Rīta Panorāma

Rīta Panorāma

Rīta Panorāma

Intervija ar Sanitu Osipovu un Ringoldu Balodi par tiesu un mediju komunikāciju

Skola 2030: Bērns kā pētnieks un darītājs

«Skola 2030»: Jaunajā kompetenču pieejā pedagogi bērnudārzos mazāk runā un dara bērnu vietā

Bērns pirmsskolā ir pētnieks un darītājs, kurš visu iemācās pats, ar nelielu skolotāja palīdzību. Tāda ir jaunā izglītības standarta ideja bērnudārzos, kuru kopš septembra izmanto visā Latvijā. Pedagogu darbs bērnudārzos mainās, to Rīgas bērnudārzā “Viršu dārzs” skaidro raidījums “Rīta panorāma”.

Rīgas pirmsskolas izglītības iestāde “Viršu dārzs” mācīt kompetencēs balstīto saturu sāka vēl pirms reformas ieviešanas. Patlaban bērni mācās krāsas un rudens veltes, par mandarīniem un burkāniem. Burkānu izmanto mikrofona vietā, un rindas kārtībā, to padodot uz riņķi, katram piecgadniekam jāpasaka kāds fakts par šo dārzeni. Atkārtoties nedrīkst.

Nodarbībās pedagogi runā mazāk un mazāk arī dara bērnu vietā.

Bērnus jau bērnudārzā mudina vairāk iesaistīties un pašiem lemt, ko šodien mācīties vairāk. Uz klases tāfeles viņi var novietot savu vārdu un izlemt, vai šodien vairāk mācīsies mākslas, matemātiku vai ābeces zinības.

Lai gan zīmēt burkānu ir daudz interesantāk un vieglāk nekā, piemēram, izgriezt to figūras un tās saskaitīt, tāfele tukša nepaliek, un ir bērni, kuri ar uzdevumiem tiek galā ātrāk un tad var pildīt nākamos. Tas gan no pedagoga prasa daudz lielāku ieguldījumu, bet rezultāti esot tā vērti.

“Viršu dārza” pirmsskolas skolotāja Inita Rubena skaidro: “Manuprāt, bērniem ir daudz interesantāk strādāt un darboties, jo mēs cenšamies izvirzīt tādas tēmas, kas viņiem pašiem šobrīd ir aktuālas, kas mums šobrīd Latvijā notiek. To, ar ko viņi ikdienā saskaras. Viņi ir kļuvuši daudz drošāki, viņi izsaka savas vēlmes.”

Pirmsskolas direktore Dina Gaide uzskata, ka, mācot bērniem kompetences, piemēram, prasmi publiski runāt, pamatot savu viedokli un citas, – bērnudārzi labāk sagatavo skolai. Tur bērnu vietā skolotāji elementāras lietas nedarīšot, tāpēc arī vecākiem būtu jāsaprot, ka jautājumi audzinātājiem par to – kur bērna šalle un cimdi - esot nevietā.

Izmaiņas bērnos rāda, ka, jo vairāk piecgadnieks dara pats, jo vairāk ceļas viņa pašapziņa.

“Viršu dārza” direktore Dina Gaide par izmaiņām pirmsskolā pauž: “Vecākiem, protams, tagad ir tas jautājums - un liekas, ka bērni tik daudz darbojas ar dažādiem priekšmetiem - kur tad paliks tā lasīt un rakstīt prasme? Vai tad bērni negatavosies skolai? Bērni gatavosies skolai, bet viņi to darīs sev interesantā veidā. Caur dažādām interesantām nodarbēm.”

Rēķināt un lasīt gan visi iemācoties, cits ātrāk, cits – vēlāk.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vecāki un bērni
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti