Valsts izglītības satura centra (VISC) Vispārējās izglītības pārbaudījumu nodaļas vadītājs Kaspars Špūle skaidro, ka diagnosticējošie darbi var būt arī valsts pārbaudes darbi un līdz šim tas tā arī bija.
No šī mācību gada tie vairs nav valsts pārbaudes darbi, līdz ar to tie nav jāveic obligāti. Pieredze gan rāda, ka skolas neatsakās pārbaudīt skolēnu zināšanas un prasmes 3. un 6. klasē.
Šīs pārmaiņas ieviestas saistībā ar jaunā mācību satura ieviešanu.
Skolām bija iespēja pieteikties uz pārbaudes darbiem, bet VISC nepārbauda un neapkopo informāciju par skolām, kuras šo darbu izvēlas pildīt.
Nākotnē tiks ieviesti monitoringa darbi no pirmsskolas līdz skolas beigām, kuros varēs sekot līdz skolēnu prasmēm dažādās jomās, pievēršot vairāk uzmanību 3. līdz 6. klasei,
pauž Špūle.
Rīgas 64. vidusskolas direktores vietniece izglītības jomā 1.–4. klasēm Anda Vīksna norāda, ka vecākiem ir būtiski skaidrot, ko nozīmē valsts pārbaudes diagnosticējošs darbs un kādas ir pārmaiņas šobrīd. Lai arī diagnosticējošie darbi vairs nav valsts pārbaudes darbi, Anda Vīksna norāda, ka skolā uzskata, ka šie darbi vērtīgi.
Viena no lielākajām problēmām, kas atspoguļo zināšanas visos mācību priekšmetos skolā, ir nepietiekama lasītprasme.
Ādažu vidusskolas sākumskolas direktora p.i. Solvita Vasiļevska piekrīt, ka diagnosticējošie darbi ir labs "mērinstruments" gan skolotājiem, gan skolēniem. Arī šī skola nav atteikusies no diagnosticējošiem darbiem šajā mācību gadā. Vērtīgi ir tas, ka skolēni saņem pārbaudes darbu, kuru ir sagatavojuši cilvēki no malas, nevis pašu skolotāji. Tas labi parāda prasmes un zināšanas. Izpratnes trūkums un prasme strādāt ar tekstu ir tas, kas pagājušajā nedēļā rakstītajā darbā izkristalizējās.
"Uzdevumi.lv" misija ir uzlabot skolēnu zināšanas. Pieejams mācību saturs no 1. līdz 12. klasei. Pirmo gadu tika uztaisīts video, kur, gatavojoties 3. klašu diagnosticējošam darbam matemātikā, var mācīties, skatīties, kur skolotājs izskaidro galveno vielu. Nākamais būs 9. klases matemātikas eksāmens, pauda portāla "uzdevumi.lv" direktors Edgars Škutāns.
Apsveicami dažādu pārbaudes darbu izmantošanā ir tas, ka katrā darbā ir cita metodika, kas ir ļoti palīdzoši bērnam zināšanu apguvē, uzsvēra Špūle.
Svarīga ir šo darbu kvalitāte, par to arī vecāki raksta sūdzības VISC, šos darbus VISC nav apstiprinājis.