Rīta Panorāma

Telefonintervija ar Latvijas Pašvaldību savienības priekšsēdi Gintu Kaminski

Rīta Panorāma

Nīderlandē traģisku plūdu gadadienā domā par papildu aizsardzību

Profesionāļus ar augstāko izglītību aicina kļūt par "Mācītspēks" skolotājiem

«Mācītspēks» aicina profesionāļus ar augstāko izglītību kļūt par skolotājiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Līdz šī gada 2. aprīlim dažādu profesionālo jomu pārstāvjus ar jau iegūtu augstāko izglītību aicina pieteikties dalībai skolotāju izglītības projektā "Mācītspēks", lai darba vidē balstītās studijās Latvijas Universitātē, Daugavpils Universitātē vai Liepājas Universitātē iegūtu skolotāja kvalifikāciju. Šogad īpaši pieteikties aicināti profesionāļi, kuri vēlas kļūt par latviešu vai otrās svešvalodas (vācu, franču u.c. valodu), kā arī STEM mācību priekšmetu (dabaszinības, tehnoloģijas, inženierija un matemātika) pedagogiem.

Dalībai skolotāju izglītības projektā "Mācītspēks" jau ceturto gadu ir aicināti pieteikties mērķtiecīgi un motivēti dažādu jomu profesionāļi – programmētāji, statistiķi, tulki, grāmatveži, pētnieki u.c. profesiju pārstāvji –, kuri līdz 2023. gada jūnijam būs ieguvuši augstāko vai vismaz 2. līmeņa profesionālo augstāko izglītību un vēlas apgūt skolotāja profesiju. Pēc veiksmīgi izturētas atlases katram no 100 topošajiem skolotājiem tiks piedāvāts darbs tam piemērotākajā skolā, ņemot vērā skolas atrašanās vietu, skolēnu vecumu u.c. kritērijus.

Projekta "Mācītspēks" ilgums ir divi gadi. Jau pirmajā projekta gadā tā dalībnieki uzsāks atalgotu darbu kādā no Latvijas skolām un paralēli iegūs skolotāja kvalifikāciju, studējot Latvijas Universitātes, Daugavpils Universitātes un Liepājas Universitātes kopīgi izstrādātajā darba vidē balstītajā 2. līmeņa profesionālās augstākās profesionālās izglītības studiju programmā "Skolotājs" un saņemot mācību stipendiju. Papildus studiju un darba procesam topošais skolotājs saņems atbalstu no "Mācītspēks" komandas un pieredzējušiem kolēģiem skolās. Pēc  skolotāja kvalifikācijas  iegūšanas otrajā jeb indukcijas gadā skolotāji turpina savu profesionālo attīstību, izvēloties vienu no četrām tālākizglītības programmām Latvijas Universitātē: pārmaiņu vadību izglītībā, speciālo un iekļaujošo izglītību, klasvadību efektīvai mācību stundai vai tehnoloģiju bagātinātu mācību procesa organizēšanu.

Pieteikuma anketa un plašāka informācija par skolotāju izglītības projektu "Mācītspēks" pieejama mājaslapā, savukārt informācija par veidiem, kā kļūt par pedagogu vai profesionāli augt pedagoģijas jomā, pieejama šeit.

Pedagogam ir nozīmīga ietekme uz bērnu un jauniešu personības attīstību un skolotājs ieņem nozīmīgu lomu Latvijas sabiedrībā – tā respondenti vērtē pedagoga profesiju 2022. gada decembrī veiktā  projekta "Mācītspēks" un pētījumu centra "SKDS" īstenotā sabiedriskās domas aptaujā ar 1005 respondentiem. Aptaujātie atzīst, ka skolotāja profesijas būtiskākie ieguvumi ir iespēja strādāt darbu ar ieguldījumu sabiedrības attīstībā (52,5%). Kā nozīmīga priekšrocība tiek novērtēts arī garantēts atvaļinājums vasarā (57,9%) un iespēja savā profesijā strādāt ilgtermiņā (46,2%).

Salīdzinājumā ar projekta "Mācītspēks" veikto aptauju 2020. gadā, ir audzis to respondentu skaits, kuri būtu ieinteresēti kļūt par skolotājiem. 2020. gadā kļūt par skolotāju bija gatavi vien 6% aptaujāto un tikai 2% respondentu šo profesiju ieteiktu izvēlēties savai atvasei. Savukārt 2022. gada pētījumā katrs trešais aptaujātais ieteiktu gados jaunam, tuvam cilvēkam kļūt par skolotāju un strādāt šajā profesijā. Vienlaikus pozitīvi vērtējams fakts, ka 14,1% respondentu ar augstāko izglītību būtu paši ieinteresēti iesaistīties projektā "Mācītspēks". Projekta "Mācītspēks" dalībnieki strādā skolā, saņemot vienlaikus gan darba algu, gan mācību stipendiju, kā arī paralēli studē izvēlētajā augstskolā un saņem atbalstu savai profesionālajai izaugsmei

Lai gan 78% aptaujāto norāda, ka skolotājiem ir svarīga loma vērtību nostiprināšanā sabiedrībā, tikai 13,7% uzskata, ka strādāt par skolotāju Latvijā ir prestiži un 45,1% profesionāļu ar augstāko izglītību norāda, ka nekas viņus nevarētu motivēt kļūt par skolotājiem. Lielākā daļa respondentu (84,4%) atzīst, ka skolotājam emocionāli grūts darbs (2020. gadā – 49%) ar lielu slodzi; kā šķērslis darbam skolā atzīts arī atalgojums, kas 2020. gadā bija svarīgs faktors ceturtdaļai aptaujāto, savukārt 2022. gadā – jau 72%. Kā problēma tiek atzīta arī skolēnu un vecāku negatīvā attieksme pret skolotāja darbu, tomēr vairāk nekā puse (62,2%) respondentu atzīst, ka tieši darbs, kas sniedz ieguldījumu bērna nākotnē, ir skolotāja profesijas lielākais ieguvums.

Par projektu "Mācītspēks"

Projektu "Mācītspēks" īsteno Latvijas Universitāte, Daugavpils Universitāte un Liepājas Universitāte, to pārrauga Izglītības un zinātnes ministrija.  Projekts "Mācītspēks" tiek īstenots Eiropas Sociālā fonda līdzfinansētā projekta Nr. 8.2.1.0/18/I/004 "Latvijas Universitātes inovatīvas, pētniecībā balstītas studiju virziena "Izglītība un pedagoģija" studiju programmas" un otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmas "Skolotājs" licenču ietvaros.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti