Rotaļas un spēles Jāņu vakaram un Jāņu dienai!

Jāņos rotā māju, sētu, rotājas paši, gatavo gardas maltītes, aplīgo viens otru, izdziedas pēc sirds patikas un iet rotaļās. Piedāvājam rotaļas un spēles Jāņu vakaram un Jāņu dienai.

Rotaļas Jāņu vakaram un Jāņu dienai:

Aitas rasā

Senos laikos meitas peldināja aitas Jāņu rasā, lai tām augtu bieza, skaista vilna. Pašas meitas mazgājās rasā, lai būtu skaistas. Bērni, kas Jāņos skraida pa slapjo zāli, varēja būt droši, ka nesaslims.

Jāņumāte stāv pļavas vienā pusē, vilks paslēpies citviet, visi pārējie – aitiņas – "ganās" pļavas pretējā pusē. Jāņumāte sauc, aitiņas atbild:

- Aitiņas, mājās!
- Nevaram! (drebelīgā balsī).
- Kāpēc nevarat?
- Vilks krūmos!
- Ko viņš tur dara?
- Zobus trin!
- Cik asi vilkam zobi?
- Kā zobens!
- Un cik spožas acis?
- Kā mēness! (Dialogu pēc patikas var turpināt un pārveidot).
- Aitiņas, mājās!

Nu visas aitiņas skrien pie Jāņumātes, un vilks lūko kādas noķert. Noķertās aitas pārtop par vilkiem, tāpēc to kļūst arvien vairāk. Pēdējās divas palikušās aitas liek par Jāņumāti un vilku nākamajā spēlē, bet var rīkoties arī citādi, piemēram, katru reizi no jauna ievēlot galveno lomu izpildītājus. (No krājuma "3x9 Jāņi")

Te nākam mēs!

Jāņotāji sadalās divās grupās. Izveido spēles laukumu – novelk vai kā citādi iezīmē divas paralēlas līnijas, apmēram 3 metrus vienu no otras. Katra grupa nostājas aiz vienas līnijas, lai pa vidu būtu brīvais laukums starp līnijām.

Viena grupa izdomā kādu attēlojamu sižetu, dzīvnieku vai lietu. Grupa var izdomāt, piemēram, kādu dzīvnieku, pasaku varoni, priekšmetu, notikumu attēlos, tad vienojas – vai to rādīs visa grupa kopā, vai katrs dalībnieks atsevišķi.

Tā kā pēc tam grupas mainīsies lomām, tad arī otra grupa paralēli var domāt savus attēlojamos sižetus.

Abas grupas nostājas atstatu no līnijām, saķeras elkoņos. Viena grupa attēlos kādu lietu vai dzīvnieku, otra būs ķērāji.

Abas grupas sarunājas:

Pirmā grupa, sparīgi ejot līdz līnijai (bet nepārkāpjot tai), saka : Te nākam mēs!
Otrā grupa, sparīgi ejot līdz līnijai (bet nepārkāpjot tai), saka: No kurienes?
Kamēr otrā grupa runā un tuvojas līnijai, pirmā kāpjas atpakaļ.
Pirmā grupa, sparīgi ejot līdz līnijai (bet nepārkāpjot tai), saka : No Kurzemes (vai min jebkuru vietu).
Kamēr pirmā grupa runā un tuvojas līnijai, otrā kāpjas atpakaļ.
Otrā grupa, sparīgi ejot līdz līnijai (bet nepārkāpjot tai), saka: Kas jums līdz?
Pirmā grupa, sparīgi ejot līdz līnijai (bet nepārkāpjot tai), saka: Samts un zīds!
Otrā grupa, sparīgi ejot līdz līnijai (bet nepārkāpjot tai), saka: Rādiet mums, kamēr tumst!

Pirmā grupa nostājas starp līnijām un sāk attēlot to, par ko iepriekš vienojušies. Otrā grupa stāv aiz līnijas un cits caur citu min, ko pirmā grupa rāda. Kolīdz izskan pareizā atbilde, pirmās grupas dalībnieki bēg uz savām mājām – aiz līnijas, bet otrās grupas dalībnieki metas ķert. Ja kāds nepaspēj pārskriet līnijai, tas ir noķerts un pievienojas otrajai komandai.

Tad spēlētāji turpina spēli, tagad otrā komanda rāda lietas vai notikumus, pirmā ķer.

Akmentiņ, lec laukā!

Nepieciešams: Neliels akmentiņš, ko viegli noturēt plaukstās.

Norise: Spēlētāji sēž aplī, saāķējušies elkoņos un kopā salikuši plaukstas. Spēles vadītājam sakļautās plaukstās ir akmentiņš. Vadītājs staigā apkārt, katra plaukstām pieskaras, it kā katram dotu akmentiņu.

Viena spēlētāja plaukstās pēc iespējas nemanāmāk ieliek akmentiņu. Apstaigā visus spēlētājus.

Beigās spēles vadītājs saka: "Akmentiņ, lec laukā!"

Spēlētājs, kuram plaukstās ir akmentiņš, cenšas atbrīvoties no blakussēdētāju rokām un piecelties kājās. Viņš kļūst par vadītāju.

Pelīt, pīksti!

Šī spēle vairāk piemērota lielākam spēlētāju pulkam, tā sagādās daudz jautrības.

Nepieciešams: Šalle acu aizsiešanai, mūzika.

Norise: Vienam spēlētājam aizsien acis, skan mūzika, kad mūzika apklust, visi spēlētāji sastingst un nedrīkst kustēties. Spēlētājs ar aizsietām acīm pieskaras kādam no spēlētājiem un saka: "Pelīt, pīksti!".

Tad spēlētājam jāpīkst, bet tas, kuram aizsietas acis, jāuzmin, kurš no spēlētājiem tas ir. "Pelīte" drīkst pīkstēt trīs reizes.

Ja neizdodas atminēt, kurš spēlētājs pīkstēja, izvēlas citu, kuram aizsien acis, atkal ieslēdz mūziku un spēli turpina.

Spēle vislabāk spēlējama Jāņu dienā, ja jūsu mājā ciemojas retāk sastapti ciemiņi, tad jau visi būs paspējuši sapazīties!

Dažas spēles no klasikas krājumiem:

 

Raksta pirmpublicējums LSM.lv 2018. gada 23. jūnijā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti