Latvijā notiek jauno mediju talantu nometne, kuras konceptu pārņēmusi arī Somija

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Kamēr vidusskolēni šonedēļ bauda brīvlaiku, daļa viņu vienaudžu mācību pauzi izmanto aktivitātēm, kas varētu būt noderīgas nākotnē, piemēram, nometnē "Young Media Sharks" jeb "Jaunās mediju haizivis", kas no otrdienas līdz sestdienai risinās Ogres pusē. Šīs nometnes konceptu pārņēmusi arī Somija.

Latvijā notiek jauno mediju talantu nometne, kuras konceptu pārņēmusi arī Somija
00:00 / 06:09
Lejuplādēt

Nometnes "Young Media Sharks" dalībnieki pēc lekcijas ar ovācijām pavadīja Dāvi Doršu, "Tutas lietu" un pavāra Mārtiņa Sirmā "Sirmais. Kulta ēdieni" raidījumu operatoru. 24 jaunieši viesu mājā "Turbas" netālu no Ogres uz piecām dienām satikušies, lai apgūtu karsto punktu žurnālistiku, video montēšanu un citas medijpratības iemaņas. 

Nometni pirms 10 gadiem izveidoja Ilona Bičevska, un tā notiek jau astoto reizi.

Bičevska stāstīja: "Es pati studēju medijus ASV 2012. gadā "Fulbraita/Hamprija" programmā, esmu filmu producente, arī nodarbojos mūzikas producēšanā ar grupu "Astro'n'out". Man vienmēr bija vēlme, lai Latvijas radošie cilvēki sasniegtu starptautisko arēnu. Mācībās ASV iepazinu ASV mediju biznesu – lielāko daļu mūsu ētera laika aizņem izklaide – peļņa, ar ko vēlas sasniegt mediju patērētājus. Likās, ka vajadzīga tomēr alternatīva – Latvijai vajag pašiem savus spēcīgus medijus un personības, kam var uzticēties. Vislabākais veids ir investēt jaunos cilvēkus, kas ir jau piedzimuši ar tehnoloģijām rokās, joprojām ir ideālistiski un entuziastiski.

Mūsu mērķis ir atrast radošus, pozitīvi domājošus, enerģiskus un praktiski domājošus jauniešus – topošos žurnālistus, producentus, filmu veidotājus, raidījumu vadītājus, tos, kas komunicētu ar sabiedrību, spētu iedvesmot, uzrunāt."

Bičevska norādīja, ka nometne ir bez maksas, taču, lai jaunieši uz to tiktu, tiek rīkots atlases konkurss: "Jā, nometne ir par brīvu. Bieži vien mēs nenovērtējam to piedāvājumu, kas ir par brīvu, bet ir daudzi finansētāji, kas atbalsta tādas aktivitātes. Šogad atkal laimīgi mūs atbalsta Vācijas vēstniecība Latvijā. Lai tiktu uz nometni, jauniešiem vajadzēja sagatavot motivācijas vēstuli un radošu uzdevumu – "TikTok" sižetu par tēmu "Brīvība" vai idejas jauniešu raidījumiem. Parasti mums ir pieci cilvēki uz vienu vietu, šogad bija mazāks konkurss, jo bija diezgan mazs laiks, lai varētu pieteikties."

Par Ogres nometni iniciatorei Bičevskai ir īpašs prieks, jo tā klātienē notiek pēc četru gadu pārtraukuma. Divus gadus pasākumu kovida pandēmijas dēļ neizdevās sarīkot, vienu gadu "mediju haizivis" lekcijas klausījās digitālajā vidē. 

Nometnes lektori šogad ir mediju aprindās labi zināmi un panākumiem bagāti cilvēki. Piemēram, Latvijas Televīzijas ārzemju ziņu nodaļas žurnālists Gints Amoliņš, pieredzējusī platformas "Delfi" žurnāliste Vita Dreijere. Tiešraidē viesojas ukraiņu producents Maksims Nakoņečnijs, bet klātienē – Anti Hirvonens, kurš Somijas publiskajā televīzijā vada radošā satura un mediju nodaļu, ir izveidojis jauniešu zīmolu "YLE Kioski".

Anti Hirvonens un Ilona Bičevska
Anti Hirvonens un Ilona Bičevska

Hirvonens stāstīja: "Latvijas un Igaunijas televīziju darbinieki gribēja dzirdēt manu pieredzi, es atbraucu uz Tallinu un Rīgu. Un pirms četriem gadiem Ilona man piezvanīja – vai es vēlos strādāt par mentoru "Young Media Sharks" nometnē, kas togad notika Kuldīgā. Kāpēc ne? Es atbraucu un patiešām izbaudīju šo nedēļu Latvijā ar Ilonu un jauniešiem. Un man tik ļoti patika šīs nometnes koncepts, ka es to kopēju Somijā. Tā ir jau notikusi divas reizes – pēc tā paša principa kā Latvijā."

Vaicāts, ka nometnē ir visiespaidīgākais, Hirvonens sacīja: "Nosaukšu trīs lietas, Ļoti laba plānošana, katrs zina, kur doties un kas notiks. Otrs – ļoti labi lektori. Trešā un vislieliskākā [lieta] – ir paši bērni. Patiešām talantīgi! Viņi vēl ir ļoti jauni, bet ļoti ātri apgūst to, ko mēs stāstām, var runāt un saprast angļu valodu. Somijā mēs, darba devēji, pēc šādām nometnēm tagad izvēlamies jaunos talantus, kas strādā pie mums. Viens ir raidījumu vadītājs jauniešu radio, otrs – jauniešu realitātes seriāla galvenais varonis, un trešais atbild par vienu no mūsu "Instagram" kontiem."

Satikto nometnes mediju dalībnieku dzīvesvietu ģeogrāfija ir visai plaša. Jaunieši uz nometni atbraukuši no Rīgas, Aizkraukles, Lielvārdes, Ogres un Alūksnes.

Vaicāti par pieredzi žurnālistikā, jaunieši pauda:

Nē, man nav bijusi [pieredze]. 

Jā. Man ir bijusi, es rakstu. Man patīk rakstīt sacerējumus un stāstus, es to daru jau četrus gadus.

Nometnes darba valoda ir angļu. Producents Hirvonens šogad līdzi atvedis trīs dalībniekus no Somijas. Viens no viņiem, Heinrihs, mediju tehnikumā netālu no Helsinkiem apgūst grafisko dizainu un videomontāžu.

"Man tā patīk šī nometne! Es satieku tik daudz jaunu cilvēku, esmu citā valstī, iemācos jaunas lietas par medijiem, kas man palīdz iegūt vairāk pieredzes. Lekcijās ir iedvesmojoši stāsti par mūsu industriju – jā, tas ir ļoti noderīgi. Turklāt jauni draugi! Man tā patīk jauni draugi! Un vēl viena lieta, ko dzirdēju lekcijā: kad jūs darbojaties medijos, dariet to pašu, ko citi, bet dariet vēl labāk! Man patīk šis citāts, jā," pastāstīja Heinrihs.

Pēc nometnes tās dalībnieki turpinās apmainīties ar idejām īpašā platformā. "Jauno mediju haizivju" pieredze ir, piemēram, Emīlam Alpam, kurš par dokumentālo filmu "Koris. Diriģents. Kamēr." ieguva Lielo Kristapu, Dāvids Freidenfends ir Latvijas Televīzijas žurnālists, Nansija Garkalne vada jauniešu raidījumu "Virtuve bez kāposta", bet Mārtiņu Šteinu ievēlēja 13. Saeimā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti