Ģimenes studija

Fonda "Nāc līdzās!" korī iesaistās arī dziedošo jauniešu vecāki

Ģimenes studija

Valdorfa pedagoģijas galvenie principi, to loma izglītības sistēmā

Mācību olimpiāžu nozīme izglītības procesā

Mācību olimpiādes jaunu pārmaiņu priekšā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Marts ir mācību olimpiāžu mēnesis, kas pulcē rekordlielu dalībnieku skaitu. Olimpiāžu veidošanā lielu vērību jāvelta to saturam, metodiskajiem uzstādījumiem un mērķim, ko ar olimpiādēm vēlas sasniegt.

Iesakām pašiem mazākajiem!

Iesakām pašiem mazākajiem!

Mīļie vecāki, mēs esam radījuši drošu un radošu platformu zinātkāriem pirmsskolas vecuma bērniem - LSM Bērnistaba!

Bērnistabā ir interesanti un attīstoši uzdevumi, spēles, filmas, eksperimenti, zīmēšana, vakara pasaciņa un daudz kā cita.

 

Par olimpiāžu jēgu, nozīmi un lomu mācību procesā, par to, kā tiek novērtēti, atbalstīti un skubināti mūsu spējīgie skolēni un viņu skolotāji, diskusija Latvijas Radio raidījumā “Ģimenes studija”.

Marts – olimpiāžu laiks

Mācību olimpiādes sākas jau decembrī, pakāpeniski tās paliek intensīvākas, līdz martā piedzīvo kulmināciju. Olimpiāžu darbības beidzas aprīlī, lai labākie tiktu uz Baltijas vai pasaules olimpiādēm.

Skolēnam jāizvēlas, kurās olimpiādēs piedalīsies, tas ir brīvprātīgs lēmums. Tā ir arī papildu slodze bērnam. Bieži vieni un tie paši bērni piedalās vairākās olimpiādēs. Jebkura vecumposma skolēni var piedalīties olimpiādēs (vecumposmi nepārklājas).

Olimpiādēs redz bērnus no visas Latvijas, jo mācību olimpiādēs ievēro reģionālo principu - katrā priekšmetā piedalās skolēns no katra reģiona.

Kas ir olimpiāžu veidotāji

Daudzus gadus olimpiāžu saturu veidošana un organizēšana bija brīvprātīgi pasākumi. Tagad olimpiāžu finansējums notiek Eiropas Savienības (ES) fonda projektu ietvaros. ES fonda projekts ir nozīmīgs, lai saprastu, no kā atsakāmies, kas ir piedāvājums, kas atbilst mūsdienu skolēna vajadzībām. Šobrīd ir ES fondu finansējuma otrais gads, pavisam projektā ir četri gadi.

Šogad notiek 16 mācību priekšmetu olimpiādes. Īpaši uzlabojumi nepieciešami vēstures olimpiādēm. Pērn projektā skatīja latviešu valodas olimpiādes saturu un norisi. Svarīgi saprast, vai kādā olimpiādes posmā var pāriet uz tiešsaisti. Šogad tāda bija latviešu valodas olimpiāde, tiešsaistes olimpiādei vienlaicīgi pieslēdzas 2000 jauniešu. Nākamajās kārtās olimpiādes organizē citādi - notiek diskusijas, forumi.

Jāmaina saturs

Latvijas vēstures skolotāju biedrības vadītājs Valdis Klišāns šī gada sākumā kritizēja vēstures olimpiādes saturu: “Šī gada olimpiāde parādīja milzīgu problēmu, kura beidzot izlauzās uz āru.

Latvijas valstī 20 gadus neeksistē neviena institūcija, kas nodarbojas ar metodiskām lietām.

Es negribu pārmest nevienam, kas veidoja olimpiādi. Katrs veido uzdevumus tā, kā prot. Olimpiādes lieta var būt lieliska platforma. Jāskatās uz priekšu, veidojot dialogu starp augstākās izglītības pārstāvjiem un skolām. Vēstures olimpiādes uzdevumi bija veidoti metodiski pretējā virzienā tam, kur iet izglītības reforma. Ja veido uzdevumus prasmēm, analītiskai domāšanai, tad nevar būt jautājumi - Kas? Kur? Kad? . Tas (šādi jautājumi) ir (olimpiādes) zemākais līmenis.

Olimpiādi nevajag veidot ar domu, lai redzētu, ko skolēni nezina.”

 

Olimpiāžu uzdevumu autori ir no augstākās izglītības iestādēm, tās ir profesionāļu komandas. Uzdevumu veidošanai piesaista arī pedagogus.To veidošanā svarīga ir skolas un satura veidotāju sadarbība, lai saprastu, kur ir satura robeža, kāds ir olimpiādes mērķis.

Pirms gada rosināja veidot starpdisciplināras olimpiādes. Valsts izglītības satura centrs (VISC) nākotnē arī plāno starpdisciplinārus pārbaudes darbus.

“Skolotājam skolēnu olimpiāžu rezultātus nevajag izmantot kā skolas darba kritērijus.

Skolēna panākumi olimpiādēs neliecina neko daudz par pedagogu darbu.

Skolu reitingus bērnu uzvaras olimpiādēs nedrīkstētu ietekmēt," secina Valdis Klišāns.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti