Ģimenes studija

Visi var zīmēt. Jautājums, ko saprotam ar vārdiem "labi zīmēt"

Ģimenes studija

Mājas aptieciņas saturs pavasarī un vasarā, ja ģimenē ir bērni

Mācību sasniegumu reitingi: tie vairāk šķiro skolēnus, ne motivē mācīties

Eksperti: Mācību sasniegumu salīdzināšana nemotivē skolēnus mācīties labāk

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Mācību gada noslēgumā pieaug gan skolēnu, gan viņu vecāku interese par mācību darba novērtējumu, arī reitingiem vai jebkādiem citām skolēnu zināšanu salīdzināšanas formām. Platformā “e-klase” ir pieejami skolēnu darbu novērtējuma anonīmi reitingi. Eksperti uzsver, ka rezultātu salīdzināšana nav motivējoša skolēniem – ne tiem, kuri ir reitingu augšgalā, ne tiem, kuru zināšanas nav tik labas.

Platformas “e-klase” vadītājs Jānis Kaģis pauž, ka platformā netiek atklāti bērnu personas dati, analītika ir anonīma. Maksas ģimeņu abonomentu komplektu izmanto apmēram 50% no lietotājiem – starp 60–70 tūkstoš lietotāju.

Nav neviena pierādījuma, ka reitingi palielinātu interesi par mācīšanos, bet ir pierādījumi tam, ka šādā sistēmā bērni tiek sašķiroti – uzvarētājos un zaudētājos, pauž Rīgas pilsētas sākumskolas direktore Solvita Lazdiņa. “Pētnieki saka, ka šādi formējas bērna identitāte, kuru ir grūti mainīt. Tas ietekmē tālāku mācīšanos. Bērni zaudē interesi mācīties, zaudē arī ticību savām spējām. Mainās arī mācīšanās motivācija – mācās, lai saglabātu vietu rangā. Ir pierādījumi, ka ranga augšgalā esošie bērni nebūs motivēti vairāk, tikai tik, lai paliktu reitinga augšgalā.”

Ir uzsāktas nozīmīgas pārmaiņas izglītībā, to veiksmīgai norisei ir sabiedrības pieeja vērtēšanai darba un mācību apstākļos. Daudz vērtē to, kas nav primārais mērķis, vērtēšanai jābūt atbalstam, ko skolotājs sniedz skolēnam un skolēni savstarpēji atbalsta viens otru, situāciju ar vērtēšanu skaidro projekta "Skola 2030" vecākais eksperts, Vērtēšanas satura izstrādes vadītājs, Rīgas 72. vidusskolas ķīmijas skolotājs Pāvels Pestovs.

Piemēram – kā vērtēt mākslas un sporta priekšmetus, kā iemācīt šajos priekšmetos nodefinēto saturu?  "Asimetriska domāšana ir redzama," ar šo piemēru norāda Pestovs. Vērtēšana ir atgriezeniska saite un otrs, svarīgi saprast – kāda veida atgriezeniskā saite iemācīs labāk mācīties?

Platformas “e-klase” analītiskā daļa radusies vēsturisku apstākļu dēļ – pēc iepriekšējās vērtēšanas sistēmas. Bija tradīcija, kā esošie vecāki mācījās skolā, un tagad to reducē uz saviem bērniem. “Mēs labprāt pārietu uz citiem analītiskiem rīkiem,” pauž Jānis Kaģis, pieminot, ka noteikti būs nepieciešams izskaidrojošs darbs vecākiem.

“Skola 2030” ir VISC projekts, viens no praktiskiem atbalsta veidiem ir atbalsts skolotājam ar vērtēšanas praksēm un metodisko līdzekli, ir izveidots digitāls kurss, kuru var apgūt katrs skolotājs. Sākot ar rudeni būs arī pieejami profesionālās pilnveides kursi, kur būs modulis par vērtēšanu, tomēr nav kāda metodika, kura noderētu "e-klasei". "Skola 2030" mērķaudotorija ir skolotāji, bet ir ieinteresēti sadarbībai, lai pāreja vecākiem, skolēniem, skolotājiem notiktu vienkāršāk un ātrāk, bet nav uzdevuma izstrādāt "e-klasei" vērtēšanas metodiku, situāciju raksturo Pāvels Pestovs.

Vecāki ir satraukti par datu aizsardzību platformā “e-klase”. Jānis Kaģis pauž, ka ir regulējošās normas – datu aizsardzības vispārējā regula, tā ir saistoša visiem, arī platformai "e-klase". Lai pierādītu atbilstību drošības prasībām, “e-klase” strādā atbilstoši starptautiskam standartam.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti