāni. Bērnu dārzā tās ir kā atsevišķas mazas nodarbības, savukārt skolā tās ir kā audzināšanas stundas, kurās bērniem māca interesantā veidā ļoti dzīvē svarīgas lietas - saprast pašam sevi, gūt izpratni par emocijām, par to, kā tās pārvaldīt, kā tikt galā pašam ar savu uzvedību un savām domām, kā būt iejūtīgam pret citiem, kā paskatīties uz situācijām no citu perspektīvas - tādas komunikācijas prasmes, konfliktu risināšanu, kas dzīvē ir ļoti, ļoti svarīgi.”

Profesore skaidro, ka šī izstrādātā programma no citām atšķiras ar to, ka tā ir zinātniski pārbaudīta Siguldas izglītības iestādēs, turklāt gandrīz visi bērnudārzi un skolas šo programmu ir nolēmuši iekļaut arī turpmākajos audzināšanas plānos: “Šī programma ir nevis kaut kāds kārtējais apgrūtinājums skolotājiem un papildus darbs, bet patiesībā šādas programmas ieviešana veicina pedagoga paša garīgo veselību.”

Programmas efektivitātes pārbaudes laiks sakritis ar mācību gadu pandēmijā, līdz ar to iegūti dati arī par to, kādas sekas uz bērnu un jauniešu psihoemocionālo veselību atstājuši pandēmijas radītie ierobežojumi.

Ar programmu plašāk iepazīties iespējams šeit.

Runājot par vecāku lomu šajā programmā, Baiba Martinsone runā par četriem galvenajiem vaļiem: “Pirmais ir, kā izrādīt savam bērnam mīlestību. Otrais valis ir,  kā disciplinēt savu bērnu jeb nospraust robežas un disciplinēt. Trešais - kā kalpot par labu paraugu savam bērnam, no kā izriet arī ceturtais valis - kā es varu labi sadarboties ar sava bērna izglītības iestādi, lai tas nāk manam bērnam par labu un rādītu viņam labu paraugu.”

Lai uzlabotu šos aspektus radītas rokasgrāmatas ne tikai bērniem un skolotājiem, bet arī vecākiem, kuros aprakstītas reālas darbības, kuras vecāki var veikt, lai uzlabotu attiecības ar saviem bērniem un garīgo veselību ģimenē. Ieteikumi vecākiem, tāpat kā rokasgrāmatas, tiks prezentētas konferencē, taču drīzumā būs pieejamas ikvienam interesentam elektroniskā formātā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti