Par nākotni šodienā jeb tehnoloģiju vieta bērnu izglītībā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Ķīmija, fizika, bioloģija, tehnoloģijas mazākiem bērniem ir interesantas un aizraujošas tēmas, tas nav nekāds bubulis. Tomēr lielāki bērni un jaunieši bieži domā, ka tādas tēmas ir garlaicīgas. Speciālisti aicina izzināt - tikai izzinot sarežģītas lietas, saprotot to funkcionēšanu, bērns var sākt interesēties par sarežģītām tēmām, tās var kļūt aizraujošas.

Iesakām pašiem mazākajiem!

Iesakām pašiem mazākajiem!

Mīļie vecāki, mēs esam radījuši drošu un radošu platformu zinātkāriem pirmsskolas vecuma bērniem - LSM Bērnistaba!

Bērnistabā ir interesanti un attīstoši uzdevumi, spēles, filmas, eksperimenti, zīmēšana, vakara pasaciņa un daudz kā cita.

 

Tas vairs nevienam nav noslēpums, ka šodien dzimst pavisam citi bērni - viņi ir krietni zinošāki tehnoloģiju jomā par saviem vecākiem. Latvijas Radio raidījumā   "Ģimenes studija" saruna par "nākotnes bērniem" un to, kā attīstām un gatavojam viņus nākotnei jau šobrīd, piemēram, ar dažādu robotikas, informāciju tehnoloģiju vai programmēšanas pulciņu palīdzību. 

Tehnoloģiju vieta bērnu izglītībā

Pieaugušajiem dažreiz ir stereotipiski priekšstati, ka tehnoloģijas ir kas neinteresants, savus priekšstatus pieaugušie nodod bērniem. Stereotipus var kliedēt, iepazīstoties ar nezināmo, piemēram,  programmēšanu. “Learn IT” māca programmēšanas pamatus, mācās bērni jau no deviņu gadu vecuma.

Robotika un programmēšanas algoritmizācija ir bērniem saistoša, to var sākt apgūt jau no trīs gadu vecuma. 

Pedagogs Gints Krūmiņš stāsta, ka trīsgadniekam algoritmizācija ir ne tikai tehnoloģijas, bet arī prasme uzvilkt zeķes un zābakus pareizā secībā.

Svarīgi, lai mācību procesā bērns izprastu dažādu tehnoloģiju darbības principus. Bieži vecāki bērnus slāpē, neļaujot kļūdīties, izlemjot bērna vietā, ka kāda joma ir pārāk sarežģīta bērnam. Šādas nodarbības attīsta radošo domāšanu, loģiku un māca strādāt komandā. Robotikas un programmēšanas algoritmizācijas pedagogs Gints Krūmiņš domā, ka vecākiem ir jāļauj pašam bērnam izlemt, kādas aktivitātes bērns vēlas darīt – mūziku, sportu, robotiku vai ko citu.

Arī nodarbību ietekme uz bērnu izvēli ir pārspīlēta.

“Learn IT” Elīna Ingelande uzskata, ka nodarbības pusotras stundas garumā nevar ļoti ietekmēt bērnu, drīzāk dot ievirzi un atraisīt zinātkāri.

“Bērni ir zinātkāri, nebaidās jautāt, nav bail kļūdīties un eksperimentēt. Nozīmīgi ir radošuma izpaušanas veidi – mūsdienās bērni sevi var izpaust tehnoloģiju jomās. Svarīgi, ka bērniem dod iespējas šajā jomā izpausties, lai iemācītu tehnoloģijas izmantot kā rīku kāda mērķa sasniegšanai,” domā Zinātkāres centra pārstāve Dita Nitiša.

Dažādās nodarbībās bērnu izglītošana ir plaša, bērni, mācoties tehnoloģiju jomā, iegūst zināšanas arī daudz citās jomās – lasītprasmi, rakstītprasmi, valodas, spriestspēju un citus labus ieguvumus.

Bērni – skolotāji vecākiem

Programmēšana un tehnoloģijas varētu būt viena no tām jomām, kurā bērni var mācīt vecākus. Elīna stāsta, ka savās nodarbībās iesaista vecākus – viņiem ir iespējams sekot līdzi bērnu nodarbību tēmām un piedalīties nodarbībās.

Bērni bieži neprot vecākiem izstāstīt, ko darījuši nodarbībās. Gints Krūmiņš veidojis nodarbības vecākiem, lai parādītu, ko bērns dara datorikas nodarbībās. Tas nepieciešams arī tāpēc, lai vecāki izprastu mācību procesu un rezultātus.

Dažreiz uz nodarbībām nāk bērni, kuriem vecāki mājās liedz datora laiku. Tad bērni pulciņus izvēlas kā kompromisu, lai tiktu pie datora. Diemžēl šādās situācijās sadarbība nesanāks, jo datorpulciņā jāapgūst prasmes, ne tikai jāizklaidējas.

Vecākiem ir svarīgi izzināt to, ko apgūst bērni. Bērni dažādas tehnoloģiju lietas lieliski var darīt kopā ar vecākiem.

Kaut bērniem tehnoloģijas ļoti patīk, tās ir nākotnē neatņemama  dzīves sastāvdaļa, tomēr speciālisti neuzskata, ka šī tēma būs ļoti populāra mūsdienu bērnu nākotnes profesijas izvēlē.

Drīzāk jādomā par tehnoloģiju vietu ikdienas dzīvē.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti