Atļaut vai aizliegt telefonu izmantošanu skolā? 100 skolu pieredze

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Skolās mācību procesa laikā telefonu lietošana ir pieļaujama, bet starpbrīžos to izmantošana bieži tiek reglamentēta, to nosaka skolas iekšējās kārtības noteikumi. Ņemot vērā, ka telefoni ir skolēnu īpašumi, lēmumu pieņemšanā skolas uzklausa vecāku viedokļus.

Gatavojoties radio raidījumam par telefonu izmantošanu skolā , "Ģimenes studija" veica aptauju, visām Latvijas skolām vaicājot, kāda kārtība skolās ar telefonu izmantošanu - kā tos izmanto mācību darbā un kādi aizliegumi to lietošanā pārējā laikā .

"Ģimenes studijas" aicinājumam atsaucās 100 skolu pārstāvji.

No saņemtās informācijas var secināt, ka:

  • Lielākajā daļa no aptaujātajām skolām telefoni pirms stundas klusuma režīmā jānoliek īpašā plauktā, kastītē vai somā.
  • 35% skolu telefonu lietošana atļauta starpbrīžos, 10% - tikai garajā starpbrīdī un pēc mācību stundu beigām.
  • Ceturtā daļa skolu aizliegusi telefonu lietošanu visu dienu mazajām klasēm no 1.-4.klasei,
  • 9% skolu telefoni aizliegti pilnībā arī lielākajām klasēm.
  • Lielākā daļa skolu izmanto telefonus mācību procesā.
  • Starptautiskajās un privātajās skolās ierobežojumi ir striktāki. Telefoni tiek nodoti, ienākot skolā, un atdoti – izejot. Noteikumu atkārtota neievērošana var beigties ar telefona atņemšanu pat uz divām nedēļām. Šīm skolām ir savi tehnoloģiju komplekti, kas tiek izmantoti mācību procesā.
  • Skolas veido akcijas bērnu izglītošanai: „Pacel acis”, „Paskaties uz mani”, „3 dienas bez telefona”, projektu nedēļa „Tehnoloģijas un to nozīme jeb virtuālā skola”.
  • Mācību procesā izmanto dažādas aplikācijas "KAHOOT", "Socrative", "Mentimeter", "DOJO" un tiešsaistes tāfeli "Padlet" un informācijas meklēšanai internetā, kopīgoto dokumentu apskatīšanai, rediģēšanai "OneNote", balsošanai un viedokļa izteikšanai.
  • Vairākas skolas telefonu kastes izgatavojušas savās mājturības stundās.
  • Lēmumu pieņemšanā daudzviet iesaista vecākus un Skolas padomi. Vecāku iesaiste ir ļoti dažāda.
  • Skolas norāda uz riska faktoriem, kas rodas pēc bērnu iziešanas no skolas – vecāki mēdz neierobežot ekrāna laiku, bērns skolā telefonu nelieto, bet mājās tajā pavada stundas. Mēdz būt tā, ka bērns līdz trijiem naktī gaida, kad aizmieg vecāki un tad lieto telefonu pa nakti. Bērni uz ielas neredz, kas notiek apkārt, diemžēl šādām situācijām ir letālas sekas.

Šeit ieskatam problēmā nelieli fragmenti no dažu skolu sagatavotajām atbildēm, neminot skolu vārdus:

"Telefonus stundās nelieto tie, kuriem no mazotnes tas ir ieaudzināts mājās. Skolā mēs saņemam skolēnus attiecīgā vecumā ar saviem pieradumiem un tradīcijām."

"Skola izmanto metodiku “Atbalsts pozitīvai uzvedībai”. Visi skolotāji vienojāmies, ka kopīgi darbosimies pie šī jautājuma. Skolēni zina, ka par noteikuma pārkāpšanu sekos loģiskās sekas kā par nopietnu pārkāpumu."

"Visiem bērniem nemaz nav vienādu iespēju telefoni, lai tos varētu kvalitatīvi izmantot mācību procesā.

Tāpēc stundās izmantojam planšetes vai datorus."

"Pirms 3 gadiem skolā realizējām projektu, kura mērķis bija vērst skolēnu, skolotāju un vecāku uzmanību uz viedierīču lietošanas paradumiem. 1.- klasēs veica pētījumus ar mobilo aplikāciju "My Digital Diet", kurā skolēni reāli uzskaitīja laiku, ko pavada, izmantojot telefonu. Secinājums - vidēji 3 un vairāk stundas dienā bija šokējošs, piedevām skolēni izmantoja soctīklus neatbilstoši, pārkāpjot savas un citu tiesības. 2. no izrietošajiem secinājumiem projekta ietvarā realizējām akcijas - Diena bez telefona, sadarbībā ar Nepilngadīgo lietu inspektori organizējām lekcijas skolēniem - par telefona lietošanas atbildību, vecākiem - par digitālo paaudzi sadarbībā ar Jāni Palkavnieku no "Draugiem Group". 3. Izstrādājām izmaiņas skolas Iekšējās kārtības noteikumos, kuros paredzēts, ka skolēni 1.-4.klasēs telefonu nedrīkst izmantot mācību dienas laikā, pārējiem stundu laikā telefonam jābūt somā, izmantot atļauts pēc skolotāja uzaicinājuma (digitālos materiālus bieži izmantojam mācību procesā - gan uzdevumi.lv, gan vārdnīcas valodās, gan informācijas meklēšanas iespējas)."

"Reāli saskārāmies ar problēmu, ka bērni viens otru neredz un kļūst vienaldzīgi."

"Mani bažīgu dara situācija ģimenēs. Jā, mēs skolā ierobežojam telefonu lietošanu, vecāki par to saka paldies, bet bērni mājās pie telefoniem pavada vairākas stundas. Ir pat bijuši gadījumi, ka bērns slikti jūtas skolā, jo nav izgulējies. Uz jautājumu, cikos ir aizgājis gulēt bērns saka, trijos naktī, jo sagaidīja, kad vecāki aizgāja gulēt, paņēma telefonu un spēlēja spēles. Ir situācijas, kad vecāki nopērk vai uzdāvina bērnam dārgu telefonu, ar kuru gribas palepoties vienaudžu priekšā, bet skolai jācīnās ar sekām."

"Protams, skolotājiem būtu vieglāk, ja viedierīces nelietotu vispār - reizēm jaunietis ar to pa skolu pārvietojas kā zombijs,

bet, ja laikus pamanāmies paiet malā un noķert viņu pirms kāpnēm, dzīvot var :-)."

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti