Sadaļas Sadaļas

Labrīt

Vilnis Ķirsis: Divu gaidu laikā dārgo e-talonu Rīgā aizstās ar citu biļešu sistēmu

Labrīt

Papildus emocionālā spriedze jaunajā mācību gadā. Saruna ar psiholoģi Sanitu Mendi

Četri Rīgas muzeji skolēniem piedāvā attālinātās izglītības programmu "No-zīmes"

Kas ir mākslinieks, un kas nosaka darba vērtību? Muzeji iepazīstina skolēnus ar mākslas pasaules aizkulisēm

Kas ir mākslinieks? Kā šifrēt mākslas valodu? Vai mākslā pastāv robežas? Kas nosaka mākslas vērtību? – Šie ir tikai daži no plašā jautājumu klāsta, uz kuriem atbildes sniegs jaunā attālinātās izglītības programma skolēniem "No-zīmes".

Projektu izstrādājuši četri Rīgas muzeji, kas iekļaujas Latvijas Nacionālā mākslas muzeja sastāvā, un tā saturs skolēniem dos iespēju izzināt mākslas tapšanas procesus un ļaus ieskatīties muzeju darba aizkulisēs.

Katrs muzejs piedāvās trīs attālinātās nodarbības – pa vienai sākumskolas, pamatskolas un vidusskolas klašu grupām.

Pirms pandēmijas laika bērnu čalas muzejos bija ierasta lieta, aktīvākajos gados Nacionālo mākslas muzeju apmeklēja aptuveni 40 000 bērnu gadā. Pēdējos gados šai ziņā bijis neomulīgs klusums, kas arī ir viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ tapa projekts "No-zīmes", skaidro Nacionālā mākslas muzeja izglītības darba vadītāja Elīna Bērziņa: "Mēs sapratām, ka muzejā ir ļoti liels klusums, jo ļoti daudz mūsu apmeklētāju katru gadu ir bijuši tieši skolēni. Mums viņu ļoti pietrūka, un tad mēs sākām domāt par tādiem nopietnākiem risinājumiem, kā visos četros mākslas muzejos tomēr nezaudēt šo saikni ar skolām, lai turpinātu stāstīt, kas šeit notiek un kā muzejs strādā."

Projekts ir četru muzeju kopdarbs, un šie muzeji ir – Nacionālais mākslas muzejs, "Rīgas Birža", Dekoratīvās mākslas un dizaina muzejs un Romana Sutas un Aleksandras Beļcovas muzejs. Muzeji piedāvā 12 jaunas tiešsaistes nodarbības, kas aptver visas skolēnu vecuma grupas. Lai nodarbības taptu pēc iespējas saistošākas, pirms tam aptaujāti gan pedagogi, gan paši skolēni, gan arī likta lietā pašu muzeju pieredze.

"Nāca ļoti daudz iedvesmas tieši no jauniešiem.

Mēs sapratām, ka viņus ļoti interesē procesi, šī aizkulišu mistērija, kas tad ir mākslinieks, no kā viņš iedvesmojas.

Protams, mēs paturējām prātā arī jautājumus, ar ko mēs saskārāmies tajā laikā, kad varējām vadīt ekskursijas – kurš ir dārgākais darbs vai kurš ir vislielākais?" atklāj Bērziņa.

Jaunās attālinātās nodarbības nedublēs klātienes ekskursijas, bet piedāvās iespēju tikties ar tādiem cilvēkiem un ielūkoties tādās vietās, kas, esot uz vietas muzejā, parasti paliek apslēptas. Bērziņa skaidro: "Mēs varam sniegt citu ieskatu, mēs varam ievest krātuvēs, restaurācijas darbnīcās, lai restaurators pats pastāsta, kāds darbs ir bijis sākumā, kāds tas ir atjaunots, tāpat mēs varam uzaicināt, lai mākslinieks pats pastāsta, kas tad viņu iedvesmo.

Mēs saskatījām šo kā ļoti, ļoti labu iespēju piedāvāt nevis to, ko mēs klātienē stāstām, bet ievest skolēnus pilnīgi citā pasaulē."

Katra muzeja nodarbībās akcents ir arī uz katra muzeja īpašo un specifisko darbības lauku. Visas nodarbības ir interaktīvas, pieejamas digitālajā mācību platformā "Nearpod", ko projekta īstenotāji izraudzījās īpaši rūpīgi, pirms tam veicot aptuveni 70 tiešsaistes rīku izpēti.

"Šajā platformā mēs varam augšupielādēt savu saturu un veidot platformas veidnēs sagatavotus uzdevumus, tās ir viktorīnas, spēles, kopīgās ideju tāfeles, kur viņi var augšupielādēt internetā atrastus attēlus un dalīties savās idejās. Tie ir pāru veidošanas uzdevumi, kur ir jāatrod kaut kādas kopsakarības," stāsta muzeja pārstāve.

Nodarbībās video formātā skolēni varēs satikt vairāk nekā 30 ar mākslu un muzeju darbu saistītus cilvēkus. Piemēram, vienā no pamatskolām domātajām nodarbībām varēs izsekot mākslas darba ceļam no nonākšanas muzejā līdz izstādīšanai izstādē, par izstādes tapšanas aizkulisēm stāstīs kuratore Līna Birzaka-Priekule un scenogrāfs Reinis Suhanovs.

Viena no vidusskolēniem veltītajām nodarbībām savukārt iepazīstina ar faktoriem un tendencēm, kas nosaka mākslas darba vērtību, viena no stāstniecēm šajā nodarbībām ir izstāžu kuratore Auguste Petre.

Pamatskolas skolēniem būs arī nodarbība, kas aicinās aizdomāties par skaistuma izpratni dažādos laikos un kultūrās, to raksturo Elīna Bērziņa:

"Piemēram, viņiem ir jāsalīdzina 300 gadus vecs Orleānas Šarlotes portrets ar skaistuma infuenceres "Instagram" postu.

Liekas, ka tur tik daudz atšķirību, bet, ja iedziļinās, tad, piemēram, parūka 300 gadu laikā ir palikusi arī kā kaut kas sevis reprezentēšanai, vai zelta elementi... Mēs redzam, ka šīs divas sievietes ir ļoti atšķirīgas, bet tajā pašā laikā simboli un lietas, ko viņas izmanto, ir ļoti līdzīgas savos pamatprincipos."

Jaunās attālinātās izglītības programmas lakoniskais nosaukums "No-zīmes" ir atsauce gan uz vārdu "zīme", kas saistās ar mākslu, sākot no alu zīmējumiem līdz digitālajai mākslai, gan uz mākslas nozīmību, jo arī tāda mākslai bijusi visos laikos.

Jaunās nodarbības skolām ir pieejamas no 1. septembra, un muzeji gaida skolu pieteikumus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt