Psiholoģe: Skolas nepietiekami nodarbojas ar bērnu personības attīstību

Skolas nepietiekami nodarbojas ar bērnu personības attīstību, to intervijā Latvijas Radio atzina Latvijas Universitātes profesore, psiholoģe un projekta "Garīgās veselības veicināšana skolās" vadītāja Latvijā Baiba Martinsone.

Viņa skaidroja, ka skolotāji parasti ir mācīti likt lielāku uzsvaru uz akadēmisko mācīšanos, rezultātu sasniegšanu, atzīmju likšanu, uzskatot, ka bērni jāaudzina tikai ģimenē. "Reāli šeit veidojas tāda plaisa – skola nepietiekami nodarbojas ar bērnu personības attīstību," sacīja Martinsone.

Garīgās veselības veicināšana skolās
Psiholoģe uzsvēra, ka socioemocionālo prasmju īpatsvars izglītībā ir nepietiekams.

Martinsone norādīja, ka līdz šim nepietiekami pievērsta uzmanība garīgajai veselībai. "Garīgā veselība ir nevis simptomu trūkums, bet garīgā veselība ir kopējs labklājības stāvoklis. Mēs varētu to saukt par psiholoģisko vai garīgo labklājību, uz kuras fona var veidot normālas attiecības, saglabāt sirdsmieru kaut cik, normāli mācīties un realizēt to potenciālu, kas mums katram ir," skaidroja psiholoģe.

Viņa arī teica, ka salīdzinājumā ar citām valstīm Latvija izskatās salīdzinoši negatīvāk, ja runā par vienaudžu vardarbību skolā. "Viens no izskaidrojumiem ir tas, ka skolas vide vai kopējais klimats, kultūra mūsu skolās ir pietiekami nervoza. Ir ļoti daudz stresa, paguruma, uztraukuma par mācīšanās rezultātiem. Gan skolēni, gan skolotāji lielā mērā atsvešinās no skolas. Beigās realitāte ir tā, ka uz skolu iet ne kā iezemieši, bet kā tūristi - ar domu ''nolauzt'' šo vienu dienu. Tā jūtas ne tikai bērni, bet bieži vien arī skolotāji," sacīja Martinsone. 

Ar konferenci 25. augustā tiek atklāta nacionāla mēroga iniciatīva. Tās mērķis ir Latvijas skolēnu un skolotāju garīgā labklājība izglītības iestādēs, kuru iecerēts stiprināt ar zinātniskās atziņās balstītu programmu "Garīgās veselības veicināšana skolās" – preventīvu pasākumu kopumu no pirmsskolas līdz vidusskolai, ieskaitot atbalstu skolotājiem un vecākiem. Starptautisko projektu, kura ietvaros programma izstrādāta, Latvijā īsteno Latvijas Universitāte sadarbībā ar Siguldas novada pašvaldību.

“Garīgās veselības veicināšana skolās” programmas pienesums un paredzamais rezultāts

Lai gan pēdējā desmitgadē Latvijā ir īstenotas vairākas iniciatīvas, kuru mērķis ir mazināt garīgās veselības problēmas skolā, tās visas ir bijušas vērstas vai nu uz atsevišķām grupām, piemēram, viena noteikta vecuma bērniem, vai uz konkrētu problēmu, piemēram, vienaudžu tiranizēšanas, mazināšanu.  “Garīgās veselības veicināšana skolās” programmā svarīga loma ir sadarbībai starp skolēniem, skolotājiem, ģimenēm, izglītības iestāžu vadītājiem, politikas veidotājiem.  Paredzamie rezultāti:

  • Pedagogiem notiks mācības un supervīzijas, lai padziļinātu zināšanas par kompleksu pieeju garīgās veselības veicināšanai izglītības iestādēs un apgūtu metodes, kuras pielietot, lai veicinātu gan savas, gan skolēnu sociāli emocionālās mācīšanās prasmes, stiprinātu dzīvesspēku un mazinātu uzvedības problēmu riskus. Šim nolūkam ir izstrādātas divas rokasgrāmatas ar praktiskiem darbības ieteikumiem: viena ir paredzēta pašiem pedagogiem, lai veicinātu viņu garīgo veselību, bet otra rokasgrāmata ir paredzēta tam, lai pedagogi varētu vadīt nodarbības garīgās veselības veicināšanai dažāda vecuma bērniem un jauniešiem.
  • Bērniem un jauniešiem vecumā no 4 līdz 18 gadiem notiks gan pedagogu vadītas praktiskas nodarbības garīgās veselības veicināšanai, gan būs iespēja patstāvīgi veikt dažādus praktiskus uzdevumus mājās, lai uzlabotu attieksmi pret sevi un citiem, stiprinātu dzīvesspēku, kā arī mazinātu stresu, trauksmi, agresiju un uzvedības problēmas.
  • Vecākiem notiks nodarbības, lai padziļinātu zināšanas par sociāli emocionālo mācīšanos, dzīvesspēka veicināšanu un mazinātu bērnu uzvedības problēmu riskus.  Arī vecākiem būs pieejama rokasgrāmata ar praktiskiem un zinātniski pamatotiem ieteikumiem, kā izteikt un izrādīt bērnam mīlestību ikdienā, kā efektīvi pieskatīt savus bērnus, kā kļūt par labu paraugu savam bērnam un kā veiksmīgāk sadarboties ar skolām.
  • Izglītības politikas veidotāji saņems rekomendācijas garīgās veselības veicināšanai skolās.

Tālejošākie iniciatīvas mērķi ir iekļaut “Garīgās veselības veicināšana skolās” programmu nacionālajā izglītības un veselības aizsardzības politikā un sadarbībā ar nacionālajām un starptautiskajām publiskajām autoritātēm aktualizēt inovācijas izglītības politikā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vecāki un bērni
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti