Ģimenes studija

Drošāka interneta dienā pievērš uzmanību bērnu pavedināšanai internetā

Ģimenes studija

Jaunieši savā starpā sarunājas angliski: vai tas ir drauds latviešu valodas attīstībai

Bērna vēlme spēlēt datorspēles var radīt arī robu vecāku budžetā

Psiholoģe: Bērnu datorspēļu iegāde un pie viedierīcēm pavadītais laiks ir vecāku atbildība

Ja bērns vēlas spēlēt spēlītes telefonā vai datorā, visticamāk, vecākiem jārēķinās arī ar tēriņiem. Spēļu industrija naski pelna, piesaistot aizvien jaunāku auditoriju, kas virtuālajām izklaidēm tērē savu vecāku līdzekļus. Latvijas Radio raidījumā “Ģimenes studija” speciālisti pauž, ka tā ir vecāku atbildība – izdarīt pirkumus un kontrolēt, cik daudz laika bērns pavada viedierīcēs un kādu saturu patērē.

Sabiedrībā valda uzskats, ka bērni un jaunieši savus līdzekļus izlieto neapdomīgi – līdzekļi aizplūst spēļu industrijai. Izrādījās, ka šis uzskats ir maldinošs. Lielākie izdevumi saistīti ar transporta apmaksu, iepirkumiem veikalos, kas saistīti ar izglītību, arī pārtikas veikalos. Trešdaļa no visiem pirkumiem ir tērēta digitālajai pasaulei. To var attiecināt arī uz mācību jomu, kas nepieciešams bērna mācībām – dažādas digitālā satura platformas, lietotnes, skaidro bankas „Citadele” digitālās pieredzes attīstības daļas vadītājs Mārtiņš Bērziņš.

"Ģimenes studija"

Izgaismo pieredzi un viedokļus par aktuālām ģimenes attiecību, veselības un izglītības tēmām.

Klausies podkāstā sev ērtā laikā un šādās lietotnēs -Spotify, Apple, Google . Jauna epizode katru darba dienu. Epizodes garums 50 minūtes.

Videospēļu patērētājs kļūst arvien jaunāks. Svarīgi, ka bērni var saņemt labu saturu digitālajā vidē, kur ir daudz pozitīvu aspektu, uzsver raidījuma „Digitālās brokastis” vadītājs, videospēļu entuziasts Artis Ozoliņš.

Bērziņa ieteikumi vecākiem:

  • Ieslēgt mobilajās lietotnēs iestatījumus, lai saņemtu ziņojumus par bērna finanšu darbībām.
  • Nedot bērnam vecāku tālruni, kur ieslēgti kādi automātikās maksāšanas uzstādījumi, lai bērns neizdara kādu pirkumu.
  • Ielikt mēneša maksājumus, tā nebūs iespējas tos pārsniegt.

Psiholoģijas zinātnē ir daudz pētījumu, kas rāda, ka datorspēles attīsta bērna kognitīvās spējas, kas palīdz mācību vidē, šīs zināšanas palīdzēs arī vēlāk profesijas apguvē.

Vienmēr jāsaprot – vai ar videospēli bērns attīstās, vai ir atkarības iezīmes.

Ir būtiski kontrolēt bērnu – nepalaist pašplūsmā video spēles spēlēšanu, kad bērns nesaprot robežas. Šajā aspektā jāsāk ar vismazāko bērna vecumu; jo agrāk spēlē, jo lielāks stimuls bērna smadzenēm un mazākas izredzes atrast ko citu, kas dotu tik lielu prieku kā videospēles. Tas īpaši attiecas uz bērnu ar impulsa kontroles grūtībām, pauž klīniskās veselības psiholoģe, kognitīvi biheiviorālā terapeite Inese Elsiņa.

Ja videospēles bērnam ir vienīgais veids, kā gūt piepildījumu un baudu, tad ir lielas problēmas.

Par izmaksām – tas ir kontroles jautājums, ja vecāki paši nemāk sevi kontrolēt, tad nevar iemācīt to bērnam, tāpat nevar kontrolēt bērna uzvedību. Spēles pirkšana jāveic tikai vecākiem. Iegādāšanos nevar laist pašplūsmā. Kontroles mehānisms ir svarīgs.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt