Rīta Panorāma

Darbu sāk jaunā Itālijas valdība

Rīta Panorāma

Slovēnijā pirmajā kārtā neievēl prezidentu

Bērni un vardarbība skolā – kā mainīt situāciju?

Pedagoģe: Bērnu uzvedības jautājums jāskatās kontekstā; vardarbīgi ir arī pieaugušie

Latvijas skolās ir augsts mobinga rādītājs, pedagogi nav sagatavoti darbam ar bērniem, kuriem ir uzvedības traucējumi, nav ieviesta atbalsta sistēma ne bērniem, ne pedagogiem. Vardarība nav tikai skolās, uz šo jautājumu jāskatās kontektā, arī pieaugušie, tai skaitā pedagogi ir vardarbīgi, nevar risināt tikai vienu – bērnu vardarbības jautājumu, Latvijas Televīzijas raidījumā "Rīta Panorāma" skaidroja Pusaudžu resursu centra vadītāja, bērnu psihiatre Anete Masaļska un uzvedība.lv vadītāja Līga Bērziņa.

Kamēr Saeimā šomēnes diskutēja par grozījumiem Izglītības likumā, kas paredzēja atkārtoti vardarbīgus skolēnus uz laiku nosūtīt mājmācībā, vairākas nevalstiskās organizācijas pret to iebilda – norādot, ka tas faktiski liegs izglītības iespēju šiem skolēniem, bet nerisinās pašu mobinga problēmu. Šie likuma grozījumi netika iekļauti, tomēr vardarbībā cietušo bērnu vecāki pamatoti norādīja, ka ir nekorekti jautājumu atstāt bez konkrētiem un praktiskiem risinājumiem, kas uzlabotu skolas vidi un palīdzētu bērniem nekļūt par vardarbības upuriem.

Anete Masaļska uzsvēra, ka

Valsts kontrole savā ziņojumā veiksmīgi parādīja, kāda ir situācija Latvijā, – ir daudz neizdarītā. Latvijā bērni no mobinga cieš bieži un daudz. Neesam ieviesuši atbalsta sistēmas ne bērniem, ne pedagogiem.

Uzvedības traucējumi veidojas vidē; ja tā ir agresīva vai izaicinoša, tad var veidoties noturīgi uzvedības traucējumi. Pieaugušajiem ir jāmāca bērniem, kāda ir vēlamā uzvedība. Ir būtiski mācību iestādēs veidot preventīvās programmas.

"Runājot par sarežģītu bērnu uzvedību, noteikti jāskatās vardarbība kontekstā. Arī pieaugušie ir vardarbīgi, ir daudz ziņojumu par pedagogu vardarbību pret bērniem, ir pieaugušo savstarpējā vardarbību. Nevar izraut vienu vardarbības veidu," skaidroja Līga Bērziņa.

Pirmais ir pedagogu cieņpilna izturēšanās pret jaunajiem pedagogiem, kuri nav sagatavoti saņemt bērnus ar uzvedības traucējumiem. Bērni, kuri nāk no speciālās izglītības iestādēm, tiek brutāli iemesti skolās, teica Bērziņa.

Uzvedības traucējumi nav tikai mobings, tie var būt nediognasticēti psihiatriski traucējumi, bērni ar neirālās attīstības traucējumiem, ar mācīšanās traucējumiem, bērni, kas cieš no emocionālas vardarbības ģimenē, skaidroja Masaļska.

STOP 4/7 programmai pirmsskolas bērniem valsts piešķīrusi finansējumu, pašvaldība programmu var ieviest pirmsskolas izglītības iestādēs, ir iespējams veidot individuālos uzvedības plānus un citi piedāvājumi.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti