Bērnu mācīšanās problēmas un tiešsaistes riski. Speciālistu ieteikumi vecākiem

Attālināto mācību laikā vecākiem un bērniem rodas daudz neskaidrību mācību jomā un sadarbībā ar skolu, speciālisti aicina sazināties ar skolotājiem un izmantot palīdzības un atbalsta iespējas, kādas sniedz skola un citas institūcijas. Palielinoties bērnu ekrānlaikam, aktualizējas interneta drošības jautājumi. Par šīm aktualitātēm, speciālisti sniedza padomus vecākiem Valsts bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas (VBTAI) rīkotajā tiešsaistes translācijā.

Attālinātās mācības un kontakts ar skolu

Izglītības kvalitātes valsts dienesta Licencēšanas un reģistru departamenta direktora vietnieks Ivans Jānis Mihailovs, runājot par skolēnu, skolotāju un vecāku sadarbību ārkārtējās situācijas laikā, uzsver nepieciešamību nezaudēt kontaktu ar skolu, noskaidrot neskaidros jautājumus un mācīšanās problēmas.

Šajā laikā, kad daudzās skolās ir mainījies nodarbību saraksts, ir arī apvienotas stundas. 1. un 2. klases skolēniem ir nepieciešams vecāku atbalsts, aicina vecākus sazināties ar pedagogiem, lai uzlabotu darba kvalitāti un novērstu kļūmes un nepilnības. Pedagogiem ir jāzina, kādas ir iespējas bērniem attālinātās mācīšanās laikā. Īpaši aicina vecākus padomāt par bērnu darba vidi.

Attālinātas mācīšanās režīmā ir iespējams sazināties ar skolu psihologiem un sociālajiem darbiniekiem, konsultācijas var saņemt gan vecāki, gan bērni.

Viena no attālinātas mācīšanās īpatnībās ir nepieciešamība uzdot jautājumus. „Pieredze liecina, ka savlaicīgi uzdots jautājums var palīdzēt savlaicīgi izprast situāciju,” pauž Ivans Jānis Mihailovs.

Vecākiem ir iespējams noskaidrot, kā skolā plāno mācību procesu, ja bērnam kādu laiku nav iespējams piedalīties mācību procesā, lai neciestu mācību kvalitāte.

 

Projekts “PuMPuRS” atbalsta iespējas

Skolēnu atbalsta projekts “PuMPuRS” turpina darbu ārkārtējās situācijas laikā, skaidro projekta “PuMPuRS” sabiedrisko attiecību speciāliste Liene Bērziņa.

Atbalsts priekšlaicīgas mācīšanās pārtraukšanas riska mazināšanai turpinās. Šajā mācību semestrī janvārī un februārī bija sagatavoti mācību plāni 11 000 skolēnu atbalstam. Tas liecina, ka šobrīd arī noteikti ir jaunieši, kuriem nepieciešams atbalsts. Ir dots atbalsts ēdināšanai, transportam, naktsmītnēm profesionālās izglītības audzēkņiem.

Projektā  šobrīd var saņemt attālinātu psiholoģisko un konsultatīvo atbalstu.

Mācību priekšmetu konsultācijas turpinās, ir iespēja veidot arī jaunus plānus, ja tiek identificēti mācību pārtraukšanas riski.

Projekts “PuMPuRS”  piedāvā supervīzijas skolotājiem, aicina interesēties izglītības iestādē, skolas vadība var pieteikt izglītības iestādes skolotāju komandu.

 

Kas par drošību internetā jāzina vecākiem

Attālinātu mācību laikā palielinās ne tikai skolēnu ekrānlaiks, bet arī aktualizējas interneta drošības jautājumi. Latvijas Drošāka interneta centra (www.drosinternets.lv) vadītāja Maija Katkovska, runājot par drošību internetā, par to, kas par drošību internetā jāzina vecākiem, uzsver lielo nozīmi, kāda ir vecāku zināšanām par interneta drošību un uzticēšanās pilnām  attiecībām ar bērnu.

Drošāka interneta centrā pamanīts, ka vecākus šobrīd ļoti interesē bērnu drošība internetā, jo ekrānlaiks ir palielināts.

Drošības ieteikumi:

Galvenais risks – bērniem nepiemērots vai pat kaitīgs saturs.

  • Ieteikums uz koplietošanas ierīcēm izveidot bērnam pašam savu kontu, jo internets darbojas pēc algoritma – piedāvā to, kas iepriekš meklēts.
  • Bērna telefonā norādīt bērna īsto vecumu.
  • Meklētājprogrammā ieslēgt „Droša meklēšana”.
  •  „Youtube„ ieslēgt „ierobežots režīms”.
  • Ar ''Google'' konta iestatījumu palīdzību ir iespējams atslēgt nevēlamas reklāmas.

Risks kļūt par krāpšanas vai varmākas upuri.

  • Pirms noticēt sūtītai informācijai, to pārbaudīt un salīdzināt ar citiem informācijas avotiem.
  • Nepieciešams pārbaudīt faktus, mēģināt sazināties ar informācijas sniedzējiem.
  • Viens no riskiem ir nekritiska savas personīgās dzīves izlikšana internetā. Bērni vēlas būt populāri un lepojas ar lielu sociālo tīklu sekotāju skaitu, bieži tos nepazīstot.
  • Ir vērts padomāt, vai mobilajās ierīcēs jābūt nepārtraukti ieslēgtai brīvai interneta piekļuvei un atrašanās vietai.
  • Jāpārskata sociālo tīklu lietošanas iestatījumi, tāpat vecākiem jāvērš uzmanību uz noteikumiem, no kāda vecuma drīkst izmantot sociālos tīklus. mānoties ar vecumu, bērnam kļūst pieejams vecumam nepiemērots saturs.

Vecākiem ir jāiedrošina bērni runāt un stāstīt par situācijām, kad bērnam ir problēmas ar neapdomīgu interneta satura izmantošanu un nokļūšanu bīstamā situācijā.

Vienmēr jāatceras, ka runāt par šādu situāciju ir liela bērna uzdrīkstēšanās, tāpēc nevajadzētu  bērnu vainot, citādi bērni līdzīgā situācijā ar savām problēmām paliks vieni un nelūgs palīdzību, kad saskāries ar pazemojošu saturu.

www.drosinternets.lv jaunums – drošība, strādājot "ZOOM" un "Microsoft tems” platformās.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vecāki un bērni
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti