Sadaļas Sadaļas

Rīta Panorāma

K. Monē dārzs atkal pieejams tūristiem

Rīta Panorāma

Intervija ar biedrības «Peldēt droši» dibinātāju Zani Gemzi

Veselīga viedierīču lietošana – kā veicināt sabiedrības zināšanas

Latvijā vecākiem trūkst vadlīniju ekrānierīču lietošanā bērniem

Vairākas valstis un starptautiskas institūcijas velta pūles, lai izglītotu sabiedrību par ekrānierīču lietošanu bērniem. Latvijā vecākiem trūkst vienotu vadlīniju, kas palīdzētu orientēties tehnoloģiju lietošanā bērniem, atzīst eksperti.

Ekrāni. Ievilkšanas spēks

Latvijas Televīzijas (LTV) dokumentālais stāsts “Ekrāni. Ievilkšanas spēks” atklāj piecu ģimeņu pieredzi, audzinot bērnus digitālo tehnoloģiju laikmetā, un aktualizē viedierīču lietošanas paradumu ietekmi uz savstarpējām attiecībām, fizisko un garīgo veselību.

Līdz ar filmas pirmizrādi portālā LSM.lv atrodams tematisks garstāsts "Ekrānu maigā vara – no bērna dzimšanas līdz pieaugšanai".

Filmai un garstāstam seko arī tematiska sižetu sērija LTV raidījmā "Rīta Panorāma".

Ieguldījums šajā jomā ir Latvijas Televīzijas dokumentālā filma “Ekrāni. Ievilkšanas spēks” un LSM.lv garstāsts "Ekrānu maigā vara – no bērna dzimšanas līdz pieaugšanai". Ko Latvija vēl varētu darīt, lai veicinātu sabiedrības zināšanas?

 

Trīs pirmskolas vecuma bērnu tētis Oskars atzina, ka vecāki tehnoloģiju lietošanas jautājumos šobrīd balstās uz sajūtām: “Vecāki jau jūt, patiesībā. Šobrīd tas balstās uz sajūtām –  kā vecāki uztver, cik viņi ļoti iedziļinās bērnu rīcībā, bērnu reakcijās vispār pret lietām.

Balstoties uz zemapziņu un sajūtu, – tā vecāki raksturo savu pieeju, veidojot bērnu digitālo mediju lietošanas paradumus. Tomēr labāk, ja lēmumus var balstīt zināšanās.

“Es domāju, ka zinoši ir visi tādā līmenī, ka visi zina, ka tas ir slikti. Es domāju tas ir tas vispārējais viedoklis un tās zināšanas diezgan bieži tur arī beidzās,” pauda pediatre Katrīna Selecka.

Psihologs, Pusaudžu resursu centra programmu vadītājs Emīls Ūdris norādīja, ka mūsdienu vecāki ir auguši citā vidē, viņiem nav nācies saskarties ar to, ka tehnoloģiju lietošana tiktu ierobežota no viņu vecāku puses:

“Mūsdienu vecākiem ir grūtības atpazīt un noteikt, kas ir normāla lietošana, kad ir par daudz, kad ir kaut kādas problēmas.”

Lai aizpildītu zināšanu robu, Pasaules Veselības organizācija, kā arī vairākas valstis ir izstrādājušas skaidras, viegli uztveramas vispārējas vadlīnijas. Tajās izklāstīti pamatprincipi, kā lietot viedierīces dažādos vecumposmos, nekaitējot bērna attīstībai un veselībai. Šāds veselības ceļvedis būtu vērtīgs atbalsts ar Latvijas vecākiem – uzskata speciālisti.

“Ja būtu vadlīnijas, kas ir pieejamas, viegli uztveramas gan ārstam, gan vecākiem, viegli izskaidrojams, protams, tas atvieglotu darbu, atzina pediatre Katrīna Selecka.

Arī Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) vecākā sabiedrības veselības analītiķe Iveta Pudule atzīst, ka vecākiem Latvijā šādas vadlīnijas būtu nepieciešamas: “Jāpadomā par to, lai tas aizsniegtu visus vecākus un īpaši, sākot ar bēbīšu vecākiem.”

Sabiedrības veselības eksperte uzskata, ka šādu vadlīniju izstrādei būtu jāveido speciālistu darba grupa, iesaistoties gan Veselības, gan citu nozaru ministrijām.

Lai veicinātu kopējo izpratni, ir svarīgi arī, ka vecāki dalās savos pieredzes stāstos un ka jautājums par veselību digitālo tehnoloģiju laikmetā ir temats sabiedrības diskusijās.

Vācijā dzīvojošā divu sākumskolas vecuma meitu mamma Kristīne norādīja, ka arī tur ir aktuālas diskusijas par tehnoloģiju lietošanu bērniem: “Arī mēs apmaināmies ar citiem vecākiem attiecībā uz kompjūteru, attiecībā uz mobilajiem telefoniem, uz televīziju, cik kuram bērnam, cik atļauj, kas ir nepieciešams."

Vairāk par ekrānierīču ietekmi uz bērniem lasiet LSM.lv garstāstā "Ekrānu maigā vara – no bērna dzimšanas līdz pieaugšanai"!

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vecāki un bērni
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt