Uzmācīgas domas un kompulsīvi rituālas darbības ir visiem cilvēkiem, tas nav nekas pataloģisks.
Uzmanība šim faktam jāpievērš ir tad, ja tas kļūst traucējoši un rituāli aizņem lielu daļu no dienas laika, domas ir tik uzmācīgas, ka rada nepanesamu trauksmi, izsauc kompulsīvas darbības, skaidro bērnu psihiatrs Ņikita Bezborodovs.
Pēc diagnosticēšanas ārstēšanu sāk ar psiholoģiskām metodēm, pievienojot medikamentozu ārstēšanu smagākos gadījumos.
Kognitīvi biheiviorālā terapeite Gunita Kleinberga akcentē, ka pusaudžiem traucējumi izpaužas kā bailes un arī riebuma sajūta, kas ir iekšējais diskomforts. Ar šo situāciju grūti tikt galā.
Būtiski obsesīvi kompulsīvie traucējumi ir vienam cilvēkam no 100. Daudziem traucējumi ir hroniski, saglabājas ilgāku laiku, cilvēki ar to dzīvo un cieš, pauž Bezborodovs.
50% bērnu traucējumi ir ģenētiski pārmantoti, šos traucējumus var palaist arī ievainojumi, infekcijas slimības. Slimību nosaka arī personības veids, vecāku audzināšanas metodes var provocēt slimību.
Zane Zusta grāmata "Es esmu boss" skaidro, kas ir obsesīvi kompulsīvie traucējumi, kā tie izpaužas bērniem un kā par tiem runāt. Grāmata tapusi, jo autore pati saskārusies ar šiem traucējumiem un bija vēlme vecākiem un bērniem grāmatā skaidri izstāstīt par tiem, jo informācija latviešu valodā bija maz pieejama. Grāmatā ir sagatavotas darba lapas, rādot metodes, kā strādāt ar šiem traucējumiem.
“Ir liels prieks, ka tāda grāmata tapa,” uzsver Ņikita Bezborodovs. Grāmatā, izmantojot metaforas, ir izstāstīts, kas notiek šo traucējumu gadījumā, ļaujot ieraudzīt, ka
domas var nebūt arī patiesas. Tie ir traucējumi, kas padodas ārstēšanai, ir ļoti efektīvas palīdzības metodes.
Obsesīvi kompulsīvo traucējumu izpausmes:
- Viens no biežākiem veidiem – netīrības un inficēšanās iespēju uzmācības, klāt nāk atbilstošas trauksmes. Piemēram, mazgā rokas ļoti ilgi, līdz gūst sajūtu par tīrību.
- Pārbaudīšanas uzmācība. Piemēram – izpilda mājas darbu un neskaitāmas reizes pārraksta un pārbauda.
- Dažāda veida uzmācīgas bailes.
- Kontrasta obsesijas – prātā iešaujas ļoti traumējošas domas, ka var notikt kas slikts, var ievainot, nogalināt.
- Seksuāla rakstura domas, subjektīvi nepieņemamas domas, kuras biedē.
Grāmatas noslēgumā ir alfabēts – uz katru burtu var atrast kādu traucējumu veidu, spektrs ir ļoti dažāds.
Ģimenes loma ir nozīmīga. Novērots, ka vecāki bieži iesaistās bērnu darbību rituālos; to nedrīkst darīt, jo tas problēmu padziļina un paildzina.
Piemēram, bērns mašīnā ierauga zirnekli un bailēs grib kāpt ārā. Ja vecāki no mašīnas izņem zirnekli, tas nepalīdz bērnam izprast savas bailes.
Ieraugot bērna paniku, vecākiem gribas bērnu aizsargāt, situāciju novēršot, bet būtu nepieciešams pamazām pieradināt pie situācijas.
Ir jāmācās trauksmi izturēt, mācīties nomierināties, lai labāk tiktu gala ar satraucošām situācijām. Svarīga ir nebēgšana no situācijas, bet darbošanās.