Ģimenes studija

Kā palīdzēt bērnudārzniekiem un skolēniem atsākt skolas gaitas pēc vasaras brīvlaika?

Ģimenes studija

Zemessardzei - 30. Ciemojamies pie aktīviem zemessargiem Aināra un Aivja Šiliņiem

Lasīšana kopā un priekšā lasīšana var veicināt lasītprieku skolas vecuma bērniem

Ieteicamā un obligātā literatūra vasarai jeb kā veicināt skolēnu lasītprieku

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Bērnu lasīšanas ieradumu izveidošanā liela loma ir ģimenei un pedagogiem. Vecākiem iesaka lasīt bērniem priekšā. Bibliotēkas un skolas nodarbojas ar organizēto lasīšanu – piedāvājot ieteicamo vai obligāto literatūru mācību procesam un vasaras brīvlaikam, kā arī Bērnu un vecāku žūrijas izvēlētas grāmatas bibliotēkās, pauž raidījumā “Ģimenes studija”, uzsverot, ka svarīgi ļaut bērnam pašam izvēlēties lasāmo grāmatu.

Vai skolēni joprojām saņem vasarā izlasāmo grāmatu sarakstu? Rīgas Centra humanitārās vidusskolas skolotāja Gita Tamaša-Blekte atbild apstiprinoši – katra mācību gada noslēgumā kopā ar liecībām skolēni saņem grāmatu sarakstu – Bērnu un jauniešu žūrijas ieteiktās grāmatas atbilstīgi katram vecumam, tās iesaka lasīt brīvlaikā.

Tā nav obligātā literatūra. Jebkura grāmata, kura uzrunā, ir laba lasīšanai.

Latvijas Nacionālās bibliotēkas (LNB) Bērnu literatūras centra vadītāja Silvija Tretjakova skaidro, ka bibliotēkas darbinieki visu gadu rūpīgi lasa grāmatas, kas ienākušas LNB Bērnu literatūras centrā. Katrs bibliotekārs iesaka grāmatas, no kopējiem sarakstiem izkristalizējas grāmatu saraksts, ko vēlāk izvērtē profesionāla žūrija, izvēloties sešas grāmatas katrā no četrām vecumgrupām, vecāku žūrija ir piektā vecumgrupa.

Lielvārdes bibliotēkas Bērnu literatūras nodaļas bibliotekāre Ilona Misāne arī apstiprina, ka Lielvārdē vasaras brīvlaikā bērni saņem ieteicamo grāmatu sarakstus, tie ir  dažādi – gan vecāku un bērnu žūrijas ieteikumi, gan jaunākā literatūra vai populārākās grāmatas bērnu vidū.

“Svarīgi ļaut lasīt to, ko skolēni vēlētos, ne uzspiest, lai neapslāpētu bērnu lasītprieku. Obligātais bieži uzliek zīmogu “neinterasanti”,”

uzsver Ilona Misāne.

Tretjakova novērojusi, ka bērni lasa par maz,

“mēs šajā jautājumā esam pārāk toleranti. Jālasa  vairāk, lai gūtu lasīšanas iemaņas”.

Ar lasīšanas daudzumu jāuzmanās, jo, ja mazs bērns saņem milzīgu grāmatu sarakstu vasarai, tas var nebūt lasīšanu veicinoši, domā Ilona Misāne.

Ģimenei un skolotājiem ir liela nozīme bērnu lasīšanas ieradumos. Bērns nelasīs grāmatu, ja neviens ar viņiem kopā nelasīs, skaidro Gita Tamaša-Blekte.

Silvija Tretjakova uzsver, ka kopā lasīšanā liela nozīme ir tēva lomai, lai bērni saprot, ka lasīšana ir arī vīrišķīga nodarbe. Bērnu žūrija ir organizēta lasīšana, sabiedrībā ir neviennozīmīga nostāja pret to, bet šī sistēma labi darbojas visā pasaulē. Pozitīvi, ka grāmatas šajā žūrijā vērtē paši bērni.

Ir novērots, ka skolās pieaug to skolēnu skaits, kam ir lasīšanas grūtības. Galvenais šādās situācijās – nepārspīlēt ar lasīšanas vingināšanos, lai bērnam nerastos riebums pret lasīšanu, uzsver skolotāja.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti