Ģimenes studija

Pieaug problēmu saasinājumi sociālā riska ģimenēs

Ģimenes studija

Pankūku brīvdienas un kopīgās pastaigas. Ciemojamies pie Kļaviņu ģimenes Siguldā

Bērna laiks pie datora attālinātas mācīšanās laikā ir kļuvis jēgpilnāks

Jēgpilns un drošs ekrānlaiks bērnam. Speciālistu ieteikumi vecākiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem.

Bērnu viedierīcēs pavadītais laiks šobrīd būtiski pieaug. Lai ierobežotu un padarītu jēgpilnu bērnu ekrānlaiku un pasargātu no ekrānlaika nevēlamajām blaknēm, nepieciešama strukturēta dienas kātība, droša vide internetā, vecāku atbalsts un zināšanas par bērna emocionālo stāvokli un fizisko veselību, raidījumā "Ģimenes studija" skaidro speciālisti.

Drošība internetā un ekrānlaika ilgums

Katra skola atšķirīgi uzdod darbus pie datoriem, daudzās skolās darbus veic bez viedierīces.

Ir liels pluss, ka bērni var izmantot viedierīci mērķiem, kuriem tās paredzētas. Parasti bērni uztver viedierīci kā izklaidi.

Tagad var apzināties, ka ierīce dod iespējas mācībās, saziņā ar pedagogu, atrast informāciju, iesaka "Drošs internets" pārstāve Maija Katkovska.

Ņemot vērā situāciju valstī, šķiet, ka daudzi noteikumi nedarbojas. Ne tikai pieaugušie, bet arī bērni pārkārtojas, visi eksperimentē ar savu ikdienu. Vecās vienošanās daudzos gadījumos nestrādā. “Šobrīd nebūsim pārāk kritiski, ja tiek palielināts ekrānlaiks, jābūt elastīgiem, arī ar bērniem jāpārrunā, kāpēc tā ir,”uzsver biedrības “Esi brīvs” pārstāve Dace Caica.

Mamma Iveta Straume dalās ar savu pieredzi - skolēniem ekrānlaiks mainās, vairāk tagad tiek šis laiks izmantots mācībām.

Problēmas var rasties ģimenēs, kur nebija nekādu robežu un noteikumu vai ekrānlaiks ir bijis līdz šim bērnam vispār liegts.

Klausītājs Jānis rakasta, ka viņa bērni kā no rīta apsēžas pie datora, tā līdz vakaram, tad, kad vecāki atgriežas no darba, atkal sēž kopā ar bērniem un palīdz mācībās.

Maija Katkovska iesaka vecākiem, kuri zina, ka bērni vieni mājās, sazināties ar pedagogu un palūgt vairāk pievērst uzmanību šiem bērniem. Ieteicams katru vakaru vai rītu izveidot dienas plānu, kurā iekļauj fiziskās aktivitātes, maltītes, grāmatu lasīšanu un citas aktivitātes. Tāpat grūti izsekot, vai mācību laiks ir šim nolūkam izmantots mērķtiecīgi.

Dace Caica vērš vecāku uzmanību uz to, ka, ja kādam ir augsts atkarību risks, tas var arī pieaugt tagad, kad bērns pie datora pavada daudz lielāku laiku.

Pamatlietas, ko ievērot vecākiem, ja bērnam dod viedierīci:

  • Būtiski, ka koplietošanas ierīcē bērnam ir savs konts, lai nepiedāvā bērnam nepiemērotu informāciju.
  • Ir iespēja ieslēgt drošo meklēšanu, lai vismaz daļēji filtrētu saturu.
  • ''Youtube'' var ieslēgt ierobežoto režīmu, lai neredzētu to, kas nav piemērots bērnam.
  • Vairāk par drošību internetā var lasīt drossinternets.lv.

Atceroties, ka ši ir īpašs laiks, vecākiem ir jāatslābst un jāatceras, ka bērns ir tikai cilvēks un, iespējams, meklē mierinājumu savā planšetē,

saka Dace Caica.

Bērnam dienas laikā ir jāieplāno viņa prieki - cikos komunicēs ar saviem draugiem, padraiskosies un pajokos, kaut attālināti. “Bērnus nabagus dricēlē no drēbēm laukā, lai dabūtu labus rezultātus,” pauž Dace Caica. Rakstot biedrības “Esi brīvs” FB kontā var saņemt palīdzības konsultāciju.

Dienas kārtība un ritms ir izmainīts, nav skolas darba rutīnas. Situācija ir trauksmaina, apjucis bērns nezina dienas struktūru un nevar tikt ar uzdevumiem galā, pauž ergoterapeite Kristīne Širova.

Centra “Līna” pārstāve Jolanta Ūsiņa uzsver darba vietas iekārtošanas nepieciešamību. Iepriekš nebija nepieciešamība tam pievērst tik daudz uzmanības, jo bērns lielāko dienas daļu mācījās skolā.

Bērna darba vietas iekārtošana un ikdienas rutīna:

  • Svarīgi, lai bērna darba vieta ir pie galda, ne gultā vai uz grīdas, kaut bērns teiks, ka ir ērti.
  • Bērna kājām jābūt stingri balstītām pret grīdu.
  • Nepieciešams krēsls, kur atbalstīt muguru.
  • Planšetdatoru gan var izmantot, bērnam sēžot ar saliektām kājām, atbalstot planšeti uz ceļiem, lai ir veselīgāks kakla izliekums.
  • Jāpievērš uzmanība arī apgaismojumam.
  • Visam stundā nepieciešamajam jābūt rokas stiepiena attālumā – savs lauks ar svarīgāko mācību stundā.
  • Jāskatās, lai ekrāns ir bērna acu augstumā. Svarīgs arī ekrāna lielums un ekrāna spilgtums, lai bērns var labi izsekot no vienas ekrāna malas līdz otrai, lai mazāk nogurst redze.
  • Bērnam arī jāizskaidro un jāakcentē, ka mācību process notiek mājās, ir stundu un atpūtas periodi. Telpu vēdināšanai jāpievērš uzmanība.
Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti