Labrocis vai kreilis? Kā noteikt bērna vadošo roku?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 7 gadiem.

Dažreiz ir grūti saprast, vai mazulis ir labrocis vai kreilis. Šādās situācijās palīdzēs bērna darbību novērošana vienkāršu uzdevumu pildīšanas laikā.

Noteikt dominējošo roku jau no mazotnes ir ļoti svarīgi, jo tad vecāki var palīdzēt bērnam ātrāk izvēlēties dažādu uzdevumu un darbību veikšanas veidu.

Bieži mēs domājam, ka  bērns darbojas ar abām rokām vienādi, bet, rūpīgi novērojot, var secināt, ka viena roka veic darbību, bet otrai ir palīgfunkcija. Ja ir šaubas par to, kura roka dominē, to nosaka ar vienkāršiem uzdevumiem.

Svarīgi uzdot uzdevumus, bet bērnam neteikt, kam šie uzdevumi domāti.

Uzdevumi dominējošās rokas noteikšanai:

Standarta uzdevumi ir roku sakrustošana uz krūtīm – tad labrocim labās rokas plauksta būs uz kreisās rokas augšdelma, kreiļiem otrādi. Otrs uzdevums ir roku pirkstu saslēgšana slēdzenē. Tad labročiem labās rokas īkšķis būs virspusē, kreiļiem – kreisās rokas īkšķis.

Valsts izglītības satura centra metodiskajos ieteikumos ir vairāki uzdevumi, kurus veicot, iespējams pārliecināties, vai tiešām viena roka dominē.

Rokas lelle. Bērnam jāpaņem rokas lelle, kreiļi rokas lelli uzvilks uz kreisās rokas.

Atslēga un slēdzene. Jāatslēdz plaukts vai skapītis ar piekaramo atslēgu. Uz galda novieto atslēgu. Lūdz bērnam, lai paņem atslēgu, atslēdz skapīti un atnes kādu lietu, kas atrodas skapītī.

Naglu sišana. Izmanto spēļu āmuru un naglas. Vēro, ar kuru roku bērns sit nagliņas, ar kuru tās pietur.

Vāciņa uzskrūvēšana burkai. Izmanto dažas dažāda lieluma burkas ar skrūvējamiem vāciņiem. Noliek vāciņus atsevišķi no burkām. Lūdz bērnam uzlikt vāciņus atbilstošajām burkām un aizskrūvēt tās.

Bumbas mešana. Noliek gumijas bumbu uz grīdas. Palūdz bērnam paņemt bumbu un pamest to.

Karotes turēšana. Pusdienās vai spēles laikā, kur tiek izmantoti galda piederumi, pavēro, kura roka tiek izmantota prioritāri.

Griešana ar šķērēm. Uzliek uz galda šķēres un krāsaino papīru. Lūdz, lai bērns sagriež to sloksnēs. Vēro, kura roka tiek izmantota,  lai paņemtu šķēres, un ar kuru roku tiek griezts papīrs. Pēc tam uzliek citas krāsas papīru un lūdz bērnam atkārtot iepriekšējo darbību. Pievērš uzmanību, vai bērns izmantoja to pašu roku šķēres satveršanai un griešanai. Ar trešo krāsu veic pēdējo vērojumu.

Dažreiz bērns tiešām vienādi labi darbojas ar abām rokām, tad ir ieteicams bērnu mudināt visu darīt ar labo roku.

Ja neesat pārliecināti par saviem novērojumiem, meklējiet speciālistu palīdzību.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti