Pasaule ir pārāk skaļa un smaržīga! Sensorās uztveres īpatnības bērniem ar autiskā spektra traucējumiem

Bērna ar autiskā spektra traucējumiem (AST) smadzenēs nonāk informācija par visādiem stimuliem – gan redzes, gan dzirdes, gan taustes informācija; parasti cilvēkam šo informāciju filtrē, sadalot sociālā hierarhijā. Zinot bērna ar AST smadzeņu darbības īpatnības, var ieviest dienas rutīnu, kas prasa mazākus sensoros kairinājumus, un tikai pamazām veikt izmaiņas, tā pie tām pierodot, iesaka bērnu psihiatrs Ņikita Bezborodovs.  

Kampaņa "Es apņemos"

Kampaņā vāks līdzekļus, lai 40 bērni ar Autiskā spektra traucējumiem varētu saņemt agrīno intervenci.

Ziedot:

Par kampaņu lasi Bērnu slimnīcas fonda mājaslapā.

Lasi arī:

Autiskā spektra traucējumi un to agrīnās pazīmes. Skaidro bērnu psihiatrs Ņikita Bezborodovs

Mēs esam evolucionāri veidojušies kā sociālas būtnes, mēs protam komunicēt savā starpā. Tas atstājis iespaidu uz visu mūsu nervu sistēmu kopumā, pauž bērnu psihiatrs Ņikita Bezborodovs. Bērniem ar autiskā spektra traucējumiem ir sensorās uztveres īpatnības, kas neļauj viņiem justies komfortabli – par daudz skaļu trokšņu, "kož" drēbes, nepatīk nezināma pārtika un smarža.

Mūsu smadzenēm sociālie stimuli ir svarīgāki par visiem citiem stimuliem vidē. Piemēram, mūsu smadzenēs ir lauks, kas atbild par seju atpazīšanu. Smadzenes strādā tā, ka ir uztveres hierarhija. Sociālie stimuli ir tās hierarhijas augšā. Ienākot telpā, cilvēks atpazīst sejas, to izteiksmes.

Autiskām smadzenēm nav sociālo stimulu hierarhijas, no tā izriet lielākā daļa problēmu, ar ko saskaras cilvēki ar AST.

Smadzeņu filtri atšķir svarīgo no nesvarīgās informācijas, ja šādu filtru nav, tad smadzenēs nonāk informācija par visādiem stimuliem – gan redzes, gan dzirdes, gan taustes informācija. Smadzenēm grūti izvēlēties, kas svarīgāks. Bērniem ar AST ir saasināta sensorā uztvere, bieži ir saasināta dzirdes uztvere – pastiprināts jūtīgums uz skaņām. Piemēram, ir problēma apmeklēt tualeti, jo tur ir roku žāvētājs, kas ir ļoti skaļš.

Pastāvīgs jūtīgums var būt taustes, garšas, smaržas uztverē.

Bērns var mēģināt izvairīties – iet prom, aizspiest ausis, bet var bērnam rādīt un skaidrot, ka vide ir nemainīga. Nemainīgs pastāvīgs stimuls aizmirstas, to neievēro. Ir jāveido stingri dzīves stereotipi – darīt ierasti – iet pa vienu ceļu, nemainīt maršrutus, lietot zināmu pārtiku, ja paaugstināta garšas un smaržas uztvere.

Var paiet ilgs laiks un nepieciešams liels darbs, lai gūtu izmaiņas uztverē.

Ņikita Bezborodovs par sensorās uztveres īpatnībām bērniem ar autiskā spektra traucējumiem:

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Vecāki un bērni
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti