Sadaļas Sadaļas

Literatūre/sākumskola

«Literatūre/sākumskola». Luīze Pastore

Literatūre/sākumskola

Literatūre/sākumskola. Kārlis Vērdiņš

«Literatūre/sākumskola». Viesturs Ķerus

Kas kopīgs literatūrai un ornitoloģijai? Ciemos pie grāmatas «Meža meitene Maija» autora Viestura Ķerus

Kāpēc putni dzied un kāpēc daļa putnu lido kāšos? Kas kopīgs literatūrai un ornitoloģijai jeb zinātnei par putniem? Ornitologs un rakstnieks Viesturs Ķerus, grāmatas “Meža meitene Maija” autors, sapludinot paša bērnībā piedzīvoto, savu bērnu dzīves epizodes un biologa zināšanas, radījis ainas, kas gan vecākiem, gan bērniem var palīdzēt veidot cieņpilnas attiecības ar dabu.

Raidījums par literatūru bērniem

"Literatūre/Sākumskola" ir izglītojoša spēle sākumskolas bērniem par 12 mūsdienu latviešu autoru darbiem.

Raidījuma viesi kopā ar Martu Selecku un Gustavu Terzenu lasīs darbus, tiksies ar autoriem un pildīs dažādus uzdevumus, kas palīdz izprast darba saturu.

Raidījums būs skatāma LTV1 ēterā svētdienu rītos pulksten 9.15.

Lai izziņas piedzīvojumos varētu iesaistīties ikviens interesents, veicinātu bērnu lasītprasmi un palīdzētu iepazīt mūsdienu latviešu bērnu grāmatas un autorus, LSM.LV pēc katras no “Literatūre/Sākumskola” epizodēm dalīsies ar publikācijām, kurās atradīsiet katram raidījumam radītu metodisko materiālu ar uzdevumiem vecākiem un bērniem.

No putniem šo to var arī mācīties!

Grāmata “Meža meitene Maija” ir stāsts par meiteni Maiju, kura kopā ar ģimeni dzīvo mežā - mežsargmājās. Lai arī Maija uz bērnudārzu dodas pilsētā, ikdienā ļoti daudz laika viņai izdodas pavadīt dabā. Maijas tētis savukārt ir putnu pētnieks un nereti meitai stāsta par dažādām dabas norisēm, kā arī iepazīstina viņu ar putnu un dzīvnieku pasauli. Maijas ikdienas pasaulē gan koki un dažādu putnu dziesmas, gan dīķis ar zivīm un vardēm, gan skudrupūznis, eži, āpsis un pat mežacūkas.

Kas kopīgs literatūrai un ornitoloģijai? Gan ornitologiem, gan rakstniekiem jāprot uzmanīgi vērot dabu un pierakstīt tā, lai citi saprot. Daudz ir arī jālasa. Ornitologs savās zināšanās nevar aprobežoties ar to, ko ir redzējis pats ar savām acīm, un arī literatūrā, lai pats varētu labi rakstīt, ir jālasa citu rakstnieku darbi.

Svarīgs ir arī plašs vārdu krājums. Ornitoloģijā gan runa nereti ir par specifiskiem terminiem, bet, ja cilvēki mēdz teikt “mazs pelēks putniņš”, tad ornitologam jāspēj aprakstīt, cik mazs tas ir, vai tas ir zili pelēks, pelēkbrūns vai varbūt pelēcīgi zaļgans. Lai arī mūsdienās visu var nofotografēt, vēl pavisam nesen, novērojot retu putnu, to bija jāspēj ar vārdiem aprakstīt tik precīzi, lai citi arī varētu pārliecināties, ka putns atpazīts pareizi. Ir jābūt arī vērīgam. Gan ornitologs, gan rakstnieks pamanīs sev apkārt daudzus sīkumus, kam citi vienkārši paies garām.

“Manuprāt, pamatlīmenī par abām šīm lietām daudzi interesējas jau bērnībā (vēro dabu un “raksta grāmatas”), un daļai no mums izdodas šo bērnības interesi nezaudēt, bet attīstīt. Es neteiktu, ka bērniem jāizprot ornitoloģija kā zinātne, taču iepazīt un mēģināt izprast putnus gan ir vērts. Galvenokārt tāpēc, ka pasaule līdz ar to kļūst interesantāka, un tā var arī labāk izprast, cik ļoti mēs visi esam saistīti. No putniem šo to var arī mācīties. Savukārt mums – pieaugušajiem – bērnu interese, rūpes par putniem un dabu kopumā ļauj cerēt, ka nākotnē pasaule būs drošās rokās,” tā grāmatas autors Viesturs Ķerus.

“Pavasara balss” (fragments)

Maija jau devās atpakaļ uz māju, kad pagalma kokos iedziedājās kāds putns, kas meitenei lika apbrīnā sastingt uz ceļa. Pāri koku galotnēm skanēja samtaina svilpošana, te zemāka, te augstāka, brīžiem pārejot pavisam smalkos pīkstienos, bet tad atkal krītot lejā līdz zemajiem, mazliet burbuļojošajiem svilpieniem. Bez apstājas dziesma skanēja pret vakara debesīm, vijās cauri koku zariem, pāri visām citām vakara skaņām. Maija stāvēja un klausījās. Šķita, ka nepazīstamā putna balsī dzied pavasaris, šis vakars un Maija pati. Tik skaistu dziesmu viņa vēl nebija dzirdējusi.

Bērnudārzā Maijai bija stāstīts, ka no visiem putniem visskaistāk dzied lakstīgala. Maija izrāvās no sapņa un skrēja mājās.

– Tēti, mammu! – viņa sauca, iebrāzusies istabā. – Ārā dzied lakstīgala!

– Nē, meitiņ, lakstīgala tā nevar būt. Lakstīgalas pie mums atlidos tikai pašās aprīļa beigās vai maija sākumā, – teica tētis un atvēra logu. Putns joprojām dziedāja. – Tas ir melnais mežastrazds, – tētis ieklausījies bilda. – Atceries, pagājušajā rudenī tas rušinājās lapās zem ābelēm, barību meklēdams. Melns putns ar oranžu knābi.

Maija dzirdēja tēta teikto, bet vairāk klausījās aiz loga dziedošajā putnā, un domāja: „Nezinu, kā dzied lakstīgala, bet melnais mežastrazds dzied visskaistāk no visiem!”

Kāpēc putni dzied un kāpēc daļa putnu lido kāšos?

“Šo grāmatu rakstot, domāju, ka tā varētu būt tāda, ko bērnam priekšā lasa pieaugušas (galvenā auditorija būtu bērni, kas vēl paši lasīt nemāk). Līdz ar to viens no mērķiem bija veicināt priekšā lasīšanu kā tādu, bet arī atgādināt vecākiem viņu pašu bērnību, kad pasaule visapkārt šķita tik interesanta, un rosināt viņus kopā ar saviem bērniem doties dabā. Tagad redzu, ka grāmatu lasa arī paši bērni, kam nereti nevajag atgādinājumu, ka pasaule ir interesanta, bet varbūt arī viņi tiks pamudināti vairāk uzturēties dabā,” stāsta gāmatas autors Viesturs Ķerus.

Lasot grāmatu, bērni iegūst atbildes uz dažādiem jautājumiem, kas viņiem varētu būt radušies. Tā, piemēram, - kas tie par putniem, kas nāk pie barotavas? Kāpēc putni dzied un kāpēc daļa putnu lido kāšos? Grāmatu papildina mākslinieka Didža Upena monohronās ilustrācijas un tās lasītājiem ļauj nesteidzīgi iedziļināties dabas radītajos pārsteigumos. Ilustrators savus darbos attēlo dabu bērna vērojumā.

“Man grāmatā ļoti, ļoti patika tas, kā Maija ļoti interesējas par putniem. Mani pārsteidza tas, ka Maija ar tēti bija naktī novērot putnus. Ilustrācijas bija interesantas un ar tām varēja vairāk saprast to, kas notiek. Es uzzināju vairāku putnu nosaukumus un kā viņiem labāk patīk. Ieteiktu izlasīt arī citiem, jo no šīs grāmatas var iemācīties daudz ko jaunu un interesantu,” par izlasīto grāmatu “Meža meitene Maija” stāsta Talsu 2. vidusskolas skolniece Emīlija.

Izziniet putnu pasauli!

Raidījumā “Literatūre / Sākumskola” otrajā epizodē Talsu 2. vidusskolas skolēni dodas ekspedīcijā gar Mārupīti, kuru grāmatā “Meža meitene Maija” ir aprakstījis ornitologs un rakstnieks Viesturs Ķerus. Skolēni vēro Pārdaugavas dabu un putnus un mācās redzēto uzrakstīt kā grāmatās.  Pievienoties ekspedīcijai aicinām arī LSM.LV lasītājus - vecākus un bērnus. Iepazīstieties ar jauno “Literatūre/Sākumskola” raidījuma sēriju, ornitologa un rakstnieka Viestura Ķerus grāmatu. “Meža. Meitene Maija” un dodieties ceļā!

Lai  dabas pētnieku iemaņas un zināšanas attīstītu arī turpmāk, aicinām iepazīties ar epizodes metodisko materiālu, kurā radošus uzdevumus kopā ar metodiķi Aelitu Andrejevu sagatavojis grāmatas autors Viesturs Ķerus. Materiāls izmantojams kā palīglīdzeklis mācībām skolām, kā arī vecākiem un bērniem.

Lai  dabas pētnieku iemaņas un zināšanas attīstītu arī turpmāk, aicinām iepazīties ar epizodes metodisko materiālu, kurā radošus uzdevumus kopā ar metodiķi Aelitu Andrejevu sagatavojis grāmatas autors Viesturs Ķerus. Metodiskajā materiālā izmantots Didža Upena ilustrāciju motīvs no grāmatas, ko papildinājusi māksliniece Lāsma Olte. Materiāls izmantojams kā palīglīdzeklis mācībām skolām, kā arī vecākiem un bērniem.

Dokumenti

V.Ķerus darba lapas.pdf

Lejuplādēt

3.81 MB

 

 

 

 

LSM.LV piedzīvojumus turpināsim jau nākamajā nedēļā, kad mazie jūrmalnieki dos vairākas dzīves Kārļa Vērdiņa dzejolim no dzejoļu krājuma “Tētis.

Esiet gatavi nākamajiem uzdevumiem!

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vecāki un bērni
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt