Izvēlētie kandidāti nākamo divu gadu laikā speciālā profesionālās pilnveides izglītības programmā apgūs zināšanas un prasmes, lai varētu sniegt Latvijā tik trūkstošos agrīnās intervences pakalpojumus bērniem ar autiskā spektra traucējumiem. Starp izglītojamiem darbam ar ABA metodi ir daudzprofesionāli speciālisti – psihologi, pedagogi, speciālie pedagogi, logopēdi, audiologopēdi gan no pirmsskolas izglītības iestādēm, gan no vispārējās vidējās izglītības iestādēm, speciālās izglītības iestādēm, pašvaldību izglītības pārvaldēm, sociālo pakalpojumu sniedzējiem un slimnīcām, tostarp no visām Latvijas psihoneiroloģiskajām slimnīcām un Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas. Šāda pieeja ļaus attīstīt sabiedrībā un izglītības vidē balstītus agrīna atbalsta pakalpojumus bērniem, stiprinot iekļaujošas izglītības principus.
Lai nodrošinātu nākotnē ABA metodē apmācītu speciālistu pieejamību visā Latvijā, plānotais apmācību vietu skaits tika indikatīvi sadalīts pa reģioniem proporcionāli esošam bērnu skaitam katrā reģionā un atbilstoši tam arī atlasīti pretendenti, kuri uzsāks mācības profesionālās pilnveides izglītības programmā. Rezultātā divu gadu laikā atbalstam bērniem ar autiskā spektra traucējumiem vajadzētu būt pieejamam ne vien valsts nozīmes pilsētās, Rīgā un Pierīgā, bet arī visos Latvijas reģionos – Kurzemē, Latgalē, Zemgalē un Vidzemē.
Interese par ABA metodes apguvi bija liela, jo uz 40 valsts līdzfinansētām apmācību vietām pieteicās gandrīz 100 pretendentu. Konkurss norisinājās no 2022. gada 28. februāra līdz 28. martam. Pēc tam notika atlases process divās kārtās, tostarp intervijas, un izraudzīti tika augstāko novērtējumu saņēmušie pretendenti.
"Kā praktizējoša logopēde, strādājot ar bērniem, īpaši tādiem, kam ir autiskā spektra traucējumi, redzu, ka nereti bērna vajadzību izpratnes trūkuma dēļ izveidojas dažādi sarežģījumi vai pat konflikta situācijas,"
saka viena no izraudzītajām 47 pretendentēm apmācību programmai, Kuldīgas pirmskolas izglītības iestādes "Bitīte" skolotāja, logopēde Alise Valtere. "Cilvēkus biedē nezināmais, un reizēm liekas, ka bērns ir kā viesulis, kura nepieciešamības grūti noteikt. ABA metode varētu palīdzēt apzināt, kā labāk izprast bērna vajadzības šādos gadījumos. Apgūstot ABA metodi, varētu radīt labvēlīgāku vidi bērna attīstības veicināšanai. Ceru, ka tā palīdzēs sniegt efektīvu atbalstu un kliedēt satraukmu un bailes tiem, kam tas nepieciešams."
Apmācības īstenos mācību centrs “Atbalsts”, piedāvājot profesionālās pilnveides izglītības programmu “Lietišķās uzvedības analīze”. Mācības ABA metodes apguvei ilgs aptuveni divus gadus un ietvers 285 stundu teorijas mācības, 144 stundu praktiskās mācības un 35 stundu supervīzijas.
Mācības vadīs pieredzējuši psihologi, psihiatri, sertificēti uzvedības analītiķi un speciālie pedagogi no Latvijas un ārvalstīm,
tostarp Ieva Bite, Zane Kronberga, Ņikita Bezborodovs, Vita Ukase – no Latvijas, Cristos Nikopoulus (Lielbritānija), Kyle Jay Mokma (ASV) un vairāki citi.
Patlaban Latvijas galvenā problēma, kas traucē nodrošināt pieejamu ABA pakalpojumu bērniem ar autiskā spektra traucējumiem, ir speciāli darbam ar šo metodi sagatavotu speciālistu trūkums. Atbilstoši Bērnu slimnīcas fonda apkopotajai informācijai, pašreiz Latvijā ir 33 ABA un Denveras modeļa speciālisti, kas ir nepietiekams skaits pat visiem Nacionālā veselības dienestā reģistrētajiem bērniem ar autiskā spektra traucējumiem. Būtu vajadzīgi vēl vismaz 80 šādi speciālisti Latvijā. Pusi no šā minimuma paredzēts apmācīt šajās apmācību procesā.
“Efektīvākais veids, kā palīdzēt bērniem ar dažādiem attīstības traucējumiem realizēt savu pilnu attīstības potenciālu, ir deficitāro prasmju agrīnā trenēšana un vides pielāgošana atbilstoši bērna attīstības vajadzībām – tā ir “agrīnā intervence”, ”
uzsver BKUS Bērnu psihiatrijas klīnikas vadītājs, bērnu psihiatrs Ņikita Bezborodovs. “Strādājot ar ļoti maziem bērniem, faktiski vienīgais, ar ko mēs varam iedarboties uz bērnu, ir viņa (un mūsu) uzvedība, līdz ar to agrīnā intervence nav iespējama bez kādas no uzvedības analīzes principos balstītām metodēm izmantošanas. Ar lielām cerībām skatos uz jauno uzvedības analītiķu grupu, kas tiks apmācīta tuvāko gadu laikā, jo gan pacienti, gan nozare gaida viņus ar nepacietību.”
ABA tiek uzskatīta par vienu no pasaulē efektīvākajām pierādījumos balstītām agrīnās intervences metodēm darbā ar bērniem, kuriem vērojami autiskā spektra traucējumi, sociālemocionālās grūtības vai trauksme. Ar šo metodi tiek sekmēta bērna uzvedības maiņa un prasmju attīstīšana, tai skaitā trenētas komunikācijas prasmes, attīstīta spēja apgūt mācību vielu skolā un veidot patstāvīgas dzīves iemaņas.
Pārresoru koordinācijas centrs kopā ar Latvijas Pašvaldību savienību, Latvijas Bērnu labklājības tīklu, Bērnu klīnisko universitātes slimnīcu, Izglītības uz zinātnes ministriju, Veselības ministriju un Labklājības ministriju ir sācis darbu pie agrīnā preventīvā atbalsta sistēmas veidošanas, lai visā Latvijas teritorijā nodrošinātu nepieciešamo profilakses, agrīnās intervences un atbalsta pakalpojumu pieejamību bērniem ar attīstības grūtībām vai to veidošanās risku. Partnerības ietvaros ģimenēm un speciālistiem tiks piedāvāti dažādi metodiskie instrumenti un programmas, tostarp paredzēta speciālistu sagatavošana, lai nākotnē nodrošinātu ABA pieejamību visā Latvijā.