Rīta Panorāma

Kā top pastmarkas?

Rīta Panorāma

Zemessardzes orķestra koncerti Alūksnē, Cēsīs un Liepājā

Skola 2030: kā mainīsies mācīšanās un novērtēšana?

«Skola 2030»: Līdz ar kompetenču satura ieviešanu mainīsies mācību process un vērtēšana

Nākotnē skolēni mācības pabeigs, ne vien iegūstot konkrētas zināšanas, bet arī reālas prasmes dažādās dzīvei svarīgās jomās. Sākusies kompetenču satura ieviešana bērnudārzos un no nākamā mācību gada arī skolās. Izglītības sistēma piedzīvos visai kardinālas pārmaiņas, piemēram, mācību stundu saturu veidos tikpat daudz skolēni, cik pedagogi. Un arī atzīmes vairs nebūs vienīgā noteicošā zināšanu mēraukla. “Rīta Panorāmā” sākas sižetu sērija, kurā iepazīstinās ar galvenajām pārmaiņām līdz ar kompetenču satura ieviešanu.

Ieviešot pilnveidoto mācību saturu, gribam redzēt skolēnu, kurš kļūst par personību. Tā par izmaiņām izglītības sistēmā līdz ar kompetenču saturu saka tā autori. Tas nozīmē, ka mācīšanas veids un saturs turpmāk mainīsies visai būtiski. Mācību modelis – skolotājs klases priekšā un bērni, kas viņa stāstīto pieraksta un iemācās, – vairs nestrādās. Stundu saturu noteiks tikpat daudz bērni, cik pedagogi, un skolēni paši meklēs atbildes, analizēs, nevis tikai iegaumēs.

Programmas “Skola 2030” mācību satura ieviešanas vadītāja Zane Oliņa skaidro izmaiņas: “Mēs atļaujam, rosinām un mēģinām kļūdīšanās ceļu. Mums šobrīd milzu problēma skolā ir tā, ka mēs baidāmies darīt, jo mēs baidāmies kļūdīties - jo es dabūšu atzīmi, tādēļ ka visi par mani smiesies. Ja mēs netiksim tam pāri, ka kļūdīšanās ir daļa no mācīšanās, tad mēs netiksim pie cilvēka, kurš dzīvē var būt sekmīgs.”

Tāds arī ir lielākais jaunās izglītības sistēmas izaicinājums – meklēt un attīstīt katra bērna talantus, ar katru bērnu strādāt viņam atbilstošā tempā.

Vecāki to ir pieredzējuši ikdienā, ka nereti bērnam ir ļoti laba skolotāja, bet blakus klasē bērniem neveicas tik labi. Līdz ar to mums ir jāpanāk, ka visi skolotāji strādā prasmīgi, ar atdevi. Un, ka neatkarīgi no tā, kurā vietā Latvijā bērns iet skolā, šī skola būtu lieliska, pauž Oliņa.

Mainīsies arī skolēnu novērtēšana. Desmit baļļu skalā atzīme būs pats gala vērtējums, taču, mācoties dažādus tematus, skolotājs bērnu vērtēs jau no paša sākuma, atbalstīs. Patlaban atzīme nesniedz pietiekamu informāciju par to, kā tieši pietrūcis, lai vērtējums būtu labāks, uzskata “Skola 2030” vecākais eksperts Pāvels Pestovs.

Turklāt novērtēšanā iesaistīsies arī paši skolēni, kas vērtēs gan savus, gan citu klasesbiedru darbus. Eksāmeni arī palikšot tādi paši pamatskolā, bet vidusskolā būs trīs obligātie eksāmeni – latviešu valodā, matemātikā un svešvalodā. Tie būs visiem vienādi. Būs vēl divi izvēles eksāmeni atbilstoši tam, ko vidusskolēns apguvis vairāk.

Plānotie sasniedzamie rezultāti ir diezgan skaidri nodefinēti. Ja es esmu izvēlējies kādu kursu mācīties padziļināti, ar lielāku mācību stundu laiku, tad arī eksāmens, kas man tiek piedāvāts, ir atbilstošs tam laika ieguldījumam un sasniedzamajam rezultātam, skaidro Pestovs. 

Patlaban, piemēram, Valsts ģimnāzijās atsevišķu mācību priekšmetu stundu skaits ir nesalīdzināms ar to pašu stundu daudzumu, vidusskolās vai profesionālās izglītības iestādēs. Taču turpmāk spēles noteikumi visiem būšot vienādi.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vecāki un bērni
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti