Bērnu seksuālā audzināšana citviet pasaulē. Libānas pieredze

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Saruna ar bērnu par seksualitāti vecākiem un sabiedrībai var būt mulsinoša, jo to pavada dažādi audzināšanas aizspriedumi un pieņēmumi, tradīcijas, reliģisku un filozofisku uzskatu ietekme un citi aspekti. Libānas pieredze to apliecina - lielākajai daļai skolu ir akadēmiska programma par seksuālo izglītību, bet sabiedrības uzskats par seksuālās audzināšanas nepieciešamību, saturu un mācīšanas veidu dalās.

Lidija Lieģis ir ārzemēs dzimusi latviete, kas pašreiz dzīvo Libānā. Šajā sērijā viņa veica pētījumu par bērnu seksuālo audzināšanu Libānā. Piedāvājam sarunu ar klīnisko psiholoģi un bērnudārza dibinātāju Dīmu Tabaru.

Jau rakstījām par vecāku atbildību bērnu seksuālajā audzināšanā, par vecāku bērnībā iegūtās pieredzes nozīmi sarunā ar bērnu. Visus rakstus meklēt tēmā "Seksuālā audzināšana".

Kā ar bērnu runāt par intīmiem jautājumiem

Portāla “Lsm.lv” sadaļā vecākiem un bērniem publicējam padomrakstu sēriju - vecākiem ar bērniem runāt par ķermeni, intīmiem jautājumiem, seksualitāti.

 

Kaut arī Libāna ir viena no liberālākajām valstīm Tuvajos Austrumos, reliģijai joprojām ir liela nozīme sabiedrībā, tas piesaista konservatīvu pieeju seksuālajai izglītībai. Valstij ir 18 reliģijas, kuras ir proporcionāli pārstāvētas valdībā. Pašlaik lielākajai daļai skolu ir akadēmiska programma par seksuālo izglītību, sākot ar 5. klasi (11 gadu vecumā). Pamatā ir bioloģijas nodarbības, kas attiecas uz izpratni, reprodukciju, pubertāti, ķermeņa izmaiņām un dzimumu atšķirībām, bet vēlāk programmā ietvertas arī tādas lietas kā seksuāli transmisīvās slimības.

Viss tiek mācīts zinātnes un bioloģijas ietvaros, un tajā nav minēti tādi ar seksualitāti saistīti vārdi kā vēlme, prieks vai sekss.

Tādējādi nav valsts seksuālās izglītības politikas, kas aptvertu visas Libānas skolas. Katra skola šo jautājumu risina savā veidā, un tas lielā mērā ir atkarīgs no skolas, skolas konteksta un sabiedrības daļas. Protams, reliģiskākos un konservatīvākos rajonos bērniem un pusaudžiem tiek sniegts mazāk informācijas, jo sabiedrība baidās, ka viņi centīsies darīt to, par ko viņi tiek mācīti.

Pat ja skolās ir akadēmiska programma, cilvēki joprojām ir kautrīgi runāt par seksuālo izglītību Libānā.

Programma neietver visas tēmas un tās nemāca pietiekami dziļi. Nav programmas, kurai seko visas skolas, vai viens vienīgs veids, kas tiek izmantots, lai izplatītu informāciju. Dažas skolas brīvprātīgi pievienojās bērna drošības izglītības programmai ,,Kidproof’’, kas dibināta Kanādā. Programma koncentrējas uz bērnu drošību dažādās jomās, tostarp iebiedēšanu, drošību internetā, attiecībām, narkotikām, alkoholu un citām.

Es jautāju Dīmai: “Kāda ir seksuālās izglītības trūkuma iespējamā ietekme?” Viņa stāsta LSM.lv: "Ja trūkst informācijas, bērns vai pusaudzis ies un meklēs pats par sevi, prasīdams draugiem un paziņām, un, iespējams, ka saņems nepareizu informāciju vai informāciju, kas nav pielāgota viņa vecumam (tostarp pornogrāfiju). Viņš, iespējams, nezinās, ko darīt ar visu šo informāciju un visām saistītajām sajūtām, un tas var radīt trauksmi un agresiju."

Ar šo informācijas trūkumu var tikt modinātas bērna vēlmes, tam var sekot vainas sajūta, ka viņam ir šādas vēlmes. Mēs tomēr nevaram aizmirst, ka dažos gadījumos var tikt sniegta agrīna informācija, kam bērns nav gatavs, vai informācija tiek sniegta nepareizi (kā, piemēram, personas erotiski pieskārieni, mainot gadu vecam bērnam autiņus, vai pieaugušais, kas bez iemesla pieskaras bērnam, vai pieaugušais, kas skatās pornogrāfiju kopā ar septiņus gadu vecu bērnu)."

Dīma ir redzējusi hiperseksualizācijas gadījumus, jo  bērnam vēl nav spējas integrēt un izprast saņemto informāciju. Tam var sekot, piemēram, trauksme, pārmērīga masturbācija, publiska masturbācija. Cits piemērs un otra galējība ir dziļš nezināšanas gadījums, kad 11 gadus veca meitene ieradās pie Dīmas - meitene bija sākusi asiņot, domāja, ka mirst, viņa nezināja, kas ir menstruācija.”

Pašlaik liela daļa bērnu seksuālās izglītības nāk no vecākiem. Bet informācijas apjoms būs atkarīgs no vecāku pašu audzināšanas, viņu mentalitātes un viņu paaudzes mantojuma un pieredzes. Runājot ar vecākiem, ir skaidrs, ka daudzi vecāki māca saviem bērniem, ka viņu ķermenis ir privāts, tāpēc viņi necieš no iebiedēšanas, it īpaši, kad viņi dodas uz skolu.

Mācīt bērnus par reprodukciju ir nedaudz grūtāk. Tas ir atkarīgs no tā, cik atvērti un brīvi paši vecāki var runāt par šo tēmu,  kā viņiem pašiem tika mācīta seksualitāte.

Es jautāju Dīmai par to, kā vislabāk runāt ar bērniem par viņu ķermeņiem, par nepieskaršanos citu cilvēku ķermeņiem, kā atbildēt uz jautājumu "no kurienes rodas bērni?" un uz citiem jautājumiem, kas bērniem var rasties. Viņas padoms ir vienkāršs: "Vienmēr sakiet patiesību un pielāgojiet savu atbildi bērna vecumam. Ir vienkārši nepieciešams klausīties savā bērnā.

Ja bērns uzdod jautājumus, tad tas nav pārāk agri vai neatbilstošs. Ja prasa, tas nozīmē, ka viņi ir gatavi atbildei."

Viņa iesaka bērniem dot vecumam atbilstošu atbildi, nevis sajaukt pieaugušo pasauli ar bērnu pasauli. "Jūs noteikti varat izmantot pareizos vārdus (piemēram, dzimumloceklis, maksts, tāpat kā jebkura cita ķermeņa daļa), bet pareizajā kontekstā, kas nav pārāk seksualizēts ar pārāk daudz nepiemērotu informāciju. Galu galā - pieaugot bērni saņems sīkāku informāciju.

Informācija, ko sniedzat trīs gadus vecam bērnam, nav tāda pati, kā informācija, kuru dodat piecus vai septiņus gadus vecam bērnam, vai 13 gadu vecam pusaudzim."

Dīmas novēlējums ir šāds: "Vienmēr iesaistiet mīlestību - sniedziet informāciju bērniem pēc iespējas dabīgākā veidā un kontekstā, kas ietver mīlestību. Tādējādi viņi iemācīsies ievērot savas ķermeņa funkcijas. Tādā veidā viņi dabiski iemācīsies sargāt ķermeni."

Dīma uzskata, ka tas ir labākais veids, kā novērst citus no iebiedēšanas vai neatbilstošiem pieskārieniem.

Rakstu sērija - palīgs vecākiem, atbildot bērniem uz jautājumiem par ķermeni, intīmiem jautājumiem un seksualitāti, - turpināsies.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti