Samazinās centralizētā fizikas eksāmena kārtotāju skaits; aicina fizikas eksāmenu noteikt kā obligātu

Latvijas Elektrotehnikas un elektronikas rūpniecības asociācija (LETERA) kopā ar sadarbības partneriem aicina rast iespēju valsts līmenī atbalstīt un rast finansējumu vairākām atslēgas iniciatīvām, lai nodrošinātu iespēju katram skolēnam Latvijā kvalitatīvi apgūt fiziku. 2021. gadā tikai 252 jaunieši izvēlējās kārtot centralizēto fizikas eksāmenu, būtu nepieciešams šo eksāmenu noteikt kā obligātu, paziņojumā presei informēja LETERA.

Saskaņā ar Ekonomikas ministrijas vidējā termiņa darba tirgus prognozēm 2027. gadā augstākās kvalifikācijas speciālistu iztrūkums STEM (no angļu valodas – Science, Technology, Engineering and Mathematics (zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes un matemātika)) virzienos var sasniegt 14 tūkstošus. To noteicošo īpatsvaru veidos speciālisti fizikālo un inženierzinātņu jomās.

Savukārt skolēnu skaits, kas potenciāli varētu kļūt par šo jomu studentiem augstskolās un 2021. gadā izvēlējās kārtot centralizēto fizikas eksāmenu un nokārtoja to ar rezultātu, kas ir vismaz 60%, bija tikai 252 jaunieši. Ar katru gadu samazinās to vispārizglītojošo skolu skaits, kurās jaunieši izvēlas kārtot centralizēto fizikas eksāmenu. 2011. gadā to izvēlējās skolēni 81% skolu, bet 2021. gadā tādas bija tikai 44% skolu.

 

Pēc Eurostat datiem 2018. gadā dabaszinātņu (bez IT) studentu daudzums no studentu kopskaita valstī bija 2,7%, Latvijai ierindojoties pēdējā vietā starp Eiropas Savienības valstīm! Lielbritānijā dabaszinātņu studenti sastāda 15,2%, Vācijā 10,2%, Francijā 9,5%, vidēji ES – 8,1%.

Esam strauji krītošā lejupejošā līknē. Šī situācija apdraud ne tikai Latvijas sekmīgāko, augstas pievienotās vērtības uzņēmumu iespējas ilgtermiņā turpināt darbu Latvijā un līdz ar to papildināt valsts nodokļu ieņēmumus, bet arī degradē Latvijas vidējās izglītības statusu, kuras obligāta sastāvdaļa nav jauniešu izpratne vismaz par dabaszinātņu pamatiem.

Tāpēc LETERA aicina steidzami rast iespēju valsts līmenī atbalstīt un rast finansējumu šādām atslēgas iniciatīvām, lai nodrošinātu iespēju katram skolēnam Latvijā kvalitatīvi apgūt fiziku. Uzsverot, ka skolēnu intereses un kompetences vairošanas galvenajiem vēstniekiem ir jābūt skolotājiem. Izglītības sistēmas kvalitāte nevar būt augstāka nekā tās skolotāju kvalitāte.

LETERA sadarbībā ar domu biedriem nosūtīja vēstuli LR prezidentam E.Levita kungam, ministru prezidentam K.Kariņa kungam, izglītības un zinātnes ministrei A.Muižnieces kundzei, ekonomikas ministram J.Vitenberga kungam ar aicinājumu steidzami rast iespēju valsts līmenī atbalstīt un rast finansējumu vairākām atslēgas iniciatīvām, lai nodrošinātu iespēju katram skolēnam Latvijā kvalitatīvi apgūt fiziku.

Lai stiprinātu izglītības kvalitāti, VISC speciālisti piedāvā ieviest valsts pārbaudes darbus dabaszinībās 6. un  11. klases noslēgumā. 

LETERA uzskata, ka

obligāts centralizēts eksāmens dabaszinībās vai fizikā vai ķīmijā vai bioloģijā gan pamatskolas, gan vidusskolas noslēguma posmā ir absolūti nepieciešams solis.

Tas ne tikai ļautu sekot dabaszinātņu apguves kvalitātei, bet arī skaidri noteiktu valsts finansētas vidējās izglītības stūrakmeņus: latviešu valoda, matemātika, svešvaloda un dabaszinātnes. Daudzās pasaules valstīs eksāmens dabaszinībās ir obligāts un tas dod skaidru signālu pašvaldībām, skolu direktoriem, vecākiem, kā arī mudina skolēnus pievērst papildu uzmanību dabaszinātņu priekšmetiem un līdz ar to paver viņiem daudz plašākas karjeras iespējas nākotnē un paplašina izpratni par norisēm pasaulē.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt