Tiešsaistes materiāli lasītmācībai
- Spēles, video, audio, darba lapas lasīšanas mācībai
- Pasaku video
- Radioteātris bērniem
- Dažādas klausāmpasakas
- Burtu spēles. Vārdu krājums katram alfabēta burtam
- Saliec vārdus! Vārdi dažādām tēmām
- Kārtošanas spēle. Secība. Cipri. Burti
- Cipari un burti. Izdrukājamas darba lapas
- "ĀBECE" pašiem mazākajiem, izdrukājama vai interaktīvam darbam
- Mācies lasīt! Burti, vārdi, darba lapas, Ābece, spēles
- Ziedu salikteņi - lasīšanai, rakstīšanai, izdrukājamas un interaktīvas spēles
- Māci un mācies!
- Spēļu komplekts lasīšanas veicināšanai
Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes docētāja, logopēde Egija Laganovska novērojusi, ka uz sākumskolu atnāk bērni ar skaņas izrunas traucējumiem, iepriekš šo gadījumu nebija tik daudz. Ja kādu skaņu nesaklausa, ir grūti iemācīties lasīt un rakstīt, tas ietekmē lasītprasmes līmeni. To var mazināt. Ja logopēda pirmsskolā nav vai tikai sešos gados sāk ar bērnu strādāt, to grūti novērst.
Pieci ieteikumi vecākiem mazu bērnu lasītprasmes veicināšanā.
Izglītības zinātnes doktors, Rīgas 6. vidusskolas pedagogs Andris Krieķis pauda, ka tad,
kad atnāk bērns uz skolu, klasē izveidojas aizvien lielāka polaritāte, – ir bērni, kuri lasa tekoši, un tādi, kuri nepazīst visus burtus.
Problēmu skolā risina ar speciālā pedagoga, logopēda un skolotāju palīga atbalstu, lai panāktu, ka lasīt nepratēji līdz oktobrim–novembrim lasītu tekoši.
Pat līdz 5., 6. klasei bērni bieži lasa tehniski, bez lasītā izpratnes. Kamēr nav teksta izpratnes posma, bērnam ir nepatika lasīt, pauda Laganovska.
Pirmkārt, izpratnes kvalitāte ir atkarīga no izvēlētā teksta. Lasītāja izpratne neveidosies pati no sevis, ja bērnam, mazam esot, nebūs veicināta klausītāja dzirdētā izpratne. Ar to jānodarbojas mājās.
Krieķis kā skolotājs skolā grib redzēt pirmklasnieku, kurš prot tekoši lasīt. Martā–aprīlī ir uzplaiksnījums no topošo skolēnu vecāku jautājumiem, lai palīdzētu bērnam iemācīt lasīt. Nepietiks, ja bērns ies pie privātskolotāja divas reizes nedēļā, jātrenējas lasīt ir katru dienu 10–12 minūtes. Parasti vasaras brīvlaikā pēc bērnudārza lasīšanā nepraktizējas un trijos mēnešos prasmes zūd, pauda skolotājs.
Nepieciešama vingrināšanās, jo lasītprasme ir iemācīta prasme.
"Neviens cits šajā pasaulē par bērnu nav atbildīgs, tikai vecāks. Ja lasītmācīšana nebūs prioritāte, tad rezultāts būs tāds, kāds būs," skaidroja Krieķis.
Skolotājs analizē lasīšanas metodes – sākotnēji ir jāiemācās burti, tad jāiemācās lasīt. Viens no variantiem – grāmatu piedāvā vienaudzis. Pieaugušā piedāvātā grāmata bērna izpratnē varētu nebūt tik svarīga. Nepietiek tikai ar to, ka izvēlas grāmatu, kura patīk.
Labi strādā, ja lieli bērni lasa kopā ar mazākiem, tāpat visas tradicionālās un zināmās lietas, kas prasa noteiktību, – jāizstrādā regulāras lasīšanas paradumi. Ar piespiešanu lasīt bērnā var izraisīt lielu nepatiku pret grāmatām.
Ja ir liela nepatika pret lasīšanu, grāmatu var nolikt nost un pāriet pie tehniskas lasīšanas – receptes, ja bērns gatavo, dažādi nosaukumi uz ielas, spēļu tehniskie apraksti. Bērni netiek gala ar lasītprasmes tehniku, jo viņus māca metodiski nepareizi, bieži atrodot pareizo metodi, ātri iemācās.
Seši gadi lasīšanas ierosināšanai jau ir pārāk vēlu, lasīšanu nepieciešams veicināt spēles veidā jau no agrīna vecuma, pauda Laganovska.