“Grūti pateikt, kāpēc, bet no 10 bērniem tikai viens ir spējīgs pareizi turēt rakstāmo. Iespējams, ka audzinātājām nav tik daudz laika, lai pievērstu katram bērnam uzmanību, bet kā ir ar vecākiem, vai mums arī pietrūkst šo divu minūšu, lai piekoriģētu pareizu satvērienu? Ja arī mēs esam tik pasaulīgi aizņemti, visticamāk, lai strādātu, tad mums varētu atrasties apmēram pusotrs eiro, lai nopirktu bērnam trīsstūrveida zīmuli, kas ļauj vieglāk saprast, kā mazie pirkstiņi novietojas uz rakstāmā,” teikts kādā sociālās vietnes "Facebok" ierakstā.
Centra “Poga” ergoterapeite Kristiāna Širova, vadoties pēc savas pieredzes, piekrīt, ka tas ir reāls rādītājs, ka tikai viens no desmit bērniem pareizi tur rakstāmo. Pat vairāk – bērniem ir vajadzīgi mazi pielabojumi, lai satvēriens būtu pareizs. "Satvēriena problēma ir liela globāla problēma," uzskata Kristiāna Širova.
Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas un centra “Poga” audiologopēde Kristīne Zaščirinska vērtē, ka ne visiem bērniem, ar kuriem viņa strādā, ir problēmas ar sīko motoriku.
Bērnudārza “Ābecītis” skolotāja Iveta Fernāte uz situāciju raugās pozitīvāk, viņa uzskata, ka no sešiem bērniem vienam ir nepareizs satvēriens. Viņa atzīst, ka vecāki nepievērš tam uzmanību un ir grūti bērnus pārmācīt, ja bērns bērnudārzā sāk iet četru piecu gadu vecumā un līdz tam zīmuli vai rakstāmo turējis, kā viņam pašam ērtāk.
Idejas sīkās muskulatūras attīstīšanai:
- Sīkas lietas – pupiņas, dabas materiāli, pārlikt ar karotīti.
- Paņemt sīkas lietas ar pinceti,
- Uzlikt, ielikt, pārlikt sīkas lietas.
- Darbs ar plastilīnu.
- Darbošanās ar smiltīm.
- Pirkstiņrotaļas (kas ietver runu un kādas pirkstu kustības).
- Darbošanās ar knaģiem – sprauž pie lapām, auduma, pie drēbēm.
- Pogā pogas.
- Darbošanās ar gumijām – tās saliek uz bumbas, gumijas liek virsū, ņem nost.
- Virtuves aktivitātes – mīklas mīcīšana, cepumu izspiešana ar formiņu, pīrādziņu taisīšana.
- Neizmest sīkos krītiņus un mazos zīmulīšu galus – tos var satvert tikai ar trim pirkstiem. Spēja satvert smalkas lietas ir pincetes tvēriens (rādītājpirksts un īkšķis savstarpējā kontaktā).
- Spēles ar monētām, pupiņām, citām sīkām lietām.
- Pārspiež burbuļplēvi.
- Paslēpt sīkas lietas rotaļmīklā.
- 12 spēles sīkās motorikas attīstīšanai.
- Slaimu gatavošana.
Šajās spēlēs izmanto runu – komentē darbības, tas ir pastarpināts veids, kā sasniegt vairākus mērķus.
Speciālisti atgādina vecākiem, ka nevajag pārcenties, liekot mazam bērnam pareizi satvert rakstāmo.
Satvēriena veidošanās:
- 1–1,5 gados bērns mērķtiecīgi tver rakstāmrīku, ar visiem pirkstiem aptverot rakstāmo, un tā zīmē.
- 2–3 gadu vecumā rakstāmo tur no augšas ar visiem pirkstiem, zīmējums veidojas precīzāks.
- 3–4 gados rakstāmā turēšanai iesaistīti četri pirksti vai ar pirkstu galiem tur rakstāmo, rezultāts ir precīzāks, tas ir ceļš uz pareizo satvērienu.
- 4–4,5 gados nostiprina satvērienu – īkšķis, rādītājpirksts un vidējais pirksts (tripode) - ar trim pirkstiem no visām pusēm aptver rakstāmo. Te ņem palīgā trijstūra zīmuļus vai īpašas uzlikas uz rakstāmā. Bērnam var dot salveti vai mazu bumbiņu, kas ar mazo pirkstu un zeltnesi jāpietur, – tad trīs pirksti paliek brīvi rakstīšanai.
Satvēriens jāveido pirmsskolā, jo skolā nebūs vairs iespējams ko mainīt. Jāatceras, ka ar lielu darbu bērna satvērienu var izmainīt. Ja nepieciešams, doties pie ergoterapeita pēc padoma.