Ka mācīt bērnam laika izjūtu. Praktiski ieteikumi

Mācīt laika izjūtu – tas nav mācīt pazīt pulksteni. Ir pieaugušie, kuri ļoti labi pazīst pulksteni, bet mūžīgi kavē, kļūst paralizēti, saskaroties ar neizdarāmu darbu apjomu, viņi pārvērtē, cik laika aizņems kāds darbs, un nesaprot, kur paliek stundas, dienas, nedēļas, pauž vietnes "Uzvedība.lv"  veidotāja Līga Bērziņa.

"Laiks ir mistērija, ko cilvēce jau risina gadu tūkstošiem. No Aristoteļa līdz Einšteinam filozofi, fiziķi, neirozinātnieki un citu disciplīnu pārstāvji ir mēģinājuši šķetināt šo jautājumu," pauž Līga Bērziņa.

Laika vadība – tas nav nekas iedzimts, tā ir prasme, kuru var attīstīt un kura ir jāattīsta.

Daudz sarežģītāk ir ģimenēs, kur viens bērns ir piedzimis ar augstām pašorganizācijas spējām un otram – katrs solis jāmāca matemātiski. Tad, lūdzu, lūdzu, nesāciet salīdzināt bērnus savā starpā. Tas viss beigsies ar to, ka viņi klusībā ienīdīs viens otru un sabotēs citu panākumus.

Praktiskas idejas laika sajūtas mācīšanai:

  • Māciet bērniem pulksteni. Ja bērns nepazīst pulksteni, jūs varat uzzīmēt modeļus – kad mazais rādītājs būs uz 6 un lielais uz 12, mēs dosimies peldēt. Te nav jāpazīst cipari, pietiek ar to, ka bērns pazīst un spēj salīdzināt attēlus.
  • Mēģiniet vadīt nevis laiku, bet enerģiju. Tas nozīmē saprast sevi, saprast, kad tu spēj izdarīt vairāk, un kad  - mazāk. Atklāti pasaki bērnam un citiem ģimenes locekļiem, kā tu jūties kurā laika posmā. Tas ir īpaši svarīgi tieši pašlaik, kad vēl notiek darbs no mājām.
  • Ja bērni daudz uzdod jautājumus “kas būs pēc tam?, ko mēs darīsim vēlāk”, pievērsiet pietiekamu uzmanību bērna sagatavošanai pārmaiņām. Spontanitāte ir brīnišķīga, bet ne visiem.
  • Ja bērni ir trauksmaini, mājās var palīdzēt pulksteņi ar sekunžu radītajiem – jo mēs redzam, kā laiks iet uz priekšu. Jo trauksmaināki ir jūsu bērni, jo svarīgāk viņiem ir iemācīties laika izjūtu un pazīt pulksteni, citādi viņi var mēģināt paātrināt laiku nepatīkamās situācijās, laužot priekšmetus vai citādi dinamiski uzvedoties, jo tad notikumi sāk ātri risināties.
  • Nenovērte par zemu rutīnas spēku. Rutīna un tradīcijas signalizē, ka dzīvē viss ir drošībā.
  • Seko līdzi savai retorikai. Nelieto “tūlīt”, ja tas nebūs tūlīt, nelietot “pagaidi minūtīti”, ja tā nebūs minūtīte. Ievēro konsekvences – viena stunda ir patiešām viena stunda. Citādi bērni iemācīsies šķību laika relativitāti, un viņam būs grūti sevi disciplinēt visu dzīvi.
  • Uzdod bērnam jautājumu, “kā tu domā, cik ilgi tas mums aizņems laiku?” Un salīdzinām. Tas radīs izpratni, cik ilgi kurš darbiņš aizņem laiku. Šī prasme noderēs visu dzīvi.
  • Ja bērns nespēj saņemties izdarīt savus darbiņus, noderīga būtu saruna, ka laiks sastāv no procesiem, nevis lietām. Ja bērns redz lietu “izdarīt mājas darbu”, viņš var sastingt. Procesi ir saprotamāki. Process ir “atvērt grāmatu”, atvērt burtnīcu, uzrakstīt datumu utt. Un katrs process sastāv no daudziem maziem procesiem, kurus mēs varam skaldīt līdz bezgalībai. Tās būs aizraujošas sarunas, kas mainīs bērnu izpratni par pasauli, un viņi iemācīsies nebaidīties no problēmām, jo redzēs tās sadalāmās vienības.
  •  Mācām bērniem izvēlēties prioritātes. Pajautājiet – mums ir laiks vai nu vecmāmiņas apmeklējumam vai arī peldei. Ko izvēlēties? Kādi plusi un kādi mīnusi ir kurai izvēlei?
  • Ļauj bērnam mācīties no konsekvencēm. Ja bērns ir nokavējis, nemeties uzreiz mierināt ar saldējumu. Būtiskākais jautājums ir “Ko nākamreiz darīt savādāk?”
  • Sēžam ar acīm ciet un skaitām pusminūti, minūti, piecas minūtes. Šī ir lieliska spēle mašīnās un jebkurā citā vietā, kur nepieciešams mierīgs gaidīšanas laiks.
  • Izmantojiet smilšu pulksteņus zobu mazgāšanai, tikšķošos virtuves pulksteņus, lai mērītu atlikušo laiku datorspēlēm, laikam, lai pārslēgtos starp aktivitātēm.
  • Mācieties reverso plānošanu – nosakiet, kur un cikos jums jābūt, un tad kopīgi skaitiet laiku atpakaļ, atzīmējot būtiskākos pieturas punktus līdz sākuma aktivitātei. Maziem bērniem būs grūti izsekot visam līdzi, bet arī jūsu skaļā domāšana ļaus viņiem justies droši un dos kontroles sajūtu pār situāciju. Un jūs redzēsiet – viņi arī būs lieliski atgādinātāji. Ar laiku.
  • Apbalvojiet sevi un savējos par iekļaušanos laikā.
  • Uzinstalējiet aplikācijas – atgādinājumus, kalendārus, modinātājus. Bērni lieliski apgūst ne tikai spēles, bet arī digitālos palīgus un arī labprāt tos izmanto.
  • Trenējiet apzinātību, “šeit un tagad” mirkļus - skatieties uz sveci, vērojiet ugunskuru,  mācieties elpošanas vingrinājumus (jā, elpošanai arī ir tieša saistība ar laika izjūtu), aprakstiet kādu priekšmetu, spēlējiet vārdu spēles, priecājieties par putnu lidojumā, vērojiet mākoņu formas utt. Lai laiku vadītu, tas jāprot arī apstādināt.

Idejas pētniecībai kopā ar bērniem:

Bērnistabā bērniem ir iespējams mācīties pulksteņlaikus spēlēs ar pašpārbaudes metodēm. Ierādiet bērnam!

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Vecāki un bērni
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti