Sadaļas Sadaļas

Kā mācīt naudas prasmi bērniem dažādos vecumos

Pirmsskolas posmā bērniem naudas prasmi var mācīt caur rotaļām, piemēram, spēlējot veikalos, raidījumam “4. studija” norādīja Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) finanšu pratības eksperte Aija Brikše. Bērnam pieaugot, mainās metodes, ar kurām mācīt finanšu pratību.

Padoms bez maksas

Vēlies saņemt padomu par dažādiem jautājumiem? Tev var palīdzēt raidījuma "4. studija" un LSM.lv rubrika "Padoms bez maksas", kurā viesojas dažādi speciālisti.

Pirmdien, 14.jūnijā, raidījumā viesosies Latvijas Zvērinātu notāru padomes priekšsēdētājs Jānis Skrastiņš.

Savu jautājumu notāram var sūtīt "Whatsapp" uz numuru 28 390 044!

Atbildes meklē LSM.lv rakstos un LSM.lv Facebook tiešraidē pirmdien pulksten 19.00!

“Veidojas koncepts – man ir kaut kāda lieta, es to atdodu tev par kādu konkrētu citu lietu. Šo apmaiņas procesu [ir svarīgi] mācīt, jo nauda jau ir apmaiņas līdzeklis. Mācīt, ka tā ir naudas funkcija – tu kaut ko vari dabūt,” ieteica eksperte.

Rotaļām var izmantot pašu zīmētas naudas banknotes un izmantot tās līdzīgā vērtībā kā reālajā dzīvē, piemēram, ja piens maksā nepilnu eiro, tad tik tas maksā arī rotaļu naudā.

Kad bērns kļūst lielāks, var pašam ļaut izplānot savas dzimšanas dienas ballītes budžetu: “Tas varbūt nav aktuāli pandēmijas laikā, bet citādi – ja bērns grib savu dzimšanas dienas ballīti, un to viņi bieži vien jau grib pirmsskolas posmā, tas ir ļoti labs brīdis kopā ar bērnu sastādīt iepirkumu sarakstu, aprēķināt izmaksas. Jo lielāks bērns kļūst, jo komplicētāk – cik viesi būs, kam ko vajag, vai mēs pirksim plastmasas [vienreiz lietojamos – red.] traukus vai varbūt mēs paši varam savus traukus mazgāt, un tas sanāks lētāk.”

Naudas prasmi bērnam jāsāk apgūt vienkāršā veidā – nevis nobiedējot ar lielu stāstu par naudas vērtību, bet pamazām pieradinot, ka lietām ir vērtība.

Vēl viena ideja ir pankūku vai kēksa cepšanu izplānot kā projektu, ierosināja Brikše: “Tātad mēs cepsim pankūkas vai kēksu – ko mums vajadzēs, cik tas maksās? Tad var doties kopā uz veikalu, nopirkt šīs sastāvdaļas, pēc tam izcept. Un tad var izrēķināt, kas sanāk lētāk – nopirkt kēksu vai uzcept kēksu? Un izanalizēt visu procesu, kas arī ir ļoti būtiski.”

Eksperte uzsvēra, ka galvenais ir ar bērniem runāt par naudu. “Dati rāda, ka mēs ar bērniem nerunājam par naudu un bērniem tā ir neērta tēma. Vismaz puse Latvijas bērnu saka, ka viņi nelabprāt par naudu runā, un, man šķiet, ka tā nav laba tendence,” uzskata Brikše.

 

Pilna intervija ar FKTK eksperti ar Aiju Brikši par naudas prasmi:

 

Padoms bez maksas

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vecāki un bērni
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt