Idejas vecākiem bērna dienas plānošanai un rotaļām jeb īsais kurss «Kā kļūt par bērnudārza audzinātāju»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 4 gadiem un 8 mēnešiem.

Laikā, kad vecāki kopā ar bērnu atrodas mājās un vecāki ne tikai pieskata bērnu, bet arī strādā attālināti, nepieciešama ļoti skaidri saprotama un stingra dienas strukturēšana gan darbam, gan bērna pieskatīšanai. Saprotami noteikumi un savlaicīgi sagatavoti materiāli palīdzēs dienu pavadīt kvalitatīvāk.

Īsumā:

  • Izveido bērna pieskatīšanas grafiku.
  • Uzrunā vecvecākus, radus, mājas kaimiņus vai tuvāk dzīvojošus draugus, paziņas, kas var iesaistīties bērna pieskatīšanā, (protams, atbildīgi izvērtējot situāciju).
  • Izveido stingru bērna dienas struktūru, tam pakārto darba režīmu. Režīms palīdz bērnam nenogurt.
  • Sagatavo bērnam spēles un materiālus aktivitāšu maiņai, jo darba satura maiņa palīdz bērnam noturēt uzmanību un nenogurt.

Vecāki mēdz bērniem teikt, ka vecāki no rīta iet uz savu darbiņu, bet bērni uz savu – bērnudārzu; tagad daudzas ģimenes paliek mājās un gan vecāki, gan bērni ir aizņemti darbos. Tikai atšķirība ir tā, ka vecāki ir ne tikai darbinieki savā darba vietā, bet vienlaikus arī strādā par bērnudārza audzinātājiem, pieskatot bērnu/s.

Latvijas Autisma apvienības priekšsēdētāja, “Uzvediba.lv” vadītāja Līga Bērziņa sarunā ar Latvijas Radio skaidro, ka bieži vecāki uzdod jautājumu –

kā bērnudārzā audzinātāja spēj pieskatīt veselu mazuļu grupiņu, bet mājās visa ģimene netiek galā ar vienu ķiparu.

Atbilde ir vienkārša – bērnudārzā bērnu disciplinēt palīdz strukturēta dienas kārtība, disciplīnas noteikumi ar skaidri saprotamām konsekvencēm.

Noteikumi un sistēma ir bērnam ļoti palīdzoši uzmanības noturēšanā un uzvedības normu ievērošanā. Bērnudārzā bērnam ir skaidrs, kā viena aktivitāte sekos citai, to vajadzētu ieviest arī mājās, izskaidrot bērnam.

Situācija ir neierasta gan vecākiem, gan bērniem, ir jāmaina ierastais ritms, tas vairs nav tāds, kā parasti brīvdienās vai brīvlaikā. Bērnam noteikti ir grūti saprast, kāpēc tagad dienas ritms ir citāds. Tas tāds ir/būs ilgstoši.

Apjautājām vairākas ģimenes ar maziem bērniem, kurās organizē darbu no mājām un darba vietas, apvienojot ar bērnu pieskatīšanu. Aigas un Jurģa ģimenē ir veicies, jo abi vecāki daļu laika var strādāt no mājām, bet viņi bija spiesti arī veikt dažas izmaiņas, piemēram, uzrunāt kaimiņieni, kura dažreiz izlīdz viņiem, dažreiz viņi pieskata kaimiņienes bērnu.

Aigas un Jurģa stāsts

Rīdzinieku Aigas un Jurģa ģimenē aug divgadnieks, kurš līdz ārkārtas situācijai apmeklēja bērnudārzu, abi vecāki strādā. Iepriekš nekad nebija problēmu ar bērna pieskatīšanu, jo palīdz arī vecvecāki, tagad ir situācija, kad ar ierastajiem palīgiem nepietiek.

Infekcijas sākuma perodā bērnudārzā aicināja bērnus izņemt no dārziņa, ja tas iespējams. Vecāki to arī darīja, jo mazais bieži slimo un vecāki nevēlas riskēt ar jaunām saslimšanām.

Aiga var strādāt attālināti, tomēr ir situācijas, kad kas steidzams darāms darbavietā. Jurģim darba devējs ļauj dienu strādāt attālināti, dienu jābūt darba vietā, bet grafiks nav stingri noteikts, izmaiņas tajā notiek bieži.

Situācija ir laba, jo viens no vecākiem vienmēr var būt ar bērnu, bet arī tad ir gadījumi, kad nepieciešams puikam pieskatītājs, tad izlīdz Aigas mamma, kura gan strādā, bet var izbrīvēt dažreiz stundas pie mazbērna. Jurģa vecāki dzīvo Jūrmalā, bet viņiem nav auto, ar sabiedrisko transportu pie bērna braukt neriskē.

Aigas un Jurģa ģimenes risinājums:

  • Sadala dienas, kad viens no vecākiem ir pie dēla.
  • Ja abi vecāki nevar pieskatīt – nākamais rezerves variants ir Aigas mamma.
  • Ir gadījies, ka Jurģis darbā, Aigai jābrauc uz biroju, bet mamma nevar, tad izlīdz kaimiņiene, kurai ir divi bērni. Jāpiebilst, ka iepriekš abas ģimenes nebija labi pazīstamas, vien kāpnēs sasveicinājās, bet Aiga kaimiņieni uzrunāja un tagad izlīdz viena otrai.
  • Puika ir pieradis, ka visa uzmanība ir viņam, tagad jāmācās dzīvot citādi, lai varētu strādāt pie datora vai runāt pa telefonu, kas nepeiciešams darbam.

Ieteikumi vecākiem darbam ar bērnu, lai veiksmīgāk spētu strādāt no mājām:

Izveidot dienas režīmu. Celšanās, brokastis, tad spēļu (spēles, audio, video, zīmēšana, grāmatas, tad vecāki var pastrādāt), tad pastaiga ārā (vecāki var pastrādāt), pusdienošana, diendusa (vecāki var pastrādāt), launags, spēļu laiks (vecāki var pastrādāt).

Ilgāka laika posma plānošanai varat izmantot izprintējamo Bērnistabas kalendāru.

Dokumenti

Bērnistabas kalendārs 2020

Lejuplādēt

2.69 MB

 

 

 

 

Nedot bērnam vienlaicīgi daudz mantu. Iepriekšējā vakarā saliek un koridora skapī (vai kur citur, kur bērns nevar piekļūt un redzēt), noliek bērna mantas un grāmatas kastītēs un maisiņos, lai viss nesabirst kopā. Dienas laikā pieaugušie kā burvju mākslinieki izvelk no skapja atkal jaunu lietu; kad rotaļas ar iepriekšējo mantu vai spēli jau ir apnikušas, iepriekšējo noliek nost, raugoties, lai bērnam vienlaicīgi nav pieejams ļoti daudz mantu.

Īpašas spēles. Starp mantām īpaši labi un galvenais – ilgstoši – uzmanību piesaista dažādi darbi roku sīkai muskulatūrai – uz aukliņām veramas figūras, koka puzles, kluči, var no trauka likt pupiņas citā traukā ar pinceti, likt pupiņas pudelē ar šauru kaklu, šķirot pogas, pupiņas vai citus sīkus priekšmetus pēc krāsas vai formas. Te var izmantot spēļu kauliņus vai spēļu piederumus, ar kuriem bērns pieradis spēlēties citādi. Spēles maiņa bērnu aizraus. Kad bērnam apnicis spēlēties ar vienu rotaļlietu, to noliek un dod citu spēli, neatstāj abas.

Ekrānlaiks. Nepieciešama vienošanās – cik ilgi skatīties (tam labi noder pulkstenis vai mazākiem bērniem labi saprotams smilšu pulkstenis). Vienojas skatīties vienu vai divas animācijas filmas, šo norunu nepārkāpj ne ar kādām atrunām, vairāk mazajam neļauj skatīties.

Klausāmlaiki. Ir audio ierakstu un dziesmu klausīšanās laiki. Ja mājās piejama grāmata, kuras teksts ir ierakstīts audioierakstā, tad var šo grāmatu bērnam iedot. Tie, kuri jau prot lasīt, var sekot līdzi, tie, kuri neprot lasīt, var sekot līdzi ilustrācijām vai lasīt līdzi bez izpratnes, kas maziem bērniem ir neatņemama sastāvdaļa ceļā uz lasīšanu ar izpratni.

Zīmēšana. Uz papīra izprintētu materiālu krāsošana un virtuālā zīmēšana. Bērnam dod tikai zīmuli vai krāsu zīmuli, citas krāsas var radīt grūti satīrāmus traipus ārpus krāsojamās lapas.

Aplikāciju veidošana. Nepieciešamas šķēres, papīrs, līme. Var izmantot izprintējamus materiālus, kuru zīmējumus bērns papildina ar krāsainiem papīra gabaliņiem, kurus saplēš vai sagriež mazos gabaliņos.

Darboties kopā ar bērnu. Visi iepriekš minētie piedāvājumi ļauj cerēt, ka bērns kādu brīdi strādās patstāvīgi, bet tas, protams, nebūs ilgstoši un nemaz jau nav ko cerēt, ka tā būs visu dienu un vecāki varēs mierīgi strādāt. Jums noteikti ir pašu iemīļotas spēles, izmantojiet idejas darbam kopā ar bērniem.

Jaunas idejas eksperimentiem, interesantu lietu darināšanai, pētniecībai, izziņai varat atrast Bērnistaba.lsm.lv.

Virtuālās spēles. Izklaidei, zināšanu stiprināšanai, sociālo norišu izpratnei, virtuālās spēles ir ieteicamas, tikai iepriekš norunājot, cik ilgs būs spēļu laiks.

Ģimenes dienasgrāmata. Pie sienas bērnam sasniedzamā augstumā piestipriniet vairākus metrus garu papīra loksni – labi noder tapetes. Katru dienu katrs no ģimenes ieraksta, uzzīmē, uzlīmē ko, kas raksturo dienā piedzīvoto. Neaizmirstiet par datumu un dienu rakstīšanu, to bērni labi var izdarīt. Te arī katru dienu varat ierakstīt laika vērojumus.

Dariet citādi, nekā ierasts! Idejas laikam kopā ar bērnu dabā vai mājās varat meklēt šeit.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti