Rīta Panorāma

Telefonsaruna ar Annu Kononovu par ceļu stāvokli Latgalē

Rīta Panorāma

Intervija ar Swedbank galveno ekonomistu Mārtiņu Kazāku

Kā iemācīt bērnu ēst veselīgi?

Saldumi domāti svētkiem. Kā iemācīt bērnu ēst veselīgi?

Nav noslēpums, ka pareizam un pilnvērtīgam uzturam ir milzīga nozīme, lai cilvēks būtu vesels un justos labi.  Čipsi, saldināti dzērieni, bulciņas  - tas ir viens no uztraukuma iemesliem, vecākiem palaižot savus bērnus uz skolu. Nav nekādas pārliecības, ka bērns savu kabatas naudu iztērē skolas ēdnīcā, kur ēdiena kvalitātes standartu regulē valsts. Kā iemācīt bērnam ēst veselīgi? No kādiem produktiem ikdienā vajadzētu izvairīties un tieši otrādi - kādus vajadzētu iekļaut ēdienkartē?

Pirmais noteikums - vecākiem jau no mazotnes bērnam ir jārāda laba priekšzīme un jāskaidro veselīga uztura nozīmīgums. Bērns arī jāpieradina pie regulārām ēdienreizēm, lai nav tā, ka tām pa vidu tiek ēsti našķi un beigās pusdienām vai vakariņām vairs nav vietas kuņģī.

Viss sākas ģimenē. Ja vecāki ikdienā ir pieraduši ēst veselīgi un tādas lietas kā čipsi, bulciņas un saldināti dzērieni ir tikai svētku reizēs, tad arī bērns skolā ēdīs veselīgi. Viskaitīgākie veselībai ir tieši sāļie un cukurotie produkti.

Dietoloģe Lolita Neimane uzsver, ka neviens produkts nav aizliedzams, visu nosaka deva.

Dienas ieteicamais cukura daudzums ir 20-25 grami. Diemžēl cukura ir ārkārtīgi daudz pat tādos produktos, kas mums šķiet veselīgi - jogurti, saldi biezpiena deserti, brokastu pārslas. Līdz ar to rūpīgi jāpēta produktu iepakojums.

Runājot par došanos uz skolu, ir svarīgi bērnu uz mācību iestādi nepalaist ar tukšu vēderu. Dietologs Andis Brēmanis saka, ka bērnam, kurš nav brokastojis, mācībās lāga neies, vēders kurkstēs, blakus sēdētājs neko nedzirdēs, pats neko nedzirdēs, ko skolotājs stāsta. Būs risks, ka pēc pirmās stundas gribēsies skriet uz kaut kurieni meklēt čipsus vai ko tamlīdzīgu.

Ideālā gadījumā brokastīs būtu notiesāt biezputru un kādu augli. Bet ko darīt, ja bērns no rīta nevēlas ēst?

"Jāpadomā, kāpēc viņš no rīta negrib ēst. Jo gana daudz ir paēdis vakarā. Ja mēs vakarā atnākam un ēdam kartupeļus, gaļu, salātus un vēl gribas tēju ar cepumiem uzkost ap pulksten deviņiem, tad, protams, no rīta negribas ēst," skaidro Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas uztura speciāliste Olga Ļubina.

Runājot par pusdienām, gan skolā, gan mājās jāatceras pavisam vienkāršs princips. Tas jāņem vērā arī pieaugušajiem.

Lolita Neimane iesaka: "Puse no šķīvja ir dārzeņi, sevišķi vietējās izcelsmes. Tie var būt gan svaigā veidā, gan sutināti, gan krāsnī cepti."

¼ daļa jāatstāj kartupeļiem vai makaroniem, vai rīsiemvai vēl kam citam. Pēdējā ceturtdaļa gaļai vai zivij. Šī vienkāršā recepte jāievēro katru dienu. Arī vakariņās, ja tajās tiek ēsts siltais ēdiens. Lai veicinātu izpratni par veselīgu uzturu, biedrība “BabyRoom” sākusi uzrunāt ēdināšanas uzņēmumus, aicinot tos bērnu ēdienkartēs izvairīties no neveselīgiem produktiem.

Biedrības “Baby room” pārstāve Anna Rozīte aicinās ēdināšanas iestādes, īpaši ģimenēm draudzīgās, padomāt un kritiski izvērtēt savas bērnu ēdienkartes un varbūt papildināt tās ar veselīgākām opcijām, kas īstenībā nemaz nav ne dārgi, ne sarežģīti.

Jo vairāk bērns no mazotnes gan mājās, gan skolā, gan restorānos tiks pieradināts ēst pareizi, jo mazāk nākotnē būs veselības problēmu, un viņiem gluži pašsaprotami šķitīs, ka bulciņas, kūciņas un čipsi ar saldinātiem dzērieniem ir domāti svētku reizēm, nevis ikdienai.

Vecāki un bērni
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti