Kā norāda organizācijā "Mammām un tētiem", jau iepriekš bijušas aizdomas, ka ekrāni tiek izmantoti kā veids, lai novērstu bērnu uzmanību uz ilgāku laiku un vecākam būtu kaut neliels brīvbrīdis. Pēc aptaujām noskaidrojies, ka viedierīces tiek izmantotas, lai apzināti vai neapzināti ietekmētu bērna emocijas. Eksperti norāda, ka tas var atstāt ilgstošas sekas.
Skolu un izglītības psiholoģe, kognitīvi biheiviorālā terapeite Sabīne Bērziņa uzsver, ka nepieciešams "skatīties, kādiem nolūkiem lietojam [viedierīces]. Jo izrādās, ka daudzi vecāki lieto laikā, lai pabarotu bērnu vai lai regulētu bērnu emocijas – nomierinātu. Vai tiešām šis ir tas veids, kā mēs gribam tikt galā? Jo tas nemāca labas prasmes – nomierināt sevi vai to pašu apzinātu ēšanu, kas ilgtermiņā būtu daudz labāk."
Veiktās aptaujas parāda, ka trešdaļa vecāku skaidri nezina – ekrāns ir labs vai slikts.
"Līdz divu gadu vecumam mazuļiem nav nepieciešams nekāda veida ekrānlaiks. Mēs vienkārši jūtam, ka ir kāds pārpratums vecākiem šajā ziņā, kad šķiet, ka ir kaut kāds atļautais laiks, ko bērni drīkst pavadīt pie ekrānu ierīcēm un kas varētu būt pat izglītojoši. Tas, ko mēs zinām no psiholoģijas pētījumiem, ka nav tāda izglītojoša satura šajā laika posmā. Jo mazuļi ekrānā visu saturu nespēj uztvert tā, kā viņi spēj uztvert cilvēku sev priekšā," skaidroja Bērziņa.
Taču bērna uzmanību krāsainie ekrāni aizķer. Īpaši raibas reklāmas. Tas ir veids, kā vecāki iegūst kaut nelielu brīvbrīdi. Bet, kā norāda organizācijā – vecumā līdz diviem gadiem bērns ir 24 stundu darbs. Ekrāns nedrīkst būt risinājums.
Vecāku organizācijas "Mammamuntetiem.lv" vadītāja Inga Akmentiņa-Smildziņa akcentē, ka bērniem līdz divu gadu vecumam "nekas izglītojošs ierīcēs nav. Tas varētu būt kā motīvs tomēr apdomāt, kurus [cilvēkus] vēl es varu aicināt palīgā sava bērna pieskatīšanā, audzināšanā, aprūpē. Jo patiesi – tas 24/7 ir ļoti daudz un liela atbildība."
Lai rastu atbildes uz vecāku jautājumiem, vecāku organizācija mēneša garumā īstenos kampaņu par šo tēmu. Šodien notika pirmā ekspertu diskusija.