Ģimenes studija

Jauniešu vērtības un jaunatnes organizāciju loma mūsdienu Latvijas sabiedrībā

Ģimenes studija

Latvijā skolēnu lasītprasmes aug. Tai ir būtiska nozīme izglītības ieguvē

“Pie galda” - Irma Kalniņa iepazīstina bērnus ar galda kultūras pamatprincipiem

Cieņa pret ēdienu un uzvedība pie galda. Kā to iemācīt bērnam?

Mūsu kultūrā māca, ka jābūt pateicīgiem par ēdienu. Ja maizīte nokrīt zemē, tad to paceļ un nobučo, tā izpaužot cieņu pret ēdienu. Cieņa pret ēdienu ir viens no uzvedības pamatprincipiem, kuros ietver uzvedības kultūru, ģērbšanās kultūru, attieksmi pret ēdienu un veidu, kā to ievēro un māca bērniem ģimenē.

Klajā nākusi etiķetes speciālistes Irmas Kalniņas grāmata bērniem “Pie galda”, kas draudzīgā un interesantā veidā iepazīstina bērnus ar etiķetes pirmsākumiem un galda kultūras pamatprincipiem. Šajā grāmatā minēts, ka katrs cilvēks 1095 reizes gadā ietur maltīti. Kādas ir uzvedības prasības šajās 1095 ēšanas reizēs? Kā ģimenē bērnus mācīt labi uzvesties pie galda - saruna Latvijas Radio raidījumā “Ģimenes studija”.

Etiķetes eksperte Irma Kalniņa saka, ka laba uzvedība ir zināt, cik tālu iet, lai neaizietu par tālu.

Speciālisti uzskata, ka uzvedība pie galda bērniem jāmāca jau no mazotnes, pavisam mazus bērnus ar īpašajiem bērnu krēsliņiem vajag sēdināt pie kopēja pusdienu galda, lai bērns var vērot un atdarināt pieaugušo rīcību, uzvedību.

Tavam bērnam patiks!

Mīļie vecāki!

Bērnistaba ir droša un radoša vide zinātkāriem bērnam.

Interesanti un attīstoši uzdevumi, spēles, filmas, eksperimenti, zīmēšana, vakara pasaciņa un daudz kā cita.

Te ir arī tavas bērnības vakara pasaciņas! Klausies kopā ar bērnu!

Ieved savu bērnu Bērnistabā!

Etiķetes speciāliste Irma Kalniņa uzsver, ka vecākiem jāskatās ne tikai uz ēdienu, bet maltīti kā kopā būšanu ģimenē. Ja katrs ģimenē regulāri paņem šķīvi un dodas uz savu istabu, lai vakariņotu dīvānā pie televizora vai pie datora, tas nav pieņemami.

Maltīte ir bauda, kopā būšana un attieksme pret ēdienu un citam pret citu.

Psihoterapeite Ināra Vārpa aicina bērnus iesaistīt gatavošanas procesā, tā audzinot bērnā cieņu pret ēdienu; ja bērns pats piedalījies gatavošanas procesā un saņem atzinību kā ēdiena gatavotājs, arī mācīsies citādu attieksmi pret ēdienu.

Pusdienot pie galda vai katram savā istabā?

Ēšana pie datora un guļamistabā ir tēma par robežām. No mazām dienām ir svarīgi bērnam skaidrot, kas ir būt adekvātam. “Ja esi slims, ir pieļaujami, ka ēd gultā; ja ir viesības mājās, ieradušies viesi, ir citi pieņēmumi; ja ir bērnu ballīte, ir pavisam citi uzstādījumi. Vecākiem ar bērniem ir jārunā par uzvedības modeļiem dažādās situācijās. Vecāki ir gan skaidrotāji, gan labais piemērs bērniem.

Bērnam ir jāskaidro uzvedība pie galda, teātrī, kino un citās sabiedriskās vietās. Bērnam jāmāca ievērot robežas,” skaidro Ināra Vārpa.

Ģimenē ir jāatrod laiks kopā ieturēt vienu maltīti dienā. Tas ir stāsts par attiecībām, ne par ēšanu.

Vai pie galda drīkst runāt?

Skolā, bērnudārzā ir noteikumi, ka nedrīkst sarunāties vai drīkst sarunāties čukstus. Bērnu ir daudz un attiecībā uz runāšanu ir citi noteikumi, lai nesāktos liels troksnis.

Savukārt mājās kopēja maltīte ir kopā būšanas process, kurā ir vieta arī sarunām. Maltīte ir labs kopā būšanas laiks, un sarunai tajā ir vieta; šajās sarunās bērns var mācīties, ka viņa viedoklī ieklausās, viņu uzklausa, bērns var uzdot jautājumus un saņemt atbildes. Bērns var mācīties prasmi sarunāties un klausīties. Irma Kalniņa atceras, ka viņai bērnībā dažreiz bija pēc tēva lūguma jāsagatavo runa vai sarunas tēma visiem, kuri pusdieno kopā, tai skaitā ciemiņiem.

Ģimenē, skolā, bērnudārzā ir atšķirīgi noteikumi attiecībā uz ēšanas laiku.

Saistītie raksti
0 komentāri
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālajiem profiliem
Vecāki un bērni
Dzīve & Stils
Jaunākie
Populārākie
Interesanti