Ģimenes studija

Vasaras vitamīnu deva bērnu punčos: dārzeņu porcijām jābūt vairāk nekā augļiem

Ģimenes studija

Kā sports var palīdzēt stiprināt ģimenes saites?

Drošs mazuļa ceļš automašīnā

Bērna droša pārvadāšana automašīnās – kas jāņem vērā un ko darīt nedrīkst

Satiksmes noteikumi ir minimums, kas jāizpilda, lai bērns automašīnā būtu drošībā. Svarīgi zīdaiņus nepārvadāt kulbā, bet speciālā autosēdeklītī, kas vērsts pretēji braukšanas virzienam. Jābūt piesprādzētam gan autosēdeklītim pie mašīnas, gan bērnam sēdeklītī. Sēdeklīti arī nedrīkst koriģēt – jo tas ir stāvāks, jo drošāks, Latvijas Radio raidījumā "Ģimenes studija" atgādināja "Muki.lv" vadītāja Iveta Straume. 

Jūnijā ceļu satiksmes negadījumā gāja bojā zīdainis – bērns automašīnā atradies ratu kulbā, kas nebija piesprādzēta. Katru gadu ceļu satiksmes negadījumos Latvijā bojā iet vairāki bērni, norādīja Valsts policijas Prevencijas vadības nodaļas priekšnieks Andis Rinkevics: "Ja mēs runājam par šādu traģisku gadījumu, kad zīdainis iet bojā, tie, paldies Dievam, ir reti izņēmumi, tomēr jāatgādina, ka sliktākajā gadā aptuveni līdz pat 10 nepilngadīgām personām iet bojā satiksmes negadījumos."

"Satiksmes noteikumi ir absolūts minimums. Nav tā, ka, ja mēs puslīdz izpildām satiksmes noteikumus, bērns ir drošībā.

Patiesībā vismaz reiz 10 ir jāpareizina tas, kas rakstīts Latvijas satiksmes noteikumos, jo tas ir minimuma minimums, kas jebkuram saprātīgam cilvēkam būtu jāizvērtē," uzsvēra Straume. 

Viņa atzina, ka ir speciālas ratu kulbas, kuras ir paredzētas tam, lai tajās varētu pārvadāt zīdaini, kuras var piesprādzēt un kurām ir speciālas drošības jostas, taču parastā kulbā zīdaini nedrīkst pārvadāt: "Latvijas ceļu satiksmes noteikumi šādu pārvadāšanas variantu īsti nepiemin, līdz ar ko mēs varētu diskutēt un interpretēt, vai Latvijā tas ir atļauts. Man patīk teikt, ka nav, tāpēc ka patiesībā tas nav drošs variants, un pasaulē ir daudzas valstis, kur šādā veidā nedrīkst pārvadāt bērnus."

"Es savu bērnu tā nevestu, es savu bērnu izvēlētos pārvadāt autosēdeklītī ar skatu pret braukšanas virzienu, kas ir pats drošākais variants, sevišķi zīdaiņiem," viņa uzsvēra. 

"Ģimenes studija"

Izgaismo pieredzi un viedokļus par aktuālām ģimenes attiecību, veselības un izglītības tēmām.

Klausies podkāstā sev ērtā laikā un šādās lietotnēs -Spotify, Apple, Google . Jauna epizode katru darba dienu. Epizodes garums 50 minūtes.

Jebkurā mašīnā līdz pat trīs, četru gadu vecumam, bērnus var pārvadāt atmuguriski. Vietas pietiek, lai ievietotu sēdeklīti un bērnam būtu ērti, Straume norādīja. Ja bērnu pārvadā priekšējā sēdeklī blakus šoferim, krēsliņam arī jābūt vērstam pretēji braukšanas virzienam un obligāti jābūt izslēgtam gaisa drošības spilvenam. 

Viņa arī atzina, ka Latvijā, runājot par bērnu drošību automašīnā, arvien runājam par to, ka bērnu vispār vajag piesprādzēt, nevis, kā to pareizi darīt. 

"Tā ir mūsu īpatnība, ka mēs nesaprotam, ka parasto ratu kulbu, kuru noņemam no ratu rāmja, es nevaru iemest aizmugurē, uz sēdekļa nomest, braukt un domāt, ka tādā veidā bērns būs pasargāts. Nebūs. Tas ir tāpat, kā pārvadāt bērnu vanniņā vai gultiņā," vērtēja Straume. 

Viņai piekrita satiksmes drošības žurnālists Pauls Timrots. Viņš norādīja, ka vecākiem vajag iztēloties, kas notiks avārijas brīdī, pret ko atsitīsies bērns, ja sadursme būs no priekšas vai sāniem, kā bērns tajā momentā tiks pasargāts. 

"Pamēģiniet aizvest zupu vaļējā katliņā. Tu taču nevedīsi, zupa izšļakstīsies, bremzējot apliesi bikses. Tu nevedīsi, bet bērnu atstāt kulbiņā ienāk prātā.

Vajag skatīties uz bērnu vismaz kā uz karstu zupu," uzskata Timrots.

Viņš arī piebilda, ka pirmā kļūda bieži vien jau ir brauciens mājās no dzemdību nama, kad vecāki ir nedaudz apjukuši un nepadomā par to, kā vedīs bērnu mājās. 

Arī Rinkevics piekrita, ka, braucot no dzemdību nama, vecāki bieži ir apjukuši, bet minēja pozitīvu tendenci, ka dzemdību iestādes cenšas pārliecināties, vai jaunajiem vecākiem ir autosēdeklītis bērna drošai pārvadāšanai.

Savukārt kāda raidījuma klausītāja norādīja, ka Rīgas Dzemdību nams piedāvā aizņemties krēsliņu, lai ceļš uz mājām būtu drošs.

Straume uzsvēra, ka tikpat svarīgs kā bērna vecumam un augumam atbilstošs autosēdeklītis ir arī pareizi bērnu piesprādzēt, pārbaudot, vai ir piesprādzēts gan krēsliņš, gan bērns krēsliņā. 

"Fiktīvā piesprādzēšana, kā es to saucu, tas nozīmē, ka bērns pat pie straujas bremzēšanas no krēsla ir ārā. Ko nozīmē – no krēsla ārā?

Tas nozīmē, ka krēsls var būt superdrošs, bet, ja viņš ir nepareizi piesprādzēts, viņš vienkārši lido pa salonu," viņa uzsvēra. 

Tāpat nekādā gadījumā nevajadzētu krēsliņu koriģēt tā, lai bērnam it kā būtu ērtāk. Stingri jāievēro ražotāju prasības un norādījumi. 

"No drošības viedokļa – jo stāvāks krēsls, jo drošāks, tāpēc autokrēsli jaundzimušiem bērniem ir tāds kompromiss starp drošību un starp to, lai bērns būtu pēc iespējas guļus pozīcijā.

Nevajag vecākiem domāt, ka krēsliņš ir par stāvu, ka palikšu kaut ko apakšā, palikšu rullīti ar dvieli zem dupša, vēl kaut ko pakoriģēšu. Tas viss samazina autokrēsla drošību un bērna drošību autokrēslā," Straume skaidroja. 

Iegādājoties bērnu sēdeklīti, svarīgi atrast uzticamu pārdevēju un doties iegādāties krēsliņus klātienē, nepirkt internetā. Jāvēršas pie zinoša konsultanta, jāievieto sēdeklītis automašīnā, labākajā gadījumā tajā jāiesēdina arī bērns, viņa ieteica. Svarīgi arī nesteigties ar krēsliņu nomaiņu, kas paredzēti vecākiem bērniem. 

"Atbildību par bērnu piesprādzēšanu uzņemas vecāks.

To ir iespējams viegli izpētīt, mazliet iedziļināšanās, un vecāki to jau var [izdarīt], tā nav kosmiska zinātne. Sliktāk ir tad, kad vecāki steidzas un ļoti mazus bērnus pārliek jau nākamajā sēdeklī, kur bērns sprādzējas ar lielo automašīnas jostu," norādīja Straume. 

"Tad atbildība tiek pārnesta uz bērnu, tāpēc ka bērns ir tas, kurš šajā elastīgajā jostā ir spiests saglabāt pareizu pozīciju, zināt, ka viņam ir jāsēž taisni, un viņš nedrīkst aizmigt tāpēc, ka, ja viņš aizmigs, viņš sašļuks tā, kā to neparedz," viņa piebilda. 

Eksperti atgādināja, ka jebkurā braucienā ar bērniem nepieciešams ieplānot apstāšanās pauzes barošanai vai atpūtai, jo braukšanas laikā bērnu ņemt klēpī nedrīkst, tas ir ārkārtīgi bīstami. 

"Ja iezīmējam letālas ainas, tad, ja notiek sadursme un bērns atrodas klēpī, viņu nogalina pats vecāks, jo patiesībā viņš viņu nevar noturēt un nospiež ar savu ķermeni," uzsvēra Straume.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt