Vai skolēni joprojām saņem vasarā izlasāmo grāmatu sarakstu? Rīgas Centra humanitārās vidusskolas skolotāja Gita Tamaša-Blekte atbild apstiprinoši – katra mācību gada noslēgumā kopā ar liecībām skolēni saņem grāmatu sarakstu – Bērnu un jauniešu žūrijas ieteiktās grāmatas atbilstīgi katram vecumam, tās iesaka lasīt brīvlaikā.
Tā nav obligātā literatūra. Jebkura grāmata, kura uzrunā, ir laba lasīšanai.
Latvijas Nacionālās bibliotēkas (LNB) Bērnu literatūras centra vadītāja Silvija Tretjakova skaidro, ka bibliotēkas darbinieki visu gadu rūpīgi lasa grāmatas, kas ienākušas LNB Bērnu literatūras centrā. Katrs bibliotekārs iesaka grāmatas, no kopējiem sarakstiem izkristalizējas grāmatu saraksts, ko vēlāk izvērtē profesionāla žūrija, izvēloties sešas grāmatas katrā no četrām vecumgrupām, vecāku žūrija ir piektā vecumgrupa.
Lielvārdes bibliotēkas Bērnu literatūras nodaļas bibliotekāre Ilona Misāne arī apstiprina, ka Lielvārdē vasaras brīvlaikā bērni saņem ieteicamo grāmatu sarakstus, tie ir dažādi – gan vecāku un bērnu žūrijas ieteikumi, gan jaunākā literatūra vai populārākās grāmatas bērnu vidū.
“Svarīgi ļaut lasīt to, ko skolēni vēlētos, ne uzspiest, lai neapslāpētu bērnu lasītprieku. Obligātais bieži uzliek zīmogu “neinterasanti”,”
uzsver Ilona Misāne.
Tretjakova novērojusi, ka bērni lasa par maz,
“mēs šajā jautājumā esam pārāk toleranti. Jālasa vairāk, lai gūtu lasīšanas iemaņas”.
Ar lasīšanas daudzumu jāuzmanās, jo, ja mazs bērns saņem milzīgu grāmatu sarakstu vasarai, tas var nebūt lasīšanu veicinoši, domā Ilona Misāne.
Ģimenei un skolotājiem ir liela nozīme bērnu lasīšanas ieradumos. Bērns nelasīs grāmatu, ja neviens ar viņiem kopā nelasīs, skaidro Gita Tamaša-Blekte.
Silvija Tretjakova uzsver, ka kopā lasīšanā liela nozīme ir tēva lomai, lai bērni saprot, ka lasīšana ir arī vīrišķīga nodarbe. Bērnu žūrija ir organizēta lasīšana, sabiedrībā ir neviennozīmīga nostāja pret to, bet šī sistēma labi darbojas visā pasaulē. Pozitīvi, ka grāmatas šajā žūrijā vērtē paši bērni.
Ir novērots, ka skolās pieaug to skolēnu skaits, kam ir lasīšanas grūtības. Galvenais šādās situācijās – nepārspīlēt ar lasīšanas vingināšanos, lai bērnam nerastos riebums pret lasīšanu, uzsver skolotāja.