Ģimenes studija

Pirmajā skolas dienā viesojamies Vaivaru pamatskolā

Ģimenes studija

Lai bērni nesaprastu, vecāki sarunājas lībiešu valodā. Tiekamies ar Zumbergu ģimeni

Vecāku pieredze nesniedz zināšanas, kā bērniem pārvarēt digitālās vides izaicinājumus

Profesore: Ģimenē ir nepieciešams balanss starp tehnoloģijām un reālo dzīvi

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Daudzās ģimenēs ir nepieciešams atrast balansu starp ekrānlaiku un reālo dzīvi, tas attiecas gan uz vecākiem, gan bērniem. Latvijas Universitātes profesore Zanda Rubene raidījumā “Ģimenes studija” pauž, ka ģimenē ir jādiskutē par digitālo ierīču lietošanu, paradumu maiņu. Diskusiju vietā vecāki bieži izmanto aizliegumus.

Šajā vasarā mobilo sakaru operators “Tele2” un pētījumu centrs SKDS veikuši aptauju “Paaudžu atšķirības viedierīču lietošanā un uztverē: “Kad mēs augām, zāle bija zaļāka””.

Aptaujā piedalījās 1001 vecāks, kam ir bērni vecumā no 2–17 gadiem.

59% vecāku uzskata, ka bērns laiku internetā pavada bezjēdzīgi, skatoties video saturu “YouTube” vai kādā citā platformā. Savukārt 46% vecāku atzīst, ka bērni bezjēdzīgi pavada laiku internetā, spēlējot datorspēles; un, visbeidzot 70% vecāku, kuru bērni lieto viedierīces, norāda, ka izmanto viedierīču lietošanu kā motivāciju vai sodu, lai panāktu, ka bērns izpilda noteiktas prasības.

Pētījumā, piemēram, noskaidrots, ka gandrīz puse (46%) Latvijas vecāku uzskata, ka bērnus digitālajā laikmetā audzināt ir grūtāk nekā laikā, kad viņi paši auga. Galvenie iemesli, kādēļ vecāki uzskata, ka bērnu audzināšana digitālajā laikmetā ir grūtāka, ir tehnoloģiju un sociālo mediju nelabvēlīgā ietekme (69%).

Profesore Rubene skaidro, ka grūtāk bērnus audzināt tāpēc, ka mūsdienu vecākiem nav digitālās pieredzes, jo mums ir tikai 20 gadu pieredze tehnoloģiju ikdienas lietošanā. Šie 20 gadi nesuši izaicinājumus, jo nav zināms, kas nepieciešams.

Rīgas Pārdaugavas Montesori sākumskolas direktors Kārlis Andersons uzskata, ka šajā laikā arī vairāk pieaugusi bērna vērtība mūsu dzīvē, ir augušas vecāku prasības.

Tam piekrīt arī Rubene, uzsverot, ka mazu bērnu vecāki šobrīd ir visgādīgākie vecāki, kādi jebkad ir bijuši. Ir pāraprūpe.

Pētījumi rāda, ka mūsdienu bērni, ja viņiem ļauj izvēlēties darbības jomu, vispirms izvēlas tehnoloģijas.

Pasaulē ir aizliedzoša un veicinoša pieeja attiecībā uz digitālo saturu bērniem. Skandināvijai ir veicinoša attieksme, inovāciju atzīšana, viņiem ir daudz labāki mācību sasniegumi. Dienvideiropā uzskata, ka svarīgākas ir klasiskās vērtības, tikai tad digitālā pasaule.

Vecāki bērnus soda vai apbalvo ar tehnoloģijām. Tas nav attīstoši. Noteikumiem jābūt izdiskutētiem starp bērniem un vecākiem. Tehnoloģijas ir starpnieks. Audzināšana ir komunikācija, bet “ziepes rodas tāpēc, ka mēs nekomunicējam ar bērniem. Bērni komunicē ar tehnoloģijām,” uzsver Rubene.

Skolā cenšas izveidot noteikumus, arī mājās ir nepieciešami noteikumi, tie ir jāievēro gan lieliem, gan maziem ģimenē, uzsver Kārlis Andersons.

“Balanss starp ekrānu un reālo dzīvi ir tas, kas mums nepieciešams,” pieaugušajiem jāpalīdz bērniem to atrast, uzsver Rubene, atgādinot, ka katrs cilvēks un katras ģimenes situācija ir unikāla, audzināšanā nav vienotu recepšu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti